• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

DOPP i GRYTAN

C

cheetah1

Guest
Sv: DOPP i GRYTAN

Absolut. Det blev en blandning av spadet från den färdigkokta skinkan (vi har ingen tillräckligt stor kastrull/spisplatta för att koka själva) och spadet från rullsyltan (som vi dock kokade själva). Själv vill jag doppa julknäcke, medan mamma vill ha tunnbröd och pappa vörtlimpa.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

De sista entusiasterna! Dom biter sig envist fast! Förstår dom inte att allt är kemikalier i grunden och att Nestlè, Unilever och alla de andra framtidsföretagen kan göra framtidens mat så mycket bättre?

Vi skall vara glada för att våra fina multinationella företag vill lägga ner så mycken möda och besvär på oss vanliga spisnoviser!

Jappe

F

F.d. 25270

Guest

Absolut. Det blev en blandning av spadet från den färdigkokta skinkan (vi har ingen tillräckligt stor kastrull/spisplatta för att koka själva) och spadet från rullsyltan (som vi dock kokade själva). Själv vill jag doppa julknäcke, medan mamma vill ha tunnbröd och pappa vörtlimpa.

Hos oss gäller den speciella "Doppbullen" som endast säljs till jul. Spadet kryddas enl min mors recept med soja, vitpeppar samt ingefära. Smaskens tycker vi och ger blanka ....i vad den där Jappe tycker.

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Självklart :yes:

Och riktigt ska det vara, inget fusk eller halvfabrikat. Köper ingen färdigkokt skinka, jag vill ha kontroll från början till slut. Lägger den i stekpåse i ugnen.

Årets skinka var lite väl mager, fick bara några deciliter spad men supergott :)

Tyvärr är det bara jag och min 88 åriga far som har förstått denna utsökta start av Julmiddagen (med min mors bortgång är vi bara två kvar som vill ha "dopp").

Peter :)

L

Lennart Olovsson

Guest

Visst är den traditionella julmaten god!
Jag åt den för sjätte gången hos svärmor, den i särklass bästa!
I går kväll ville jag dock ha något annat!
Raggmunk!

Lennarts tankar

:twitcy:

Dalton

HBK Medlem
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2025

Dopp i grytan blev det på Juldagens morron hos sonen i Mellanfjärden. Eftersom vi var borta Julafton så gjorde vi inte skinkan klar före jul utan har just tagit ut den ur ugnen efter grilljering. Skinkan ungsbakades så det blir inte så mucket att göra dopp i grytan av. Får väl späda spadet med vatten så att det går att få till Dopp i grytan. I kväll blirdet skinksmörgås med senap och äppelmos på.

Toppen