• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dränkbar vattenpump i vattentank

Bravera

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
19406
Medlemskap
2024
Hej har vattenpump som sitter inne i färskvattentanken
En Reich Tandem 19/min drinkwasserpumpe MIT automat Entluftung
Har nu monterat bort denna för vintern undrar om detta är nödvändigt
nästa gång? Om man blåser i trycksidan känns det stumt suger man så är det öppet. Så en backventil finns i pumpen. Det är för stort jobb att ta ur pumpen varje gång så jag undrar om inte det dräneras ut i tanken alternativt sugs ut när man tömmer vv beredaren. Någon som vet tackar för eventuella svar
 

Bilagor

  • IMG_0233.JPG
    IMG_0233.JPG
    621,8 KB · Visningar: 57
Senast ändrad:

svensei

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1179
Medlemskap
2024
Sv: Dränkbar vattenpump i vattentank

Vi har exakt samma pump i vår bil. Det vatten som ev. står kvar i pumpen efter tanktömning rinner ur pumpen och avlägsnas vid uttorkning. Jag har aldrig upplevt någon frysskada på denna pump.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Dränkbar vattenpump i vattentank

Hejsan. Ja med backventiler m.m. i slangarna så kan det vara bra om man kan öppna och också blåsa lite i slangarna så man vet att backventilerna orkar öppna mot fjädertrycket utan tryck på trycksidan som JonasS skriver. Vattnet kommer annars troligen inte ut ur slangarna, vilket kanske inte är hela världen. Men det kan bli lite vakuum i systemet som håller kvar vatten på andra ställen också vid tömning. Brukar det klara sig så funkar det nog ändå, men det skadar ju inte att få bort så mycket av vattnet som möjligt.

M.v.h. JANKRO.
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Hej
På min vattenpump är en backventil monterad. I underkant på ventilen är det ett hål som jag undrar om man kan täppa till, för när vattennivån i tanken sjunker spolar det så kraftigt att det blir en virvel och pumpen suger luft. IMG_20200705_171114.jpgIMG_20200705_171144.jpg
Mvh Klas Nilsson
 
F

Fd.16159

Guest
Som du beskriver det sitter hålet då mellan pumpenst trycksida och backventilen. Då fungerar hålet som en överströmningsventil.

Pumpen har en kapacitet på 20 liter per minut och så mycket vatten nyttjar du inte även vid en dusch eller disk och överskottet måste ta vägen någonstans och det sker via överströmningshålet.

Dränkbara pumpar brukar inte vara tryckstyrda utan går hela tiden när någon kran är öppen .

Överströmningshålet kan bli förstorat på grund av att vattnet sliter på det men då pratar vi om åtskilliga år och med mycket drifttid. Men eftersom det är plast i det här fallet så kan den tiden vara förkortad
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Hej
Jag har precis bytt till en ny pump, så något slitet är det inte. Vad händer om jag sluter hålet? Kommer pumpen att ta skada? Eller ska jag hellre försöka ändra på strålriktningen med hjälp av ett buntband eller liknande.
Mvh Klas Nilsson
 
F

Fd.16159

Guest
Pluggar man hålet finns en risk för att trycket stiger men hur mycket är svårt att säga.
När pumper går med ett flöde på 20 l/min så har den ett tryck på 1,1 bar. Täpper man hålet kommer flödet att minska till vad man tappar ur. Kanske 5 l/min men trycket kommer att stiga. Hur mycket är svårt att säga utan ett pumpdiagram men normalt vill man för varmvattenberedare och slangkopplingar inte ha tryck över 1,5-2 bar.

Själv hade jag nog försökt styra om riktningen med t.ex. en slangklämma och en plastbit så det blivit som en mösskärm över hålet utan att minska hålstorleken och låtit utströmningen ske uppåt för att inte störa pumpinsuget
 
Toppen