• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Dränering vid vindrutan, Fiat Ducato gen III

Lena & Tomas

HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
27570
Medlemskap
2025
Hej. Jag har rivit ner plastsköldarna som skall fånga upp vatten från vindrutan på vår halvintegrerade Adria Coral. På dessa plastsjok sitter ju små dräneringstrattar som leder bort vatten ner i en slang åt hjulhuset till. En av dessa är trasig och jag letar efter alternativ som passar. Hålet är 10mm, slangen cirka 7mm i omkrets. Alla tips emottages med tacksamhet. Har kollat Biltema och Jula, där finns genomföringar som tyvärr är för stora.
IMG_3668.jpeg
IMG_3675.jpeg

Lena & Tomas

HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
27570
Medlemskap
2025
Hej jag borrade upp hålen och satte dit stödhylsor som man sätter i mjuka kopparrör och bytte till halvtumsslang för att få bättre dränering
Detta var en lösning helt i min smak! Tack Kenneth Göteborg! Hittade 2 st 15 mm hylsor här hemma och tror att även hålet på förarsidan där det är trångt om utrymme, går att borra upp en smula. Skall bara dubbelkolla att det finns utrymme under kåpan.
/tomas

JanneB

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Detta var en lösning helt i min smak! Tack Kenneth Göteborg! Hittade 2 st 15 mm hylsor här hemma och tror att även hålet på förarsidan där det är trångt om utrymme, går att borra upp en smula. Skall bara dubbelkolla att det finns utrymme under kåpan.
Tack Lena & Tomas för intressant ämne.
Kan Ni bifoga bilder på hur Ni löser problemet, även bild på hylsor osv. , tack.

Lena & Tomas

HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
27570
Medlemskap
2025
Kan Ni bifoga bilder på hur Ni löser problemet, även bild på hylsor osv. , tack.
Jag kommer att göra en ny tråd med hela processen när jag är klar och det förhoppningsvis är tätt! Hylsan som jag (idag i alla fall) tror att jag kommer att använda finns på Biltema. Jag skall bara försäkra mig om att den får plats.
Stödhylsor för PEX-rör, 12 mm, 5st.

JanneB

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Jag kommer att göra en ny tråd med hela processen när jag är klar och det förhoppningsvis är tätt! Hylsan som jag (idag i alla fall) tror att jag kommer att använda finns på Biltema. Jag skall bara försäkra mig om att den får plats.
Stödhylsor för PEX-rör, 12 mm, 5st.
Hej Lena & Tomas,
Tack för Ert snabba svaret och länken.
Vad roligt att Ni tänker att göra ny tråd och visa hela processen. Jag är säkert på att många kommer att dra nytta av det.

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Originaldräneringen är förmodligen underdimensionerad, det är betydligt större utlopp på senare årsmodeller. Så det är nog bara bra att öka storleken, om det går att göra någorlunda enkelt.

Kenneth Göteborg

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
14616
Medlemskap
2025
Köp inte den hylsan jag nämnde i inlågg 8, den kändes alldeles för liten i butiken. Kommer en ny tråd snart....

Köp inte den hylsan jag nämnde i inlågg 8, den kändes alldeles för liten i butiken. Kommer en ny tråd snart....
Jag använde inte heller den hylsan utan snarare stödhylsa 84-455 köpte inte på biltema men den modellen skickar du mig telefonnr så kan ja skicka bild på höger o vänster sida

Lena & Tomas

HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
27570
Medlemskap
2025
Kort summering, den mörka slangen är Fiat original. 5 mm innerdiameter. Den andra är dränage modell ”Kenneth”, innerdiameter 10 mm. Även bild på hylsorna från Jula som jag använde.
IMG_3695.jpeg

IMG_3696.jpeg

IMG_3694.jpeg
Tråden med en mer utförlig beskrivning:
/tomas

Toppen