• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellåda Driver inte

F

F.d. 57966

Guest
Hej. Efter toppackningsbyte för två årsedan, så tror jag att det kom en massa vatten ner i kopplingen, för nu 2 år senare så är kopplingspedalen helt stum, nån sa att lamellerna antagligen rostat fast i svänghjulet och att jag kunde testa att hissa upp bussen och starta på 3,ans växel och sitta och gasa och bromsa så kunde det losdna, japp nu gjorde jag det några gånger, bussen dog på några utav inbromsningarna, hissade ner den och skulle testa att köra, men den driver inte, låter lite som en dålig fläktrem när jag försöker, testade att trycka direkt på kopplingsarmen, men den är helt stum, är det lamellras, eller vad har hänt..
Peugeot j5 2.5D 1988
 
F

F.d. 57966

Guest
Hejsan. Nej. Den visar inga tecken på att vilja driva, nu står den iofs på gräs och är lite tung, men jag skulle lugnt kunna ha ettan i och gå ut ur bussen utan att något skulle hända
 
F

F.d. 57966

Guest
Det är wire, jag har testat att både spänna och släppa på den. Låg under och tog i med benet och försökte röra på kopplingsarmen under lådan, men den är helt stum
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Om du lägger i en växel (1:an eller backen) och sedan startar. Hoppar bilen igång då eller åtminstone rör sig framåt/bakåt när du kör på startmotorn?
Om du har friläge, startar motorn då?
Om den startar om du då försöker få i växeln utan att koppla, händer det något?
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Kopplingsarmen flyttar bara urtrampningslagret som klämmer på solfjädern på tryckplattan, måste hänt något där eftersom lamellen släppt mot svänghjulet då motorn inte drar vxllådan, men då kommer ju nästa fråga..... varför drog den vxllådan när du hade den upphissad , när du bromsade så stoppade motorn betyder ju att det fungerade med driften, ingen drivaxel-knut som är trasig, men det är ju konstigt att du inte kan trampa ned kopplingspedalen, det här är skumt, det är nog ett fall för Dr JANKRO som skruvat mycket i dom äldre FIATmodellerna.
 
F

F.d. 57966

Guest
Ja, motorn stannade flera gånger när jag bromsade, men sen gjorde den plötslugt inte det mer, och ivrig som jag är så tänkte jag att det nog var bra nu och hissade ner bilen. Men då var det ingen drivning
 
F

F.d. 57966

Guest
Nåt hade antagligen rostat fadt i kopplingen misstänker jag då kylvatten rann ner över lådan, och antagligen är nåt fortfarande fastrostat. Men lamelkerna har lossnat
 
F

F.d. 22252

Guest
Om den stått ett tag kan det ha blivit rost på splinesaxeln så det har rostat ihop med kopplingen i friläge det var jag rädd för eftersom jag hade en bräda som höll ner pedalen eftersom lamellerna rostat fast.
En annan ide är att det kommit rost i vajern så den rostat fast i höljet. Man borde ju kunna häkta av vajern från kopplingsarmen sitter den fortfarande fast så är det ju i lådan.
Från en felfinnare från tillverkaren:

The car will not move when in
gear with the engine running,'
although the propeller shaft is
turning.
(
An axle half shaft or half-shaft key is broken.
There is a broken or damaged part in the final drive.
On a front-wheel-drive car, the constant-velocity joint or
drive-shaft coupling is broken or worn.
Renew the damaged part.
Check the final drive; have broken or worn parts renewed.
Check the drive shaft and renew any faulty or worn parts.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Vet inte om kommer ihåg rätt.
Bakom startmotorn finns det en distansbricka respektive täckplåt.
Om man tar bort startmotorn och brickan kan man se delvis in i kopplingshuset.
Sticka in mobilen och ta en bild.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Ingen bevegelse av armen på koplingen tyder på at det er armen som har sat seg fast. Det burde være litt spillerom den gale veien om en huker av wirren. Men jeg vet at Fiat benyttet en kopling på lådan med den problematiske 5an som virket motsatt vei av andre og drog i utløser lageret når en trampet på pedalen. Den lådan hadde en plast låsning av akselen for armen, uten denne plastbiten så kunne aksingen ramle ut og koplingen kunne ikke løse ut. Hadde denne situasjon i 2002, og her er noen bilder fra reparasjonen etter jeg kjørte de siste 6 milene til verkstad uten kopling.
Bilder2002-089.jpgBilder2002-090.jpgBilder2002-091.jpg
Låsningen skulle sitte i huset til venstre i bildet.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Vad som än är felet lär du nog bli tvungen att dela på motor och växellåda. För mig låter det som du ryckt sönder lamellcentrum så ingående axel svävar fritt, kanske pga kraftig rost (ren gissning).
 
F

F.d. 22252

Guest
När lamellerna fastnat pga. rost så smäller det förskräckligt när man för söker få loss dom. Inte underligt att det går sönder saker har ju fastnat minst 10ggr innan jag förstod att fiat lagt avrinningen från luftintaget så skickligt att det rann vatten in på kopplingen. Jag är säker på att det är ett medvetet gjort, ett buntband som flyttade slangen så var problemet löst.
Tror inte att det var en engångshändelse med kylarvatten som orsakat problemen utan att det varit pågående förlopp.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Vad som än är felet lär du nog bli tvungen att dela på motor och växellåda. För mig låter det som du ryckt sönder lamellcentrum så ingående axel svävar fritt, kanske pga kraftig rost (ren gissning).
Då borde ju inte pedalen vara stum, tror Knut sitter på lösningen, men tyvärr måste nog delarna separeras och då är det ju läge för att fylla på med helt nya delar när det ändå är isär, Lycka till Mvh Bengt.
 
F

F.d. 57966

Guest
Jag får se om jag börjar riva och kolla vidare nästa vecka, har en massa annat som måste göras med, jag mekar mycket med mina andra bilar, men har aldrig hållt på med låda/koppling, har hjälpt till att montera bort en likadan låda från en citroen för några årsedan och det var inget roligt att göra, och kommer inte ihåg någonting, mer än att det var ett jäkla pill
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Kan det vara så att du även har en läckande packbox i växellådan.
Oljenivån i växellådan ändrades när du lyfte upp bilen. Annan vinkel på bilen.
Då kanske det läckte ut olja på kopplingen och drivningen upphörde.
Hur mycket olja har du i växellådan.
Den ska ju vara lite överfylld.

Om du använde en billyft har ovanstående ingen betydelse.

Är det alldeles för mycket olja finns risk att det läcker i vanliga fall.
Jankro har ju skrivit var packboxen sitter.
På baksidan inne växellådan. Oj hur tänkte konststruktören.


Åke
 
Toppen