• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Driva en fläkt med inverter

trevik

FD HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Vågar man köra fläkten på inverter med modifierad sinusvåg?
Den drar bara 30w, mest om motorn kanske inte tåler modifierad sinus..

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    1,1 MB · Visningar: 3

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm
Sv: Driva en fläkt med inverter

Jag tror det går bra man kan ju såklart inte garantera det. Hemma i sovrummet har jag satt 4 st 12V-fläktar - 0,04 W - <10dB. Kravet för denna skapelse var: "SVALT, TYST OCH MÖRKT". Håller 5 grader lägre temp än i övriga huset:
sovfläkt.jpg

I

Iveco 35

Guest

Det är inga som helst problem att köra fläkten på invertern,har haft en sådan i 3år funkar perfekt.
Olle.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Sorry, 0,04 A, dvs ½w/fläkt - totalt 0,16 A och 2 W, men fortfarande ohörbara 10 dB.

Ska fixa till något i takluckan i husbilens köksdel. Sen tänkte jag att den svala nattluften i Kroatien ska "rinna" ner från ventilen över sängen.

Eftersom jag bara har sol-energi så måste mina förbrukare vara sparsamma. Våra 230V-fläktar hemma ligger runt 30W.

Senast ändrad:

pekke

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2026

Har för mig att många 230V fläktar är så kallade enfas asynkronmotor vilket är en sorts fusk 3-fas där en konding skapar ytterligare faser, kan tänka mig att det inte funkar så bra med modifierad sinusvåg.

Toppen