• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dragvikt 3000 kg

F

F.d. 4256

Guest
Nån som vet om någon mod som får dra 3000 kg på dragkroken men som bara har en totalvikt på 3500 kg ?

F

F.d. 52962

Guest
Sv: Dragvikt 3000 kg

En plåtis byggd på Fiat av nyare årsmodell 3500kg.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Dragvikt 3000 kg

Att få dra och att verkligen kunna dra är inte samma sak, i vilket fall om man har ambition att dra släp på annat än torr och plan asfalt.
Jag är inne på min femte fyrhjulsdrivna husbil och för att kunna hantera båtsläp på branta ramper och skotersläp på fjällvägar så vill jag ha inte enbart fyrhjulsdrift utan även tillsatsväxellåda (lågväxlar).
Det finns flera fabrikat byggda på 3½ ton Sprinter med denna drivlina, men tillåten släpvagnsvikt når kanske inte riktigt upp till 3 ton? Min förra bil byggd på en Sprinter 316 fick dra 2,8 ton. Min nuvarande tyngre (5 ton) Sprinter får inte dra mer än 2 ton, men det räcker precis till för båtsläpet.

aake

Toppen