Sv: Dubbdäck av?
Klart intressant statistik Jappe och tråden kom tydligen att handla om trafiksäkerhet och inte om partiklar i inandningsluft.
Studier om kiselpartiklars farlighet är viktiga och jag anser att alla forskning om vår hälsa har hög prioritet.
Jag kan dock vara lite tveksam till kvällstidningsrubriker baserade på lösryckta delar av en studie.
Det finns dessutom en hel del till att studera innan vi kan säga exakt hur stor del som just dubbdäcken står för av dessa luftföroreningar.
Exempel: Att kiselpartiklar i olika storlek bildas även när man kör med dubbfria däck på sandande vägar är något som studeras och tas med i framtida resultat.
Vidare är en studie gällande hälsa utan kontrollgrupp enbart en riskstudie varför rubriken "Dubbdäck dödar" något missvisande, det är frågan om förhöjda risker vilket är en stor skillnad.
Trafiksäkerheten då?
Jag gillar själv dubbdäck och kör med det då det är bästa valet för mig.
Men trots det är jag försiktig att hävda dess enorma betydelse för trafiksäkerhet då trafiksäkerhet är oerhört komplicerat.
För mig är det som med 4WD/AWD, dubbdäck är en fördel då jag ska ta mig fram i ödemark men det kanske inte ökar säkerheten för alla bilförare generellt?
För ett antal år sedan var fyrhjulsdrivna bilar dyrare att försäkra då de var med i fler olyckor, speciellt vintertid.
Detta för att nästan bara "aktiva förare" valde fyrhjulsdrift på den tiden.
Som man ser i Jappes diagram har olyckorna minskat enormt de senaste 60 åren, varför då?
Knappast på grund dubbdäcken eller av ett enda enkelt skäl.
En enorm nergång av olyckor från 1950 till 1970 och sedan en jämt och stadig minsking av olyckor ända till i dag.
Vissa trafiksäkerhetsåtgärder finns upptagna men de verkar ha en ganska måttlig betydelse sett till minskningen 1950-1970.
Då alla fakta inte finns med (vilket vore omöjligt) så kan man spekulera i andra skäl.
De senaste åren (efter 2007 )har vi i Europa minskat vårt bilkörande, även i Sverige.
Så olyckor per fordon kan ha minskat tack vare det?
Sedan har bilarna högre aktiv samt passiv säkerhet.
Vägarna mycket bättre säkerhet, hur många liv har inte vajerräckena räddat?
Men sedan en viktig faktor som få talar om:
Vi har aldrigt haft så mogna bilförare som nu!
Medelbilisten är äldre än någonsin vilket gör att medelåldern just nu ligger där statistiken säger att föraren har lägst olycksrisk.
60% av 18-24 åringarna i Storstockholms län saknar körkort, den mest olycksdrabbade åldersgruppen är därför inte ens ute på vägarna.
Så även om vi får dubbförbud så tror jag att olyckorna kommer att minska i framtiden.
Vi blir äldre och kör mer säkert, är det okörbart utan dubbdäck så kommer vi att stanna hemma den dagen.
Så nästa år och året efter det i all framtid kommer det att ske mindre antal olyckor oavsett dubbdäck eller dubbfritt.
För mig är det dock inget problem, får jag höra att det blir dubbdäcksförbud så köper jag upp ett livslager av dubbdäck.
Vinterkörning här där jag bor med dubbfritt är inget jag vill syssla med.
(det sista lite på skoj)