• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Drivline-fråga.

F

F.d. 24707

Guest
Hur bra eller dåliga är vissa drivlinor?
Tänker på växellådor, motorer m.m.

Kikar på en MB 416, tvillinghjul bak, hur pass bra/dålig är den?
Lite rädd för italiensk fortfarande.

F

F.d. 24707

Guest
Sv: Drivline-fråga.

Hur bra eller dåliga är vissa drivlinor?
Tänker på växellådor, motorer m.m.

Kikar på en MB 416, tvillinghjul bak, hur pass bra/dålig är den?
Lite rädd för italiensk fortfarande.

Ingen som har några erfarenheter om MB 160hk och växellåda, bakaxel mm?

Sanddammaren

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2025

Hej! Vet inget om 416 men har en 316 med sprint shift låda som nu rullat 13000 mil o endast bytt avgassystem och en spännrulle till "fläktremmen".

Mvh Sanddammaren

Kjell Gladh

HBK Medlem
Kommun
Avesta
HBK-Nr
9627
Medlemskap
2025

Jag har en Mercedes 416 Sprinter som gått 10900 mil. Årsmod 2001. Har inte haft några problem med drivlina eller något som inte är slitdelar som t.ex. bromsbelägg fram som byttes förra året. I år har jag fått byta ett glödstift på motorn. Min bil är manuellt 5-växlad. Jag vet inget om automaterna. Min bil har Nordic 700 som påbyggnad och har totalvikt 4,6 ton. Jag förväntar mig att inte få några drivlineproblem förrän jag kört åtminstone dubbelt så långt.

E

ernst2169

Guest

Har en 416 årsmodell -04 automat (inte sprint shift) som gått snart 12000 mil utan några större bekymmer. Fick för några år sedan små vibrationer runt 70 km/h. Petade ner till lägre växel och då försvann vibbarna. Hos mercaverksta'n i Freiburg hittades inget fel man dom bytte oljan och då försvann vibrationerna.

Senast redigerad av en moderator:

Defender130

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024

Är nog rätt skottsäker, bortsett från Sprintshift-lådan.

Inte för att lådan i sig är något problem det är ju en vanlig manuell låda som är "robotväxlad". Problemet är att då krävs det hydraulutryck för att kunna växla. Det senare står en elektriskt driven hydraulpump för. Min la av i Mellerud i sommar på en söndag av alla dagar givetvis! Bärgning på måndag förmiddag till närmaste verkstad = Trollhättan. Förutom dom dagar jag var utan bil kostade det mig 8000:- kronor, vilket måste anses som skandal på en bil som endast gått 6000 mil!! Maskinskada var ju utgången pga av årsmodellen men det är ju ändå ett fel som inte borde förkomma efter så kort körsträcka. Där är ju heller inget fel som har någon annan koppling än driftstiden. Men någon kampanj eller liknande fanns givetvis inte hos Mercedes trots att Mercedesteknikern jag pratade med på söndag kvällen verkade väldigt förtrogen med vad det kunde vara för fel vilket antyder att det nog är vanligt förekommande.

Välj en vanlig manuell med en växelspak och mekanisk överföring till lådan så är nog resten av drivlinan helt OK. Deras 5-cyl motor har ju rykte om att vara näst intill outslitlig.

Toppen