• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dometic, redovisar ökad vinst och omsättning första kvartalet

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
65F85A57-2A17-4591-974E-C3047323C720.png

Dometic redovisar ett justerat rörelseresultat om 731 miljoner kronor för det första kvartalet 2021, motsvarande en marginal på 15 procent. Det kan jämföras med 421 miljoner samma kvartal i fjol.

Orsakerna hittar man i deras viktigaste marknad Americas, där USA är den största marknad och som redovisar ett stort ökat intresse för mobil fritid. Samma sak med deras största marknad i Europa, Tyskland där försäljningen av husbilar steg 52,4 procent, det första kvartalet.

Trevligt att tre svenska företag, Thule, Alde och Dometic, med förhållandevis liten hemmamarknad är så framträdande som underleverantörer på den internationella husbils-/husvagnsmarknaden.
Källa: Avanza
Tyska fritidsfordonsmarknaden steg 40,5 procent i mars - bästa marsmånaden någonsin | Placera

Tommy
 
Senast ändrad:

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Visa bilaga 209211

Dometic redovisar ett justerat rörelseresultat om 731 miljoner kronor för det första kvartalet 2021, motsvarande en marginal på 15 procent. Det kan jämföras med 421 miljoner samma kvartal i fjol.

Orsakerna hittar man i deras viktigaste marknad Americas, där USA är den största marknad och som redovisar ett stort ökat intresse för mobil fritid. Samma sak med deras största marknad i Europa, Tyskland där försäljningen av husbilar steg 52,4 procent, det första kvartalet.

Trevligt att tre svenska företag, Thule, Alde och Dometic, med förhållandevis liten hemmamarknad är så framträdande som underleverantörer på den internationella husbils-/husvagnsmarknaden.
Källa: Avanza
Tyska fritidsfordonsmarknaden steg 40,5 procent i mars - bästa marsmånaden någonsin | Placera

Tommy
Det är ju kul för Dometic att det går bra. Hade de förstått att ta ansvar för sina usla produkter så hade det kanske inte klirrat riktigt lika gott i kassan MEN de är totalt oförstående. För ett år sedan slutade mitt RML9337 att kyla. Hela köldmediapaketet fick bytas på grund av att Dometic produktion inte gjort rent det innan fyllning. Någon form av flaga stoppade den naturliga processen. Skåpet två säsonger gammalt och jag fick givetvis betala för hela kalaset ur egen ficka. För fyra veckor sedan slutade samma skåp att kyla på 230V drift. Ut med skåpet igen för att konstatera att det nya elementet fungerade MEN lådan med elektronik på baksidan var svartbränd på baksidan så sannolikt ett relä som brunnit. Varken Dometic ÅF eller Dometic själva förmår att hjälpa till då det "inte går att få tag på reservdel i Covid-tider". Jag löser det själv genom att kontakta Dometic i Tyskland och en vecka senare sitter nya styrenheten på plats och skåpet fungerar igen. Nu har skåpet nästan kostat mig lika mycket som hälften av vad ett nytt kostat i reparationer och reservdelar, så jag kan glädja mig åt att jag aktivt bidragit till Dometic glänsande resultat... ALDE är dock ett föredömme och förstår perfekt vad en kund är och servar både snabbt, ansvarsfullt och RÄTTVIST.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Nu har Recreation Vehicle Industry Association, RVIA. släppt försäljningssiffrorna för mars och första kvartalet.

Här finner vi åtminstone en del av orsaken till Dometics fina resultat, under årets första kvartal.

Mars månad var en rekordmånad för fritidsfordon i USA, med en ökning av leveranserna till återförsäljarledet med 79,2 procent, 54 291 fordon. Det var den högsta noteringen någonsin för en månad.

Första kvartalet ökade leveranserna med 47,9 procent.

Vi med husbilar har blivit trendiga, det är vi som visar vad som är i ropet! Vadå fritidsnöje för pensionärer - släng dig i väggen, bli modern, köp dig en husbil! ;)

Ja, på gott och ont...


Tommy
 
Senast ändrad:
Toppen