• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dometic RM8505 kyler dåligt

Dawe_a

HBK Medlem
Inlägg
139
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
36107
Medlemskap
2024
Märkt nu efter kanske 3 helger att kylen kyler dåligt. Kylen är ifrån 2011

I frysen är det ungefär lika kallt som i kylen och i kylen skulle jag säga att det är lite för varmt för att vara en kyl, ölen är aldrig iskalla utan mer svala. Utomhustempen nu är cirka 10 grader.

Detta är på gas läge, inte provat någon längre tid på 230v

Känner jag på kylflänsarna Bak i frysen så känns dom knappt kalla. Kan detta vara något man löser genom att gå igenom brännaren ordentligt? Har fortfarande garanti på husbilen men har 4 timmar till handlaren så kan jag lösa det med enkla medel gör jag hellre det annars får det bli hans problem.

Inga felkoder eller så.

Ha det fint!
 
Senast ändrad:

Dawe_a

HBK Medlem
Inlägg
139
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
36107
Medlemskap
2024
Har nu plockat isär brännaren, rengjort ifrån sot/rost och blåst ur den och munstycket ordentligt samt petat bort en del sot i "storstenen" uppåt mot kylen. Kylen tänder en fin? liten blå låga men den har bara blivit varmare sen vi kom hem, kylflänsarna är knappt kalla öht.
Den gick på 12V i någon timme när vi körde och då verkar den fungera.

Finns det något annat jag kan göra innan jag ringer handlaren på tisdag?

Bilen står i princip helt i våg och det är fint vårväder ute, varken kallt eller jättevarmt.

Det enda jag kan tänka är att lågan är för dålig? Vissa säger att man ska höra lågan liksom nästan spraka likt denna lågan på videon:


Lågan på våran kyl är i princip tyst, verkar vara mycket mer tryck i den på videon.

Ha det fint!
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.854
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Har nu plockat isär brännaren, rengjort ifrån sot/rost och blåst ur den och munstycket ordentligt samt petat bort en del sot i "storstenen" uppåt mot kylen. Kylen tänder en fin? liten blå låga men den har bara blivit varmare sen vi kom hem, kylflänsarna är knappt kalla öht.
Den gick på 12V i någon timme när vi körde och då verkar den fungera.

Finns det något annat jag kan göra innan jag ringer handlaren på tisdag?

Bilen står i princip helt i våg och det är fint vårväder ute, varken kallt eller jättevarmt.

Det enda jag kan tänka är att lågan är för dålig? Vissa säger att man ska höra lågan liksom nästan spraka likt denna lågan på videon:


Lågan på våran kyl är i princip tyst, verkar vara mycket mer tryck i den på videon.

Ha det fint!
Känns som en pilotlåga. Dvs den underhållslåga som ska brinna när kylen är kall. När du tänder en absorptionskyl på gasol, ska det riktigt fräsa om lågan innan kylen är kall. Eftersom du sotat och gjort ren brännaren, känns det som om något i gasoltillförseln inte stämmer. Det kan vara magnetventilen, munstycket, men också kretskortet som styr hela förloppet. Kanske hitta och knacka lite på magnetventilen, annars får du helt enkelt ringa på måndag.
 
Senast ändrad:

Dawe_a

HBK Medlem
Inlägg
139
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
36107
Medlemskap
2024
Känns som en pilotlåga. Dvs den underhållslåga som ska brinna när kylen är kall. När du tänder en absorptionskyl på gasol, ska det riktigt fräsa om lågan innan kylen är kall. Eftersom du sotat och gjort ren brännaren, känns det som om något i gasoltillförseln inte stämmer. Det kan vara magnetventilen, munstycket, men också kretskortet som styr hela förloppet. Kanske hitta och knacka lite på magnetventilen, annars får du helt enkelt ringa på måndag.
Tog bort brännaren igen och borrade igenom den med ett 6mm borr för att få bort mer rost.. Rengjorde munstycket igen, såg att de kommit lite rostpulver vid det igen sen senaste rensningen.. Satte igång kylen och nu var lågan mycket högre/större än förut.. Dock fortfarande väldigt lugn.. Greppade tag i min skiftnyckel och slog ett välriktat slag på magnetventilen och då blev det en jäkla fart på lågan :msn_thumbup: har goda förhoppningar, la precis in tempmätare i både kyl och frys.


Tack för tipsen
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Ljudet från lågan är olika beroende på fabrikat. Vi har en Dometic kyl och den hörs knappt även om jag lägger örat mot gallret. Thetfords kyl låter däremot betydligt mer och hörs på flera meters avstånd som ett tydligt susande.

//Michael, medlem
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det enda jag kan tänka är att lågan är för dålig? Vissa säger att man ska höra lågan liksom nästan spraka likt denna lågan på videon:

Lågan på våran kyl är i princip tyst, verkar vara mycket mer tryck i den på videon.
Tog bort brännaren igen och borrade igenom den med ett 6mm borr för att få bort mer rost.. Rengjorde munstycket igen, såg att de kommit lite rostpulver vid det igen sen senaste rensningen.. Satte igång kylen och nu var lågan mycket högre/större än förut.. Dock fortfarande väldigt lugn.. Greppade tag i min skiftnyckel och slog ett välriktat slag på magnetventilen och då blev det en jäkla fart på lågan :msn_thumbup: har goda förhoppningar, la precis in tempmätare i både kyl och frys.


Tack för tipsen
Hej, det verkar ju som du löst problemet... mest med det välriktade slaget mot troligen en lite kärvande magnetventil.
Eftersom du skriver att du har borrat upp hålet så antar jag? att du har den runda brännaren och inte den som är med på filmen??
Det finns ju två sorters brännare faktiskt, dels den som brinner på bredden med lite mer swosch i lågan som i filmen ovan, och dels den som brinner från en rund brännare och då mycket lugnare utan att i princip ge något ljud alls ifrån sig.
Om du har den runda varianten (nedan) så skall den brinna lugnt. Lågan syns dåligt i dagsljus men i mörker skall den vara rätt lugn och tyst och ca. sex till sju cm hög totalt ungefär.
Brännare kylskåp 4.JPG

M.v.h. JANKRO.

(Michael hann lite före med förklaring av de två varianterna såg jag nu..........)
 

Dawe_a

HBK Medlem
Inlägg
139
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
36107
Medlemskap
2024
Hej, det verkar ju som du löst problemet... mest med det välriktade slaget mot troligen en lite kärvande magnetventil.
Eftersom du skriver att du har borrat upp hålet så antar jag? att du har den runda brännaren och inte den som är med på filmen??
Det finns ju två sorters brännare faktiskt, dels den som brinner på bredden med lite mer swosch i lågan som i filmen ovan, och dels den som brinner från en rund brännare och då mycket lugnare utan att i princip ge något ljud alls ifrån sig.
Om du har den runda varianten (nedan) så skall den brinna lugnt. Lågan syns dåligt i dagsljus men i mörker skall den vara rätt lugn och tyst och ca. sex till sju cm hög totalt ungefär.
Visa bilaga 227655

M.v.h. JANKRO.

(Michael hann lite före med förklaring av de två varianterna såg jag nu..........)
Japp det är denna jag har, förut brann inte lågan över kanten på koppen ens. Nu sträcker den sig en bit över. Hör lågan nu men kanske inte som den på filmen riktigt. Förut funkade kylen inte öht på gas och nu har vi - 16 i frysen (tom frys och sjunker än) och 5-6c i kylen så nog är det ungefär som det ska vara. :msn_thumbup:
Kan tänka mig att det är lite för kallt ute för att få maximal effekt? runt 5c ute nu.. Har tyvärr inga vinterluckor.
 

Dawe_a

HBK Medlem
Inlägg
139
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
36107
Medlemskap
2024
Om du börjar greja själv brukar ev.garanti förfalla.
Svårt att tro att denna handlaren skulle neka mig garanti pg.a felsökning, det besparar dom bara tid och pengar.. Likaså så gick min luftmassemätare sönder.. Felsöker själv och beställde en ifrån Tyskland för halva priset mot Sverige.. Tro nog han blev nöjd med att slippa lägga tid och pengar på en ny ifrån fiat (samma fabrikat på den jag köpte)..enklare att swisha kunden 1500kr så fixar man det själv.. Jag har aldrig lämnat in en bil på rep eller service, klarar inte av att låta trasiga saker vara trasiga utan jag vill fixa dom direkt. Kanske hade övervägt om handlaren låg i samma stad men förmodligen inte..

Men förstår din tanke, hade jag te.x märkt att vätska eller liknande läckt ut så hade jag inte rört skåpet.

Ha det fint:msn_thumbup:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja det är ju termostaten i kylskåpsdelen som styr tempen i kylen, och frysen hänger bara med. Ju kallare bakstycket på kylskåpet är ju mer hjälp får ju kylskåpet att bli kylt till sina normala Ca. +5° och ju mindre kyla från kylanläggningen kylskåpet behöver ju mindre kyla kommer till frysen.
Man kan ju i så fall fuska genom att öppna kylskåpsdörren ett tag så att termostaten kallar på kyla i kylskåpet och då kyler ner frysdelen lite extra.
Men +5° ute brukar göra att hela skåpet fortfarande funkar rätt ok.

M.v.h. JANKRO.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.854
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Ljudet från lågan är olika beroende på fabrikat. Vi har en Dometic kyl och den hörs knappt även om jag lägger örat mot gallret. Thetfords kyl låter däremot betydligt mer och hörs på flera meters avstånd som ett tydligt susande.

//Michael, medlem
Vi är inne på vår tredje Dometic kyl. De har alla låtit ganska tydligt när de brinner. Visst får man ibland lägga örat till, mycket beroende på hur högt bakgrundsljud vi har omkring oss. Men skillnaden mot en tyst pilotlåga tycker jag är ganska uppenbar,
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.854
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sen kör vi ofta våra kylskåp på maximal eller för hög termostatinställning vid gasoldrift, vilket skapar problem. 25 grader eller lägre utomhustemperatur, kör på ca 1/3 del, max halva skalan på termostaten. Vid behov, öka försiktigt. Undvik att köra max!
 
Toppen