• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dubbat eller dubbfritt?

jatho

HBK Medlem
Kommun
Kungshamn
HBK-Nr
2062
Medlemskap
2025
Funderar på att köpa vinterdäck till Knausen men vet int om vi ska välja med eller utan dubb. Någon som har erfarenheter/rekomendationer?
JaTho

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: Dubbat eller dubbfritt?

Det känns ju tryggare med dubb men det kanske är en falsk trygghet men i alla däcktester så är ju dubb bättre när det gäller ishalka men när det gäller lite kall våt asfalt så är ju dubbfritt bättre .

Teknikens värld nr 22 hade ett däck test och det var både dubb och dubbfritt.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Det gjorde jag en gång för länge sedan (petade ut alla dubbarna) i Puttgarden. Jag tog med mig dubbarna hem igen och försökte sätta tillbaka dom, men det gick inte.

Jappe

Lodjuret

HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
651
Medlemskap
2025

Svaret är ju helt beroende var man bor och vart man tänker åka, som här uppe i mellan Sverige och ut mot kusten har det redan varit 5 -6 dagar med isbeläggning på vägen, 10 - 15 mil västerut har det kanske varit snömodd eller snö på vägarna, för min del vill jag inte vara utan dubbar i däcken,
Hare bra i vinter och halka inte runt för mycket.
Lennart

F

F.d. 25098

Guest

Hej.

Har inte haft dubbdäck i hela mitt liv tills för två årsedan då sambon behövde köra tidiga morgonar med personbilen. Det är det sämsta jag varit med om. Kan tänka mej att sitta och peta ut allihopa eller inte använda bilen över huvud taget. På hubilen har jag precis lagt på nya odubbade vinterdäck och det kommer att räcka långt, fast då är det bara jag som kör. Blir det riktigt tufft är det kedjor som gäller. Vi har ju dessutom "huset med oss", så blir det alltför illa så kan vi ta en parkering och mysa tills plogbilen kört förbi.

Valet är fritt,

MVH//Peter.

F

F.d. 52943

Guest

Här nere nära västkusten har vi sällan snöföre, snarare blött eller is. Majoriteten av olyckorna här nere inträffar när blötan fryser på. På is är det bara dubbar som funkar.

När det gäller personbilen som ska gå till och från jobbet på mornarna har jag alltid kört dubbat av det skälet.

Vi planerar inte att åka till fjälls eller långt norrut på vintern med husbilen, så jag har sålt dom dubbdäcken och köpt dubbfria istället. När vi är ute med husbilen i sverige är vi också friare att planera - kan för det mesta ligga still något extra dygn om vädret är emot oss (läs snöfall).

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej. Varenda gång den här frågan om dubb eller inte dyker upp så kommer jag ihåg en intervju på TV för länge sedan (förmodligen när hyffsade dubbfria däck började dyka upp på marknaden). De frågade en gammal norrlänsk däcksgubbe om vad han tyckte om dubbfria vinterdäck.
Och svaret glömmer jag aldrig........"Det är nog säkert bra om det inte är halt ute på vägarna."

M.v.h. JANKRO.

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

Tjing.

Vi (jag) har efter dryga 20-år med dubb fritt beställt dubbdäck.

Inbillar mig att det blir något bättre fäste... Med framhjulsdrivet och 1200Kg släp bakom, kan varje tusen del med bättre grepp vara värt mycket!
Har inte provat "Autosockan" men kan säga att snökedjor är ett måste vid dåligt väglag, vid riktigt dåligt väglag stannar åtminstone jag och inväntar bättre tider...

Kör lugn och njut av livet! Mvh. Från oss som kör året runt.
Ps. Framhjulsdrivet med släp är inte optimalt, men att Inte längre "sladda" omkring i en 14,7m á 21ton turnébuss och ev. vara en Riktig Stor trafikfara känns ändå bättre. Ds.

Toppen