• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dricksvattenpumpen uppför sig konstigt!

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Jag har en kylbox i bilen där jag har placerat två st. 2,5-litersdunkar för dricksvatten. En slang går via en enkel pump till en armatur vid diskbänken. Trycker jag på den röda knappen så kommer det fram kylskåpskallt vatten! Fiffigt, va?

dricksv.jpg

Detta har fungerat glimrande tills idag. För första gången fyllde jag dunkarna med kolsyrat vatten av misstag. Inga läckor någonstans, pumpen fungerar!

Kan kolsyran i vattnet vara orsaken till problemet? Kan det vara så att antingen pumpen eller backventilen i dunken inte klarar att hantera kolsyran? Någon som vet?

Jappe
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Dricksvattenpumpen uppför sig konstigt!

Det kan säkert bete sig som om du fått luft i systemt (luft & kolsyra är ju båda gas).
Det borde fungera när du kör med vanligt vatten igen.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Dricksvattenpumpen uppför sig konstigt!

Jag bytte vattnet i dunken till icke kolsyrat sådant och nu fungerar det igen! Trots att vattnet bara var "lätt kolsyrat" så slog det ut pumpen! Och jag som hade tänkt ha "färdigblandat" i dunken till Midsommar! :D Det kan jag tydligen glömma!

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Dricksvattenpumpen uppför sig konstigt!

JA!
Tyvärr, Jappe,
så blir det lätt bubblor runt, i vätska, snabbt roterande saker p.g.a. s.k. "kavitation".
Ett problem som mariningenjörerna bekämpat i närmare 100 år!
Det har med vätskans tryck mot den snurrande saken och även vattentryck att göra.
På olika museer kan saken studeras på skadade propellrar!

På pumprotorn, som ju knappast är helt stilla", så blir det lättare "utfällning"
av gasbubblor just p.g.a. kavitationen och kolsyrahalten!
Då bryts kopplingen molekyl-till-molekyl i vattnet o0ch pumpen fungerar inte
som pump!

Mitt förslag: blanda först önskade vätskor "till angenäm styrka och smak",
kolsyra sedan i vanliga PET-flaskor och förvara svalt.

Vattenpumpen behöver då inte "kämpa i dimma" och du har direkt koll över
ditt förråd av "onda och goda drycker".

Skål!
 
Toppen