• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dragkrok till Bürstner T607

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Hej!

Jag förhandlar fn. med en firma i Tyskland rörande en Bürstner T607 (som förhoppningsvis blir min 1:a husbil). Och har frågat dem vad det skulle kosta att få en dragkrok monterad. Döm om min förvåning när jag får prisuppgift på 1800 Euro. Med motveringen att det är mycket delar som måste bytas ut under bilen!

Är det någon som har ett bättre förslag, rent ekonomiskt. Jag monterar gärna själv för att hålla nere kostnaden bara det är rimligt mycket jobb. Det är främst tunga lyft jag har problem med (pga. avsaknad av utrustning/plats att stå på) men löser annar det mesta!

Ett färdigt kit är dock naturligtvis mycket smidigare än att köpa lösa balkar mm. och börja svetsa själv!

Någon???

Mvh!
// Niklas
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Dragkrok till Bürstner T607

Nu vet jag inte vilket chassi du har men det finns ett företag i Tyskland som tillverkar dragkrokar till olika chassin.

När jag importerade min första bil så köpte jag dragkrok till bilen. Det var hur enkelt som helst lossa 4 bultar och sätta på dragkroken och sedan koppla elen och när jag registrerade in bilen i Sverige var kroken på.

Dragkroken kostade mig 6000kr inkl frakt från Tyskland och det var tre dagas leverans när det hade pengarna på deras konto.

Nu kom jag inte ihåg firman heter där jag handlade men jag har namnet liggandes hemma om du så önskar.

/R
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Dragkrok till Bürstner T607

Det är väldigt stor skillnad på vad som behövs för att montera dragkrok på bilar med Alko-chassie, mot bilar med Fiat-chassie.
 
Senast ändrad:

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Dragkrok till Bürstner T607

Hej Runar!

Och tack för ditt svar!
Visst är det intressant med firmanamnet så om det inte är för stort besvär får du hemskt gärna leta reda på namnet och återkomma!

Vilket chassie!? Finns det olika chassien på Fiat-bilarna?

Jag skall kolla med handlaren och återkomma!

Mvh!
// Niklas
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Dragkrok till Bürstner T607

Fiat og Fiat ALKO er to svært forskjellige chassi.
Husbiler som er på Fiat orginalchassi har ofte chassiforlenger. Ved montering av drag må denne forlengeren i endel tilfeller byttes ut, det betyr mye arbeid og endel ekstra stål.
Fiat ALKO er normalt klargjort for ALKO sitt drag med ferdige huller for boltene.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Dragkrok till Bürstner T607

Hej!

Tack för hjälpen allihop! Jag lyckades förhandla till mig materialet jag behöver i priset för husbilen. Well kontentan blir ju att de hade kunnat sänka priset på bilen med samma summa om man skall hårddra det. Jobbet gör jag med andra ord själv så fort prylarna kommer!

Bilen hämtas för övrigt på tisdag!

Mvh!
// Niklas
 
F

F.d. 5898

Guest
Sv: Dragkrok till Bürstner T607

Till er andra som behöver dragkrok kan jag rekomendera Bröderna Olsson i Långshyttan ( 4 mil från Borlänge)
De special tillverkar krok till er bil på plats.
Jag var där 7 på morgonen och åkte från dem ca 15,00 med ett mycket fint utfört arbete.
kostnaden för detta var 10 000 +moms . under dagen fick jag även tillg till deras bil så jag kunde se mig omkring.

PS dom gör alla drag till Volvo och SAAB som Biltema säljer samt till alla kingcab (tror jag det var ) som säljs i Sverige , så de kan sin sak
 
F

F.d. 5898

Guest
Sv: Dragkrok till Bürstner T607

12500 med momsen då är den monterad och klar inkl el , det ända som du själv får göra är att fixa typningen , alla papper som behövs följer givet med.
 
Toppen