• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dometic, värmelist frys

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Första året var det tätt kring frysens dörrlist. Men de senaste två åren har det varit mycket fukt kring listen så att låsningen av dörren till frys/kyl har rostat.

Jag frågade verkstaden hos den husbilsförsäljare där jag köpte husbilen (som ny) vad jag kunde göra åt problemet. De sa då att man skulle ha knappen för värme till listen påslagen så slipper man ifrån problemet.

När jag kom hem så läste jag manualen och det står inge mycket om den där knappen än att den är till för att värma listen. Jag misstänker att den är till för att få listen att lossna om den fryser fast.
Eller är det så att man ska åka med listvärmen tillslagen?
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.842
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Dometic, värmelist frys

Vi har alltid listvärmen påslagen när det är lite varmare för att slippa påfrysning.
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Dometic, värmelist frys

Det finns alltid någon värme på mellan kyl och frys, på de flesta skåp. På köksskåp har man numera övergått från el till att förändra förkylarslingan så den värmer mittbalken.
Använd värmeslingan när den behövs, även om det drar lite ström.
Med nuvarande sommarvärme så behövs den.
Bengt.
 
Toppen