• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor DPF

Status
Stängd för vidare inlägg.

Chris o Benny

HBK Medlem
Inlägg
383
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
729
Medlemskap
2024
Är det någon som har erfarenhet av att använda Partikelfilter rengöring, typ vätska som man häller i tanken för bränna ur partikelfiltret när man kör.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Har den DPF så skall bilen sköta detta själv via mjukvaran i bilen.
Finns dock en viss ”självregenerering” även under normal körning. Hög last brukar ge självregenerering. Vad är då hög last? Jo typ köra upp för Hallandsåsen!
 

kocken1

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1702
Medlemskap
2025
Om du har tillgång till ett bättre diagnosinstrument kan man tvinga fram en förbränningscykel av part.filtret.
En verkstad kan också spruta in ett medel direkt i filtret som gör rent så att den fungerar normalt igen vilket vi gjorde med en Honda crv med krånglande filter, funkade normalt efter det.
 
F

F.d. 22252

Guest
Verkar som om alla sk miljösakerna som en bil numera ska vara försedd med bara skapar problem och kostar pengar både för ägarna och för samhället i stort.
Att tillsätta mystiska vätskor för att avgasreningen ska fungera och som kanske förstör motorn verkar ju inte så smart men en del får vi ju via bränslet antingen vi vill eller inte Preem gör ju reklam för att deras bränsle ska rena motorn antingen det behövs eller inte. Renar den dieselpumpen så att den kan skära ihop det har jag funderat på. Samma med spridaren i moderna motorer som smörjs enbart av bränslet att sverige som endaste landet med skumma inblandningar i bränslet skulle klara sej undan problem har jag svårt att tro. Man konstruerar ju motorer utifrån det bränsle som används i andra länder och där förbrukningsiffrorna stämmer lite bättre med de i reklamen.
Hur mycket tallolja finns det i den spanska dieseln noll för de har ju inte en massa skog och pappersbruk som vill bli av med avfall.
Regenerering av partikelfiltret görs via bilens dator där man skickar in mer bränsle alltså mycket fetare blandning för att bränna bort sotet i partikelfiltret.
Man hör ju hur dumt det låter först tar man bort partiklar sen matar man in mycket mera bränsle än vad som behövs vilket skulle göra alla mätare tokiga om man miljömätte då, sen ska man bränna upp sotet i filtret och vart tar det vägen då?
Miljömässiga vinster är nog mest en skrivbordsprodukt. Avgasreningen borde ju kontrolleras i skarpt läge med körning på vägen. I själva verket har ju inte bilprovningen mätare för de värden som ska kontrolleras om det inte hänt något på den fronten nyligen utan man nöjer sig med att läsa av givarnas värden via datauttaget efter att de processats av datorn.
Den diskussionen verkar ha tystnat efter att en del pengar växlat ägare mörkertalet är nog lika svart som sotet.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det finnes noen ytterpunkt når det gjelder kvalitet for drivstoff for biler. EU har klart definert hva som er lovlige verdier for nesten allt i drivstoffene. Den svenske MK1 diesel holder seg innenfor grensene. Utenfor Europa er det veldig varierende hvilken "standard" som definerer drivstoffet. VW har klart og tydelig sagt i fra at nye modeller ikke vil li utstyrt med motorer som tåler den australske varianten som hindrer bruk av VW sine Euro6 motorer. Det som skaper problemet er inneholdet av svovel - nivå som ble forlatt på 1990 tallet engang i Europa
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
914
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Om du har tillgång till ett bättre diagnosinstrument kan man tvinga fram en förbränningscykel av part.filtret.
En verkstad kan också spruta in ett medel direkt i filtret som gör rent så att den fungerar normalt igen vilket vi gjorde med en Honda crv med krånglande filter, funkade normalt efter det.
Har fått gjort en forcerad rengöring på verkstad i Tyskland
De kopplade in ett instrument, sedan gick motorn på högt varvtal med ökad bränsletillförsel
Efteråt fick oljan bytas, då de blivit utspädd med diesel
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Lösningen på lite äldrebilar med strulande avgasrening verkar vara att programera bort det som inte fungerar. Vanligt förekommande när det gäller EGR ventiler.
Göran i Björnarbo
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Punkt 1 fjerning av DPF på en bil som kom med dette orginalt er ulovlig og muligens straffbart.
Punkt 2 om en gjør det på tross av punkt 1 så må en bytte ut filteret med et rakt rør og omprogrammere ECU. Og en har en bil som ikke er lovlig å kjøre.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen