Hej! Nu har det gått ett år ungefär sedan jag gjorde detta inlägg och sökte referenser för "DT Piston". Efter att googlat fram att dem som tillverkar denna faktiskt är gamla i gemet och företaget i grund och botten är ett företag som jag faktiskt kände till fast att dom bytt namn och ägare sedan dess.
Jag chansade och beställde en, dagarna gick. Produkten betalade man direkt vid beställning och jag började misstänka att det kanske bara var för bra för att vara sant. Jag bestämde mig för att ringa och testa vad dom säger. Fick en rejält ursäkt, dom hade varit på mässa i Finland och helt enkelt inte hunnit med. Som plåster på såren fick jag även med lite "Extra tips" på hur man justerar in den det där lilla extra, tillsammans med monteringsanvisningen.
På hemsidan säger dom att vem som helst monterar detta på 10 minuter ( rätta mig om jag har fel ). Jag själv som är utbildad fordonsmekaniker gjorde hela monteringen, med lugn och nogrannhet på runt 20 minuter.
Nu har vi kört en hel säsong med detta, ca 400mil blev det genom Sverige, Tyskland, Österrike och en sväng in i Nederländerna. Vilken skillnad! Den är så sjukt rapp och den där ketchup effekten som kan upplevas vid tex en omkörning är som borta. Dessutom när man kommer upp den hastighet att växel 5 ska i beteer sig bilen mer eller mindre som en automat, det går som tåget genom att bara justera gaspedalen, inget nedväxlande osv för att man kommer ifatt någon tex.
Vi lämnade in bilen för kopplingsbyte innan midsommar förra året, mekaniker där var helt stum av beundran, hans son ägde en husbil med samma motor och den upplevde dom som våran innan DT Piston, trött och tråkig, att den är från år 2000 gör sig verkligen hörd då. Jag tipsade dom om denna optimering, dom hade aldrig hört om det men var positiva till tipset.
Vi har också besiktat bilen med det, det var heller inget speciellt. Då vet ändå besikningsmannen om att jag gjort detta då han är bekant med en bekant.
Slutsats, funderar du på om detta är något för er? Sluta med det, beställ, montera och njut!