• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dubbdäck av?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.134
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027
Sv: Dubbdäck av?

Knepigt att bara jämföra omkomna, alla som blir allvarligt skadade med men för livet??? Själv tar jag hellre astma eller liknande istället för bruten nacke...
 

Kjellberg

HBK Medlem
Inlägg
219
Kommun
Partille
HBK-Nr
213
Medlemskap
2025
Sv: Dubbdäck av?

Om man tittar på den tyska statistiken för trafikolyckor med bil så ligger sommarmånaderna i topp med flest antal olyckor ,en intressant statistik med tanke på att dom har dubbdäcksförbud och vintrar som väl kan jämföras med dom svenska.....
 

Kjellberg

HBK Medlem
Inlägg
219
Kommun
Partille
HBK-Nr
213
Medlemskap
2025
Sv: Dubbdäck av?

Ja faktiskt även om dom inte är lika långa som våra men väglaget blir detsamma ,har själv erfarenhet efter många år bakom ratten på tradare och särskilt alplandskapet i sydtyskland.
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Dubbdäck av?

När man jämför vintrar då skall alltså inte längden räknas.
Tommy R
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Dubbdäck av?

Tyskland har fler dödade i trafiken per 100000 invånare 9,8 jämfört med Sverige som har 8,6 per 100000 invånare. (enl. NTF)
Flest olyckor på sommaren kan väl till viss del bero på alla MC-olyckor.
/Åke
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.502
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Dubbdäck av?

Jag har ett minne av att motorcyklister som dött i trafiken förra året är ca 30, så det är nog inte någon stor påverkan?
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Dubbdäck av?

2011 dog 334 personer i trafikolyckor varav 14% MC, 47st dödade.
/Åke
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Dubbdäck av?

Klart intressant statistik Jappe och tråden kom tydligen att handla om trafiksäkerhet och inte om partiklar i inandningsluft.
Studier om kiselpartiklars farlighet är viktiga och jag anser att alla forskning om vår hälsa har hög prioritet.
Jag kan dock vara lite tveksam till kvällstidningsrubriker baserade på lösryckta delar av en studie.
Det finns dessutom en hel del till att studera innan vi kan säga exakt hur stor del som just dubbdäcken står för av dessa luftföroreningar.
Exempel: Att kiselpartiklar i olika storlek bildas även när man kör med dubbfria däck på sandande vägar är något som studeras och tas med i framtida resultat.
Vidare är en studie gällande hälsa utan kontrollgrupp enbart en riskstudie varför rubriken "Dubbdäck dödar" något missvisande, det är frågan om förhöjda risker vilket är en stor skillnad.

Trafiksäkerheten då?
Jag gillar själv dubbdäck och kör med det då det är bästa valet för mig.
Men trots det är jag försiktig att hävda dess enorma betydelse för trafiksäkerhet då trafiksäkerhet är oerhört komplicerat.
För mig är det som med 4WD/AWD, dubbdäck är en fördel då jag ska ta mig fram i ödemark men det kanske inte ökar säkerheten för alla bilförare generellt?
För ett antal år sedan var fyrhjulsdrivna bilar dyrare att försäkra då de var med i fler olyckor, speciellt vintertid.
Detta för att nästan bara "aktiva förare" valde fyrhjulsdrift på den tiden.

Som man ser i Jappes diagram har olyckorna minskat enormt de senaste 60 åren, varför då?
Knappast på grund dubbdäcken eller av ett enda enkelt skäl.
En enorm nergång av olyckor från 1950 till 1970 och sedan en jämt och stadig minsking av olyckor ända till i dag.
Vissa trafiksäkerhetsåtgärder finns upptagna men de verkar ha en ganska måttlig betydelse sett till minskningen 1950-1970.
Då alla fakta inte finns med (vilket vore omöjligt) så kan man spekulera i andra skäl.
De senaste åren (efter 2007 )har vi i Europa minskat vårt bilkörande, även i Sverige.
Så olyckor per fordon kan ha minskat tack vare det?
Sedan har bilarna högre aktiv samt passiv säkerhet.
Vägarna mycket bättre säkerhet, hur många liv har inte vajerräckena räddat?
Men sedan en viktig faktor som få talar om:
Vi har aldrigt haft så mogna bilförare som nu!
Medelbilisten är äldre än någonsin vilket gör att medelåldern just nu ligger där statistiken säger att föraren har lägst olycksrisk.
60% av 18-24 åringarna i Storstockholms län saknar körkort, den mest olycksdrabbade åldersgruppen är därför inte ens ute på vägarna.

Så även om vi får dubbförbud så tror jag att olyckorna kommer att minska i framtiden.
Vi blir äldre och kör mer säkert, är det okörbart utan dubbdäck så kommer vi att stanna hemma den dagen.
Så nästa år och året efter det i all framtid kommer det att ske mindre antal olyckor oavsett dubbdäck eller dubbfritt.


För mig är det dock inget problem, får jag höra att det blir dubbdäcksförbud så köper jag upp ett livslager av dubbdäck.
Vinterkörning här där jag bor med dubbfritt är inget jag vill syssla med.
(det sista lite på skoj)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Dubbdäck av?

Jösses! Ett så'nt engagemang! (Är du byråkrat eller?) På något vis får du fram ett budskap här, väldigt tydligt! Det finns många sanningar i dessa ämnen!

Jag körde bil på 60-talet och då gick det undan på vägarna! Ungefär som AUDI-gänget idag!

Jappe

PS. Imponerad! Jag ska läsa om ditt inlägg och mera noggrannt den här gången! Mitt svar var bara en spontan reaktion!
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Dubbdäck av?

Man skall nog inte dra slutsatsen att antalet dödade i trafiken kommer att gå ner till 0 som i Nollvisionen det tror inte ens Tingvall som skapat den. Den kommer att plana ut på något hundratal per år med vissa variationer. När man tittar på Jappes diagram så är det några saker som slår en bl.a. att vid högertrafikens införande försvann också den fria farten, alla tillfartsvägar runt Stockholms centrum hade fri fart innan och fort gick det. Jag piskade på min Porsche så mycket det gick och fort gick det även för dom andra i Amazon m.fl. Dubbdäck var inte vanligt dom flesta körde med sommardäck året runt. Bilbälte av enklare slag fanns i bilarna men användes inte så ofta. Efter Högertrafikomläggningen 1967 finns det ett V på Jappes kurva som lär bero på att ett gäng engelsmän kom in i Sverige från Norge och frontalkrockade för att dom hade missat högertrafikomläggningen. Trafikolyckor kommer att fortsätta hända så länge folk inte fattar att man inte skall köra bil om man är påverkad av starka drycker eller annat eller kör utan körkort m.m. Vid dom flesta dödsolyckor med MC saknar föraren körkort sedan kommer nya typer av fordon som 4-hjulingar där antalet olyckor ökar.
/Åke
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Dubbdäck av?

FARTEN DÖDAR! Vill du hellre sitta i rullstol än dö så sänk farten!

Jappe
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen