• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dragkrok på Ducato plåtis, kan man öppna bakdörren med släp tillkopplat?

Henrik & Ingela

HBK Medlem
Inlägg
100
Kommun
Vara
HBK-Nr
28757
Medlemskap
2024
Vårat drag sitter kanske lite lägre men det som tar emot när man öppnar dörren är handbromsen på kärran, och då drar man den och sen går det öppna. Gäller bara att komma ihåg att släppa handbromsen också efteråt .
 

Bilagor

  • 20201106_143441.jpg
    20201106_143441.jpg
    5 MB · Visningar: 7

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
743
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Visa bilaga 233856
Kan man öppna bakdörrarna med ett släp tillkopplat?
På den bild du visar sitter kroken skruvad i de två övre av de fyra hålen. Flyttar man ner kroken blir det bättre plats. Men det räcker kanske inte alltid i alla fall. Framför allt inte om man drar husvagn med säkerhetsdrag.

Min krok sitter i de nedre hålen och med enkel "handske" på släpet kan jag precis öppna dörrarna.
 

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
1.258
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
På den bild du visar sitter kroken skruvad i de två övre av de fyra hålen. Flyttar man ner kroken blir det bättre plats. Men det räcker kanske inte alltid i alla fall. Framför allt inte om man drar husvagn med säkerhetsdrag.

Min krok sitter i de nedre hålen och med enkel "handske" på släpet kan jag precis öppna dörrarna.
Vilken höjd sitter din dragkrokskula på?
Kulhandsken på släpvagnen som bilen drar. ska ligga 43 ±3.5 cm över marken.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
743
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Bilen står just nu inte plant så jag kan inte mäta exakt. Men "syftning" ger osäkra 42 cm från mark till kulans överkant.
Och mellan kulans överkant och dörrens nederkant är det 8 cm.
Drag1.jpgDrag2.jpg
 
Toppen