• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dubbdäck av?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Hörde en expert på TV som hävdade att dubbdäcken dödar fler än alla som omkommer i trafiken? Vad skall man tro? Köpte i höstas dubbdäck till personbilen, är man kriminell?
/Åke:spinny:

F

F.d. 24414

Guest
Sv: Dubbdäck av?

Kanonbra!
Det är lösningen på så många problem som den extrema ökning av medellivslängden har medfört.
Vi har tyvärr så god hälsa i dag (p.g.a. god kost, levnadsvilkor samt modern läkarvård) att det kostar för mycket pengar, det finns för många gamla och friska pensionärer med andra ord.
Men dubbdäcken löser detta!
Vi kommer kanske få ett pensionssystem som fungerar nu när dubbdäcken dödar folk så att medellivslängden åter närmar sig 65?
Och att vi nu har den äldsta medelbilföraren någonsin (som lett till allt för få olyckor) kan lösas när dubbdäcken dödar de äldre och svagare?
Denna expert har lugnat mig då det gäller dessa frågor.
Bara det inte visar sig att han hade ett allt för tunt underlag för sina uttalanden.......

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Hur ända in i glödheta kan man "döda fler än alla som omkommer" ????
:msn_question::msn_question::msn_question:

Läs hela inlägget, du glömde "i trafiken"! Det man avsåg i rapporten var att dubbdäcken river upp stoft som på vårkanten börjar virvla upp i luften och den vägen tar sig ner i våra lungor och där orsaka allvarlig skada och på så sätt öka dödligheten p.gr. av luftföroreningar till ett högre tal än det totala antal personer som omkommer till följd av trafikolyckor.
/Åke

KarinoBengt

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025

Hörde en expert på TV som hävdade att dubbdäcken dödar fler än alla som omkommer i trafiken? Vad skall man tro? Köpte i höstas dubbdäck till personbilen, är man kriminell?
/Åke:spinny:

Tyvärr så hade inte "experten" någon statestik på hur många liv dubbdäcken sparat genom färre olyckor. Det är tyvärr ett givande och tagande har i världen. :wideeyed:
Bengt

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

Jag såg nyligen statistik på dödsolyckor i trafiken. Jag tror det var från mitt län, Dalarnas. Det som var anmärkningsvärt var att de allra flesta dör på sommarhalvåret och särskilt under sommartrafiken. Det var endast få dödsolyckor under vintertrafik. Detta kan tolkas som att dubbdäcken räddar liv, men faller nog på att det borde vara ännu färre som dör på sommaren när väglaget är mycket bättre. Kan det vara så att vinterväglag dämpar hastigheterna så pass att dödsolyckorna minskar.

I vilket fall som helst har jag dubbfria vinterdäck sedan flera år tillbaka.

Johan K.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Här en länk till orginalartikeln om nu någon är intresserad Estimated Short-Term Effects of Coarse Particles on Daily Mortality in Stockholm, Sweden

Det är nog klok politik att sträva mot en minskad användning av dubbdäck i de delar av landet där det normalt inte råder vinterväglag. Här hemma kring Nyvik har jag inte sett asfalt eller grus sedan någon gång i november, så dubbdäcken kan inte riva upp annat än snö och is.
Och ett enda ihjälkört barn mindre sparar många levnadsår!

aake

F

F.d. 25270

Guest

Läs hela inlägget, du glömde "i trafiken"! Det man avsåg i rapporten var att dubbdäcken river upp stoft som på vårkanten börjar virvla upp i luften och den vägen tar sig ner i våra lungor och där orsaka allvarlig skada och på så sätt öka dödligheten p.gr. av luftföroreningar till ett högre tal än det totala antal personer som omkommer till följd av trafikolyckor.
/Åke

:D:D:D:D:D

J

Jimbo

Guest

Har provat både dubbfritt och dubbat på olika bilar. (större bilmodeller)

Inga lågprisdäck utan Nokian, Michelin, Pirelli, Good Year mfl.

Min egen slutsats efter hur jag har upplevt skillnaden utifrån de transporter som utförs med familjebilen är att dubbat är helt klart bättre när det är halt.

Så länge det är lagligt att köras med dubbar kommer jag göra det.
Detta med anledning av att om jag kan förebygga att utsätta min familj för än större risk än nödvändigt.....så är valet enkelt!

Men ljudkomforten hos ett bra dubbfritt däck är oslagbar. Går enligt min uppfattning både tystare och mjukare än ett sommardäck.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Här en länk till orginalartikeln om nu någon är intresserad Estimated Short-Term Effects of Coarse Particles on Daily Mortality in Stockholm, Sweden

Det är nog klok politik att sträva mot en minskad användning av dubbdäck i de delar av landet där det normalt inte råder vinterväglag. Här hemma kring Nyvik har jag inte sett asfalt eller grus sedan någon gång i november, så dubbdäcken kan inte riva upp annat än snö och is.
Och ett enda ihjälkört barn mindre sparar många levnadsår!

aake

En och annan har kanske hunnit läsa originalartikeln nu?

Detta är alltså en studie av korttidseffekter, variation i dödlighet i Stockholm korrelerat till i detta fall förorening av medelstora partiklar (2,5 – 10 µm), partiklar som till betydande del härrör från krossade kiselhaltiga mineral (granit), vilket ingår både i asfalt och i den sand som används vid halkbekämpning.

Att inandning av kisel är hälsovådligt på lång sikt är välkänt men i denna studie har man sett på hur dödligheten varierar på kort sikt (dagar) i relation till halten av dessa medelstora partiklar i utomhusluften.

Till skillnad mot små partiklar (<2,5µm) som kan färdas mycket långt i atmosfären (exempelvis från öknar) så härrör sannolikt dessa medelstora partiklar till större delen från lokala källor, sannolikt till betydande del från av trafik och då särskilt av dubbar krossade stenkorn i asfalt och sand.

Under studieperioden 2000 – 2008 avled 93.398 personer i Stockholm, i genomsnitt 28,4 dödsfall per dygn. Något färre dödsfall under juni-oktober (26,8 per dygn) än under nov – maj (29,6 per dygn) den tid då halten av de studerade partiklarna var högst i luften i Stockholm.

Inte blir jag märkbart klokare av denna studie. Visserligen har man tagit hänsyn till diverse tänkbara felkällor men att dödligheten är något högre under vårt påfrestande vinterklimat är vad man ändå skulle vänta sig. De som stupar av en tillfällig ökning av kiselpartiklar i luften torde vara både gamla och redan svårt sjuka och jag kan utifrån denna studie inte ens göra en ungefärlig skattning av hur många år av liv som går förlorade. Men detta är inte heller något som man har haft som målsättning att besvara.

Men frånsett detta så är det självklart att det inte är bra med stendamm i luften och detta bör i möjligaste mån begränsas.

aake

PS. Vet någon hur man skriver förkortningen av "mikro", alltså ett u med en liten släng framtill på datorn?

Senast ändrad:

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Urgröpningarna i vägbanan, dubbspåren, som inte är så trevliga att köra i när det är halt, visar ju att det har slipats upp en mängd partiklar, undrar om dessa partiklar fastnar i kupèfiltret?
/Åke

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Urgröpningarna i vägbanan, dubbspåren, som inte är så trevliga att köra i när det är halt, visar ju att det har slipats upp en mängd partiklar, undrar om dessa partiklar fastnar i kupèfiltret?
/Åke

Skulle tro det, om filtret är fräscht, men jag hittar inga konkreta uppgifter på nätet. Ett "industrifilter" tar partiklar större än 1µm. Nu är det naturligtvis mycket farligare att köra bil än att andas in Stockholmsluft, men det vet du säkert.

aake

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hejsan, debatten om dubb eller dubbfria däck får mig alltid att tänka på en tidningsartickel som jag läste för länge, länge sedan.

Man frågade lite olika människor vad de tyckte om vinterföre, dubbdäck och odubbat m.m.
Bl. a. frågade man en däcksgubbe av den äldre veteransorten om vad han tyckte om dubbfria vinterdäck.
Hans svar var utan att tveka.

"Det är väl bra om det inte är halt."

M.v.h. JANKRO.

Carina och Jan

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1324
Medlemskap
2025

Läste för ett par år sedan en artikel där en expert tog upp det faktum att man mäter vikten av partiklar i luften. Dubbdäcken river upp de medelstora partiklarna medan de dubbfria däcken river upp de små partiklarna. Självklart rivs det viktmässigt upp mer av dubbdäck. Enligt denna expert är det de små partiklarna som är farligast för vår hälsa. Däremot slits vägarna mer av dubbdäck vilket drabbar ekonomin i kommuner och stat, så det är den främsta anledningen till att man från myndighetshåll vill minska användningen av dubbdäck. Det handlar alltså om PENGAR i första hand men det är effektivare att skylla på miljön. En icke vetenskaplig effekt som jag tycker mig uppleva är att eftersom det blir fler och fler som kör dubbfritt för varje vinter så blir vägarna halare eftersom isen inte ruggas upp av dubbar.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Det är väl känt att de små partiklarna är farligast. Partiklar större än 10µm tar sig inte ner i lungorna, vilket däremot de i denna studie aktuella partiklarna (2,5µm - 10µm) gör. Men ännu mindre partiklar når ännu längre in, ända in i lungblåsorna, och anses vara farligast och medföra risk inte endast för lungsjukdom utan även för hjärtsjukdom. Det går hitta åtskilligt om detta genom att googla på "respirable particles".
Vad partiklarna består av är också av betydelse. I denna aktuella undersökning handlade det huvudsakligen om stendamm med medelgrov partikelstorlek och studien har alltså inte studerat annat än korttidssamband mellan dödlighet och halt i luften av dessa medelstora partiklar.

Nyhetsmedia gör som så ofta en hönsgård av denna lilla fjäder. Vi får se hur mycket av ny kunskap som eventuellt blir kvar när denna undersökning har malts genom forskningens kvarnar.

aake

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Sådana här larmrapporter, uppseendeväckande resultat brukar dyka upp när de berörda forskarna behöver mer pengar för sin forskning. Dvs det är marknadsföring.

Nja, särskilt uppseendeväckande är inte originalartikeln. Mycket är känt om effekten av små och stora partiklar, men dessa medelstora tycks vara mindre studerade så lite mer forskning är välkommet. Men du har säkert rätt så till vida att man även har gått ut till massmedia, vilka i sin tur har hittat någon vinkel som går göra rubriker av.

aake

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen