• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Droppande ljud från dusch väggen!

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
I helgen var vi på en tur, frun klagade att det inte kom nått vatten i handfatet i toan, jag spolade lite i duschen och vips så började det komma även i hand fats kranen, men pumpen börjar enbart gå om duschen eller toa knappen används.
När vi spolat vatten i toan,duschen eller handfatet i toan så hörs det ett dropp ljud från väggen vid duschhandtaget, efter en stund blir det blött i duschskåpet.

Nu tror jag utan att va expert att en koppling eller en slang har brustit, vet ni hur det ser ut där bakom all plast. Är detta en försäkrings fråga eller nåt jag får lösa själv?
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
585
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Droppande ljud från dusch väggen!

Hej.

Du har som jag ser det två problem, det ena är att antingen kabeln till microbrytaren eller själva microbrytaren i tvättställskranen har gått sönder. Det andra är som du säger att det är en läcka bakom duschväggen. Det kan vara antingen slangbrott, läckande skarv eller trasig duschblandare. Jag tror att du får ta detta själv, om det inte har hunnit bli en vattenskada så blir kostnaden troligen lägre än självrisken. Har du hunnit få en vattenskada så kommer saken i en annan dager. Du bör nog undersöka detta så fort som möjligt för att undvika skador om det inte redan skett. Lycka till !

Med vänlig hälsning / Roland
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Droppande ljud från dusch väggen!

Japp slutade spola i toaletten helt när jag hörde droppandet, försökte torka upp så långt jag kom in med en trasa, öppna tackluckan och den får stå öppen, ska börja plocka loss platsdetaljer idag så får vi se!
Troligen har det hänt denna helg då vi inte märkta av det innan, det har inte vart nån vatten i duschkabinen alls på de 3 resor vi gjort!!
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Droppande ljud från dusch väggen!

NU har jag rivit ner väggen så bra ut och ingen fukt, troligen har det droppat från den runda delaren och ner på plasten och runnit ner i dusch golvet.

Nu han jag inte prova läckaget fören fotbollen började, men ska göra detta idag.
Men kan det va pga av rosten som micro brytaren inte funkar? Alltså i sockcer biten?? hur kan man lämna el så öppen bakom en vägg med slangar ocj skit som ska leda vatten . se bilder!
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    881 KB · Visningar: 24
  • 2.jpg
    2.jpg
    892,8 KB · Visningar: 28
  • 3.jpg
    3.jpg
    979,6 KB · Visningar: 23

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
585
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Droppande ljud från dusch väggen!

Hej igen.

Du skrev i ditt första inlägg att pumpen inte startade när du skulle spola i handfatet, då är det kabeln eller microbrytaren där som inte är OK. Att det är rost i "sockerbiten" är inte bra och bör åtgärdas men funktionen finns i duschen eftersom pumpen startar när du öppnar duschkranen.
Det är samma pump till alla kranar inklusive toaletten och den startas via dessa microbrytare och strömbrytaren till toaspolningen, var och en för sig. Om du har en läcka vid duschen (eller på något annan ställe) så kommer problemet när du spolar i toan eftersom det sitter en strypning där som ger ett mottryck och då tar vattnet den lättaste vägen vilket är via läckan. När du spolar på något annat ställe får du inte samma mottryck och heller inte lika mycket läckage. Vad menar du med "den runda delaren" ? Är det skarven mellan den blå slangen och duschslangen eller den runda underdelen till blandaren? Om det är den runda underdelen till blandaren bör du byta blandaren och i så fall ta en blandare där anslutningen till duschslangen sitter på utsidan av väggen om du förstår hur jag menar. Om det är skarven så är det troligen packningen där som behöver bytas.

Med vänlig hälsning / Roland
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Droppande ljud från dusch väggen!

MM vilket än jag gjorde i helgen, spolad i handfatet, när det kom vatten ur den för där kommer det inte alltid (troligen brytaren) eller dusche eller spolade vatten till holken så började droppande.
Ska kolla om det är den som läcker i kväll den som alla kablar går till. Känns som om den blandaren är en vanlig blandare och inge husbils blandare!
 

Hqhusbil

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024
Sv: Droppande ljud från dusch väggen!

I helgen var vi på en tur, frun klagade att det inte kom nått vatten i handfatet i toan, jag spolade lite i duschen och vips så började det komma även i hand fats kranen, men pumpen börjar enbart gå om duschen eller toa knappen används.
När vi spolat vatten i toan,duschen eller handfatet i toan så hörs det ett dropp ljud från väggen vid duschhandtaget, efter en stund blir det blött i duschskåpet.

Nu tror jag utan att va expert att en koppling eller en slang har brustit, vet ni hur det ser ut där bakom all plast. Är detta en försäkrings fråga eller nåt jag får lösa själv?

Pumpar brukar styras av en tryckgivare. Pumpen pumpar tills det finns ett tillräckligt tryck i vattensystemet sen stänger den av. Skulle läckaget i sådan fall ligga på trycksidan skulle man märka det på att pumpen kommer att starta då och då. Droppar det bara när man har använt kranen så måste läckan ligga efter kranen eller i den, då är det resterande vatten i duschslangen som rinner ut. Har du microbrytare i kranen så är inte ovanstående råd till nån hjälp.

Beträffande elkontakten så bör du byta ut den. Det bästa är väl att köpa kontakter som man klämmer ihop och som skyddas med krymplast Fukttät skarv - CLAS OHLSON | Clas Ohlson
Spruta gärna in lite skyddande 556 eller liknande.
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
585
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Droppande ljud från dusch väggen!

MM vilket än jag gjorde i helgen, spolad i handfatet, när det kom vatten ur den för där kommer det inte alltid (troligen brytaren) eller dusche eller spolade vatten till holken så började droppande.
Ska kolla om det är den som läcker i kväll den som alla kablar går till. Känns som om den blandaren är en vanlig blandare och inge husbils blandare!

Hej.

Som det ser ut på bilderna så är det nog en husbils/husvagnsblandare. Vanliga blandare har ingen microbrytare .

Med vänlig hälsning / Roland
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Droppande ljud från dusch väggen!

Poblemet med droppande dusch löst!
Se på bilden en av slangarna till runda plast hållaren ligger 1 cm längre ut, tryckte in den så den åkte till botten så slutade droppandet.
Konstigt att den bara är klämd med en rund gummi packning som kilar .
 

Bilagor

  • 2.jpg
    2.jpg
    57,7 KB · Visningar: 530
J

Jimbo

Guest
Sv: Droppande ljud från dusch väggen!

Välkommen till husbil/husvagnslivet.....
Mest leksaksprylar alltihop =(

Det är lite av tjusningen. Är man på semester i fritidsfordon får man alltid felsöka lite titt som tätt.

Det positiva är att man lär sig sitt fordon och sitt kunnande för varje år =)
 
F

F.d. 29979

Guest
Sv: Droppande ljud från dusch väggen!

Tur det inte var nån av de andra!
Då hade vattnet runnit ner längs slangen och in under golvet i duschen.
Sen hade det fortsatt längs golvet till en vägg och ställt till med ett rejält elände där.
Jag har alltid varit skeptiskt till duschar i husbilar. I hus, som är en stillastående konstruktion, är reglerna för täthet i våtutrymmen rigorösa men i husbilar som kostar lika mycket som ett mindre hus kan man göra lite som vill.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Droppande ljud från dusch väggen!

Satt det inte en insexskruv emellan plaststoserna som håler dom på plats så dom inte kommer att dras nedåt vid vattentryck. Så var det på min kran vid köket innan jag bytte från plastkranar för husbil till riktiga FM mattson prylar för hemmiljö. Men oroblemet är just dusch blandaren som inte liknar något annat i jämförelse med husbilsprylar. Letar hela tiden efter en enkel duschblandare som skall ersätta den som jag har idag när den lägger av vilket det förr eller senare gör med leksaker för husbil.
 
Toppen