• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dubbdäck?

F

F.d. 10115

Guest
Räknas ett dubbdäck som dubbdäck även om alla dubbarna har åkt ur? eller nästan alla ifall och dom som är kvar är utslitna fast mönstret är bra.

F

F.d. 3088

Guest
Sv: Dubbdäck?

Dra ut resten av dubbarna så blir det ett vanligt vinterdäck

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Jag skulle tro att det är dubbdäck så länge det finns en enda dubb kvar i däcket. Följ Gurras förslag, då förvandlas däcket till ett vinterdäck, men kanske inte till ett av de allra bästa däcken kan jag befara. Eftersom det tar några år att slita ut alla dubb. Jag skulle nog hellre byta ut däcken helt och hållet.
V-backen ;)

Senast ändrad:
F

F.d. 10115

Guest

Jag förespråkar inte det här på nåt sätt utan är bara lite nyfiken på hur det räknas eftersom man inte får blanda dubbdäck och dubbfria på samma bil.Eller om jag har dubbdäck på släpet måste jag ju ha det på bilen också trots att det istort sätt inte finns dubbar kvar på släpets dubbdäck.

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Har bilen odubbade däck får släpvagnen ha antingen dubbade eller odubbade vinterdäck, om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten.
/Åke

F

F.d. 3088

Guest

Hm var läser man det ?

Så här tolkar jag det Om bilen har dubbar då vinterväglag gäller måste även släpet ha det.

Gurra

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Det är riktigt som du skriver men om bilen har odubbade däck är det tillåtet att antingen ha dubbade eller odubbade däck på släpvagnen.
VVFS 1994:5. läs förklaringarna. Regler om vinterdäck undantagen.
/Åke

S

suneAl

Guest

När man har ett s.k. EU-släp "obromsad" Totalvikt 750kg.

Vad skall man ha för däck. ???? När bilen har Vinterdäck.

Den bestämmelse som finns Transportstyrelsen har jag uppfattat att det gäller enbart för bromsad släpvagn.

Ett EU-släp är inte heller ett s.k. efterfordon.

Häls 571

:mcride::spinny::spinny::spinny::spinny:

Senast ändrad:
F

F.d. 10115

Guest

Fast räknas ett dubbdäck med bara nån utsliten dubb kvar fortfarande som dubbdäck?

I

Iveco 35

Guest

Någon stans har jag läst om ett visst antal dubb men jag kommer inte ihåg.( kallas senil demens) Olle.

Toppen