Hejsan, det är lite förvånande att så mycket info som finns om kolvarna till dieselpumparna kunnat falla bort när den här tråden skapades för ett år sedan. Det finns massor om kolvarna och då mest på just motorerna mellan -94 till ca 2001 när Ducaro gen.3 och JTD insprutningen kom.
Jag är nog skydig till en del

.
Den vanligaste motorn var ju 2.5L men det fanns några 2.8L med mekaniska insprutningen de sista åren innan JTD. Samt några 1.9 som det också funkade på.
Det fanns också några 2.5L motorer runt -97 som var en elektromekanisk pump i, som det visst också funkar på men den går att även lura med en liten hembyggd box för i den pumpen så styrs själva insprutningstiderna av elektromagneter som man då med boxen kan ändra öppningstiden på. Den pumpen satt oftast i AUDI och VOLVO's dieslar som gör dem trimvänliga bland den yngre generationen fortfarande som far ikring i de här äldre bilarna med ett svart rökmoln ur avgasröret och två gråa rökmoln efter bakdäcken.
Det som krävs är en större turbo och en liten box med en liten vridratt på som förlänger insprutningstiden. Den pumpen brukar heta VP37.
Grejen med den var att bilarna var lite mer miljövänliga (utan hembyggd box

) för det satt lambdasond och faktiskt också en katalysator i avgassystemet på de bilarna. Om plåthytten fanns på husbilen så står det CAT. på skärmarna.
Boxen utvecklades mest faktiskt i Austalien för 2.5L Fiatdieseln satt i massor med JEEP Cherokee på nittiotalet.
KCR gjorde visst en box till dem också som var svindyr, för det kostar bara någon hundring att bygga en egen.
Det verkar lite förvånande att bilmekar som t.o.m. har en vuxen son och besiktningsgubbar är för unga att känna till något som var jättepoppis på den här sidan om millenniumskiftet och högaktuellt till för kanske bara tio år sedan. Men också så sitter det säkert vridna och andra kolvar samt även den extrema kolven som det handlar om här i massor med bilar redan så behovet kanske har minskat för många äldre redan går skapligt.
Om man skall förklara det lite enklare så finns det ju en justerskruv till insprutningen på dieselpumpen som man kan skruva på lite grann och som kan höja effekten en del. Man kan säga att kolven sitter på andra sidan av den funktionen och ställer om slagrörelsen åt andra hållet än vad skruven gör och styrs av turbotrycket som påverkar membranet som kolven sitter på.
En kompis hade en sådan husbil för rätt länge sedan och vi tillverkade faktiskt egna kolvar som lite expriment, och testade funktionen genom att passera en skylt i 70 km. på fyrans växel innan en uppförsbacke, full gas och kollade hastigheten på billen uppe i backens topp.
De första motorerna i andra generationens DUCATO som kom -94 hade faktiskt en kolv som konan var excentriskt på och den var snålställd från början, men det räckte att vrida på kolven och membranet till maxläget så satt man fart på bilarna under de ca. två första åren när de kom.
Man kunde också ändra spänningen på fjädern som höll mot membranets rörelse vid turbotrycket samt ta bort en plastring som hindrade full slaglängd på kolven... Från 8m.m. till 12m.m. har jag för mig.
Här är en sådan mekanisk pump.
Här är en förstoring av kolven #8 och funktionen. När kolven trycks neråt så går ju konan #9 neråt, och då kan pinnen #4 flytta sig längre inåt mot konan, och då kan den mörkgrå vipparmen #M kontra justerskruven #10 göra att prylen #11 kan röra sig mer och pumpa in mer bränsle i motorn...... Korta versionen

.
Och här är dieselmekens kolv som från början visst var ämnad till stationära motorer, till pumpar och elverk m.m. Jag har för mig de tog slut som originaldel och fick nytillverkas för att tillgodose trimmarknaden t.o.m.
Den har ju ingen kona utan bara en "skidbacke" som skall riktas rätt och rakt mot den lilla pinnen som glider mot den.
En svarvad kona skulle inte funka för urtaget är ju till centrum så det skulle inte bli något gods kvar.
Det fanns även lite snällare kolvar att köpa på marknaden.
Om någon är intresserad så finns en tråd med 83 inlägg som delvis handlar om VP37 pumpen och boxen men även om kolvar. Det finns äldre trådar med ännu mer men....
I dag har jag justerat effekten på min 2,9L maskin. Jag gjorde som de beskriver i bifogad länk, och köpte prylarna för under en hundralapp på Kjell & Co. Tittade på en KCR box, samma princip fast den i dag kostar 4400:-. Således är jag mycket nöjd då det blev stor skillnad både i plånbok...
www.husbilsklubben.se
M.v.h. JANKRO.