• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

drivrem

F

F.d. 13924

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: dethleff
Chassietyp: Standard
Motortyp: 1,7 71hk
Årsmodell Chassie: 1992
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Husbilsmodell: talento
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1992
Ämnesområde: Elsystem
Jag har en direktimporterad Fiat Dethleff-92 års-modell,´har sökt drivrem på regnr i bildatabaser, men hittar ingen, nån som har nåt tips vart jag ska ringa/söka? remmen börjar tjuta gnälla, när jag tar första turen för dagen, men inte när den kommit igång.
Kan ju va bra att ha en i reserv.

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Till att börja med kan du köpa remspray på Biltema och spraya på remmen. Det gör att den greppar bättre och inte slirar även om den inte är så hårt spänd. Men naturligtvis skall du försöka få fram en ny rem av rätt sort i reserv.

EssoJ

F

F.d. 4879

Guest
Jag slog på kul Fiat 1992, 1700cc, 71hk på datan. Den motorn finns inte. Det är något i dina uppgifter som inte stämmer. Är det en diesel eller bensin motor? Hur många KW är motorn på? Vet du hur många kubik motorn har? Är det air condition på den, är det servo styrning på den? En rem som skriker ska man byta ut, att ta remspray eller spänna den om den har gått länge är bara nödlösningar som fungerar ett tag som min kollega precis skrev. Hur kul är det att bli stående i mörkret i "Långtbortistan" en mörk natt? Gör ett schema på hur remmen sitter nu för du kommer aldrig kunna lista ut hur den ska sitta när den väl har gått av.

F

F.d. 13924

Guest
Jodå kölis jag har en diesel som det står ovan, direkimporterad:

År -1992, 71 hk, 52 kW Reg.dat 20041101 Ch.nr ZFA29000000172837 Däck 185/75R14C Drivm. Diesel

Men som sagt drivrem kan bli svårt att få tag i, kanske samma som till Ducato??

F

F.d. 4879

Guest
Den finns tyvärr inte med i Mekonomens listor som sträcker sig från 1993 och är på 1,9L och 60kw. Det finns fem remmar till den...

Helena o Tom

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2024
Hej på Fiat Eper katalogen så finns 2 alternativ enligt chassinummret en vanlig v-drivrem
eller en med många spår på .Kan nån ändra en OEM nummer till tex Mekonomens
nummer så är v-remmen 7609091 och den andra 7618111.Ducato använder lika remmar.Din bil är tillverkad
i mars 1992.Motortyp 149B1000 M1 diesel.:)
Mvh Tom

F

F.d. 13924

Guest
Helena o Tom skrev:
Hej på Fiat Eper katalogen så finns 2 alternativ enligt chassinummret en vanlig v-drivrem
eller en med många spår på .Kan nån ändra en OEM nummer till tex Mekonomens
nummer så är v-remmen 7609091 och den andra 7618111.Ducato använder lika remmar.Din bil är tillverkad
i mars 1992.Motortyp 149B1000 M1 diesel.:)
Mvh Tom
Tack Tom, men vad menar du med ovan, citat: Kan nån Ändra en OEM nummer?
Jag har en vad jag förstår "vanlig" drivrem, jag har inte servo eller ac i bilen. Är det då 7609091 du menar? MVH: Kjelle

Helena o Tom

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2024
Hej Kjelle jag menade att om någon kan översätta Fiats orginalnummer till tex Mekonomens reservdelsnummer .Annars kan du beställa en hos Fiat.Om du har vanlig
rem så är det 7609091.

F

F.d. 13924

Guest
Ringde Torvalla Fiat i Haninge, ohan plocka fram ett artikelnr när han fick höra att det var Taleno som var: 71739903 kostar 172:- kan skilja på några mm, sa han, men var samma som till Ducato

F

F.d. 13924

Guest
Var på Märsta bilvaruhus o lät dom titta på driremmen, det var inga sprickor i den, den såg fin ut, behövde dock spännas en hel del. Dom ska ju va bra verkstad har jag sett här, så jag får väl lita på dom. Har iaf beställt en ny så jag har en i reserv när oturen är framme.

Toppen