Sv: Dragspel
Min käre farbror Claes! Du e la inte min farbror; min farbror var en högt aktad medlem i den lokala kanotförenigen! Han hade en kanot som var hopfällbar till skillnad från kanoten i "Göta kanal". Jag glömmer aldrig Kent Anderssons replik: Döö, den sotten e inte hopfällbar! Filmens absoluta höjdpunkt!
Vad gäller Bachs utseende så finns det väl olika uppfattnigar om detta. Jag har inte studerat Bachens fysionomi mera ingående. Vad jag menade med mitt uppenbarligen något förhånade inlägg var rent harmoniskt betingat. Medger jag dock gärna att min kunskap i ämnet är ringa, minst sagt, eftersom den grundar sig på enstaka lyssnanden av Toccata-fugan (Archiv) på det glada 70-talet när jag försökte förmedla annan musikkultur i Göteborg än den då förhärskande därstädes!
Matematikens innersta väsen (!) uppfattade Bachen och lyckades han tvivelsutom att förmedla detta bättre än matteläraren (Harbeck), känd "skjortavrivare" på Vasa HAL.
Fortfarande anser jag att matematiken ligger som en död nånting (kommer inte det rätta uttrycket just nu) jämfört med vissa andra sköna konster. Matematiken finns ju bara där hela tiden, statisk, föga dynamisk!
Bach uppenbarade detta för mig, utvecklade det och jag har vilat många gånger i hans fantastiska "harmonisammelsurier"!
Jappe