• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Drivknut/Drivaxel

F

F.d. 13924

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Talento
Chassietyp: Standard
Motortyp: 55hk
Årsmodell Chassie: 1992
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Husbilsmodell: globetrotter
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1992
Ämnesområde: Fram o bakvagn
Hej, vad är symtomen om bilen har fel på styrleden.? Ratten rycker, hackar åt höger när man lägger i friläge för att växla, t.ex på motorväg. Sen när man fått i växeln märks inget.Obs: Det är inte alltid detta fel inträffar vid växling. Eller kan det vara hjullager, kårdbrott, rattstång, bromsar?
Har sökt på drivknut på bildatabasen men hittar inget till min modell o på Torvalla,Fiat säger dom att det inte finns i lager i Italien längre heller, suck. Hoppas nu att det inte är drivknuten, bara. En dum fråga nu: Drivknuten sitter väl i drivaxeln? Därför att jag hoppas det blir enklare o få tag i beg drivaxel isf (hoppas iaf) annars vet jag inte. Kanske söka på skrot ute i Europa?
Annars såg jag nåt inlägg nånstans att spruta in en j-la massa fett i knuten det skulle hålla flera år, kan det va nåt som nödlösning?

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026
Betr drivaxel mm kolla Citroen - Peugeot kan vara samma delar. Drivaxel besår av en inre och en yttre knut. Om en ytterknut är sliten brukar det vara oljud vid fulla rattutslag vid körning framåe eller bakåt.

sören.h

HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1289
Medlemskap
2025
Hej om det rycker i ratten vid inbromsning eller acceleration så har du förmodligvis glapp
i någon länkarmslagring.
Om du har problem med en drivaxel så brukar det knacka när man svänger åt något
håll ev så kan det skaka i ratten om den är sliten.
Det är mest vanligt att den yttre drivaxel damasken går sönder och fetter
slungas ut, så om du har fett på insdan av fälgen eller strax intill då är damasken
skadad.
/Sören

F

F.d. 13924

Guest
sören.h, du kan ha rätt där. Jag hittade ett gammalt bespapper fr 2005 odär fanns 2 anm.
1) Länkarmslagring, fram båda sidor, glapp
2) Drivaxelknut, höger yttre, skyddsbälg, fastsättning löst.

Länkarmslagringarna är åtgärdade, det vet jag, återstår alltså skyddsbälgen vad jag förstår. Är det samma sak som damasken? Isf är det väl sannolikt att det är det som "spökar" eller? Konstigt att dom inte anm på det i förra årets bes då?

sören.h

HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1289
Medlemskap
2025
Hej skyddsbälg är samma sak som drivaxeldamask.
Men är den inte lagad sedan 2005 och bilen är använd då är nog drivaxeln skadad
och bör bytas,men kolla den noga innan bytet det får inte finnas något glapp i den
och när man rör den i sidled så får den inte hacka(Det har blivit spår i anläggningsytorna
inne i knuten) om det känns bra så kan man göra rent fylla nytt fett och byta damask.
/Sören

F

F.d. 13924

Guest
Tack Sören så länge, och Hans.Nilsson som var så snäll o ringde hem till mig o berätta att han haft likadant på sin bil, det räckte med att byta lager för honom och damask, hoppas jag har samma tur, ska prata med verkstan om detta, ger besked här senare, tack

Helena o Tom

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2025
HEJ DET FINNS GANSKA MÅNGA MODELLER PÅ DRIVKNUTAR TILL FIAT
MEN KOLLA OM DU HITTAR NÅN SOM SÄLJER LÖBRO DRIVKNUTAR
DOM ÄR CA HALVA PRISET AV FIATS OCH AV BRA KVALITET.DET LÖNAR SIG OFTA ATT BYTA HELA AXELN PÅ FIAT OM DEN BETER SIG KONSTIGT SOM VINGLING OCH VIBRATIONER I RATTEN I FARTER UPP TILL 60-70 KM TIMMEN MEN FUNGERAR NORMALT EFTER DET.DÅ ÄR DET TROLIGTVIS INRE KNUTEN SOM ÄR NÖTT OCH DEN FÅS EJ SKILT
FÖR SIG.
MVH TOM

F

F.d. 13924

Guest
Hej har lämnat in min bil på rep ang damask lös hö fram, det ryckte hacka i ratten åt hö ibland. Om inte drivknut/axel eller lager har hunnit ta skada, räcker det med att spruta in en massa fett då o sätta dit ny damask, eller? Jag såg att Kölis 75 antydde det vid nåt tillfälle men hittar det inte på forum nu.Kollar dom både yttre o inre knut när dom ändå håller på, tro?

Toppen