Sv: Drivline-fråga.
Är nog rätt skottsäker, bortsett från Sprintshift-lådan.
Inte för att lådan i sig är något problem det är ju en vanlig manuell låda som är "robotväxlad". Problemet är att då krävs det hydraulutryck för att kunna växla. Det senare står en elektriskt driven hydraulpump för. Min la av i Mellerud i sommar på en söndag av alla dagar givetvis! Bärgning på måndag förmiddag till närmaste verkstad = Trollhättan. Förutom dom dagar jag var utan bil kostade det mig 8000:- kronor, vilket måste anses som skandal på en bil som endast gått 6000 mil!! Maskinskada var ju utgången pga av årsmodellen men det är ju ändå ett fel som inte borde förkomma efter så kort körsträcka. Där är ju heller inget fel som har någon annan koppling än driftstiden. Men någon kampanj eller liknande fanns givetvis inte hos Mercedes trots att Mercedesteknikern jag pratade med på söndag kvällen verkade väldigt förtrogen med vad det kunde vara för fel vilket antyder att det nog är vanligt förekommande.
Välj en vanlig manuell med en växelspak och mekanisk överföring till lådan så är nog resten av drivlinan helt OK. Deras 5-cyl motor har ju rykte om att vara näst intill outslitlig.