Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Hörde en expert på TV som hävdade att dubbdäcken dödar fler än alla som omkommer i trafiken? Vad skall man tro? Köpte i höstas dubbdäck till personbilen, är man kriminell?
/Åke
Hur ända in i glödheta kan man "döda fler än alla som omkommer" ????
Hörde en expert på TV som hävdade att dubbdäcken dödar fler än alla som omkommer i trafiken? Vad skall man tro? Köpte i höstas dubbdäck till personbilen, är man kriminell?
/Åke
Läs hela inlägget, du glömde "i trafiken"! Det man avsåg i rapporten var att dubbdäcken river upp stoft som på vårkanten börjar virvla upp i luften och den vägen tar sig ner i våra lungor och där orsaka allvarlig skada och på så sätt öka dödligheten p.gr. av luftföroreningar till ett högre tal än det totala antal personer som omkommer till följd av trafikolyckor.
/Åke
Här en länk till orginalartikeln om nu någon är intresserad Estimated Short-Term Effects of Coarse Particles on Daily Mortality in Stockholm, Sweden
Det är nog klok politik att sträva mot en minskad användning av dubbdäck i de delar av landet där det normalt inte råder vinterväglag. Här hemma kring Nyvik har jag inte sett asfalt eller grus sedan någon gång i november, så dubbdäcken kan inte riva upp annat än snö och is.
Och ett enda ihjälkört barn mindre sparar många levnadsår!
aake
Urgröpningarna i vägbanan, dubbspåren, som inte är så trevliga att köra i när det är halt, visar ju att det har slipats upp en mängd partiklar, undrar om dessa partiklar fastnar i kupèfiltret?
/Åke
Sådana här larmrapporter, uppseendeväckande resultat brukar dyka upp när de berörda forskarna behöver mer pengar för sin forskning. Dvs det är marknadsföring.