• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Drivmedel HVO 100

Cribbe-Nina

FD HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
21024
Medlemskap
2021
Hej alla! Nu börjar det, för de flesta, närma sig att starta säsongen med bl.a. husbilen. Då bör man tänka lite på miljön.
Har försökt sätta mig in i de olika drivmedlen, som mest diesel. CirkelK har diesel miles, milesplus. OkQ8 har andra motsvarande osv.
Är det någon som har koll på HVO 100, som skall vara ett miljöalternativ? Kan man tanka detta till vilken dieseldriven bil som helst?
Har pratat med några på macken som påstår att det skall fungera, eller? Alla är lite osäkra men samtidigt väldigt positiva.
Vet Du hur det förhåller sig????
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Detta ämne finns sedan tidigare om du söker här:
Fiat har inte godkänt detta vad jag vet,men många kör på det utan problem.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vi har kört 900 mil i år på ALLA typer av blandningar inkl HVO100 utan problem. Enda nackdelen som nämndes för oss var av en Spansk Truma-expert som menar på att dieselblandning ”kan” förstöra Truma-diesel glödstift. En kostnad på mellan 450€-500€. Vi har blivit drabbade 2 ggr hittills och har börjat tanka dyrare diesel mest för att slippa problem med glödstiftet. Ganska paradoxalt att behöva tanka dyr diesel för uppvärmning...
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Vi har kört 900 mil i år på ALLA typer av blandningar inkl HVO100 utan problem. Enda nackdelen som nämndes för oss var av en Spansk Truma-expert som menar på att dieselblandning ”kan” förstöra Truma-diesel glödstift. En kostnad på mellan 450€-500€. Vi har blivit drabbade 2 ggr hittills och har börjat tanka dyrare diesel mest för att slippa problem med glödstiftet. Ganska paradoxalt att behöva tanka dyr diesel för uppvärmning...
Det är uppvärmning/motorvärmare det gör stor skillnad på utsläpp med HVO eftersom dom är helt orenade.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det är uppvärmning/motorvärmare det gör stor skillnad på utsläpp med HVO eftersom dom är helt orenade.
Detta gäller allt utom Co2.
Co2 kan som bekant inte renas ur avgaserna.
Om man ser till miljönyttan är motordrift med HVO100 helt överlägsen VS vad värmaren påverkar, bra eller dåligt. (värmaren på HVO eller diesel.)

Det är en fråga om var man bränner mest diesel. Antal liter bränsle står i direkt proportion till Co2 utsläppet.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Hej alla! Nu börjar det, för de flesta, närma sig att starta säsongen med bl.a. husbilen. Då bör man tänka lite på miljön.
Har försökt sätta mig in i de olika drivmedlen, som mest diesel. CirkelK har diesel miles, milesplus. OkQ8 har andra motsvarande osv.
Är det någon som har koll på HVO 100, som skall vara ett miljöalternativ? Kan man tanka detta till vilken dieseldriven bil som helst?
Har pratat med några på macken som påstår att det skall fungera, eller? Alla är lite osäkra men samtidigt väldigt positiva.
Vet Du hur det förhåller sig????
Som andra svarat kan det vara så att tillverkaren av bilen säger att garantin inte gäller. Har jobbat på en biltillverkare, numera pensionär, men det jag hörde internt var att dom kört långtidsprov & inte sett någon påverkan. Därmed inte sagt att dom heller hade godkänt detta då. Man har ju inom industrin ganska omfattande krav på vilken provning som skall göras innan man ger sådant godkännande. Det fanns i alla fall inte någon förväntan om problem med detta. Vet att godkännande efter han kommer från många biltillverkare. Oftast gäller sådana godkännande endast dom nya bilar som säljs idag eller är på väg att släppas. Främsta orsaken till detta är att det är dyrt & besvärligt att prova tidigare årsmodeller som har annan spec, där spec i detta fall skall tolkas som motor + alla kringsystem t.ex. avgasrening.
Har du en bilen med några år på nacken så skall du nog inte räkna med något OK från tillverkaren. Men å andra sidan så är ju garantin begränsad i tiden. Själv skulle jag inte känna särskilt stor oro. Dom flesta av oss kör redan med en ganska stor inblandning av HVO i bränslet fast vi inte vet om det. Finns krav från staten på en viss grad av inblandning av förnybart i bränslet & detta har ökat år för år. T.ex Tanka om man läser på pumpen så vill jag minnas att det står att det kan vara upp till 40%. Det är egentligen också rätt väg att gå. Inblandingsgraden för detta är idag i princip begränsad av tillgången på HVO & råvara för tillverkning av denna. 100% HVO är mer en profileringsgrej för företag som vill skryta med att vara miljövänlig i sin marknadsföring. Själv ser jag ingen anledning att tanka detta då det i princip minskar inblandningen i den vanlig pumpen pga begränsningar i tillgång på HVO. Dvs noll effekt på CO2 på totalen. Om vi hade lite mer driv i frågan från politiskt håll så skulle vi nog ganska snart kunna ha all diesel i Sverige baserad på HVO då just Sverige har extremt goda förutsättningar vad gäller råvara från t.ex. skogsindustrin. Men miljömupparna har snöat in på EL bilar i stället, vilket egentligen är en rätt dålig lösning för allt utom kortare arbetspendling. Dom EL-bilarna som säljs är ju dessutom rätt ”överdimensionerade” för arbetspendling & CO2 vinst först från ca 12000-15000 mil & uppåt pga utsläppen från tillverkningen. Både och hade varit bättre och då borde alla större fordon köra HVO (större=SUV’ar och uppåt).
 

Farfar

HBK Medlem
Inlägg
99
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
27204
Medlemskap
2024
Vi kör Hymer 779 2010 med Iveco 3 lit motor och enligt Iveco kontor i DK kan vi inte köra med HVO. Jag inbillade mig att detta drivmedel skulle vara mer miljövänligt än vanligt diesel.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det är noll (0) procent risk att bränslet HVO100 orsakar problem.
Att montera trimbox/programmera om styrenheten för mer effekt tar (det flesta) många på forumet lätt på.
Med min kunskap från min yrkesroll fördömer jag trimboxar, jag förordar däremot HVO100, oavsett vad tillverkaren säger (officiellt).

Förstå följande:
En tillverkare har noll kronor i vinst eller incitament att ta kostnaden för en mycket dyr omcertifiering av sina motorer för ett Svenskt fenomen, köra på HVO100.
Om motorn inte är certifierad med HVO100 KAN han inte säga att det är OK att köra på detta bränsle.

Allt handlar om certifiering/avgasrening, inte om motorn tar skada.

Min motor är godkänd för HVO100, för detta krävs för att en lastbil skall överhuvud taget få vara med i vissa budgivningar = MAN fixar detta.
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Har en Peugeot 508 som personbil från 2012 som jag kört på enbart HVO100 i ett år nu, inga problem alls. Peugeot säger att det är OK. När jag nu letat ny bil är det intressant att höra alla olika bortförklaringar till att just deras märke inte kan köras (nästan) fossilfritt när min gamla bil klarar det galant…
Tänker köra även husbilen (Fiat) på HVO100 denna sommar, i alla fall när man hittar det ute i Sverige.
 
Toppen