• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp Dometic kylskåp slår ifrån på gas.

Karl Göran

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Köping
Jag har ett dometic kylskåp i min husbil och det har funkat utmärkt tills igår.
Naturligtvis så krånglar det nu på gasdrift.
Vad som händer är att kylskåpet startar på gasol men den bryter gasolen efter ca 4-5 sekunder så det slocknar igen.
Jag har kollat lågan så den verkligen tänder.

Har någon en god ide' om hur jag kan lösa det?
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.700
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Jag har ett dometic kylskåp i min husbil och det har funkat utmärkt tills igår.
Naturligtvis så krånglar det nu på gasdrift.
Vad som händer är att kylskåpet startar på gasol men den bryter gasolen efter ca 4-5 sekunder så det slocknar igen.
Jag har kollat lågan så den verkligen tänder.

Har någon en god ide' om hur jag kan lösa det
Vi har samma problem för närvarande. Var hos Codat husbilar idag och dom kunde inte lösa problemet. Tog bort serviceluckan och blåste rent och gjorde lite annat också. Men det hjälpte inte. Fick tips ifrån Dometic att det kunde vara brännaren som det var fel på. Har beställt en sådan från Camping4U i dag. Skulle den beställas från Dometic kunde vi tidigast få den 19 juli för den fanns inte på deras lager.
Vårt kylskåp är endast 3 år gammalt och är denna modell Dometic 10.5 produktnummer 00921074208, serie 10400012
 

reperman

HBK Intresserad
Inlägg
1
Kommun
Alvesta
Vi har samma problem för närvarande. Var hos Codat husbilar idag och dom kunde inte lösa problemet. Tog bort serviceluckan och blåste rent och gjorde lite annat också. Men det hjälpte inte. Fick tips ifrån Dometic att det kunde vara brännaren som det var fel på. Har beställt en sådan från Camping4U i dag. Skulle den beställas från Dometic kunde vi tidigast få den 19 juli för den fanns inte på deras lager.
Vårt kylskåp är endast 3 år gammalt och är denna modell Dometic 10.5 produktnummer 00921074208, serie 10400012
Fick just besked ifrån Camping4U att brännaren inte finns att få tag på hos deras leverantörer.
Det blev kort glädje.
Kolla med kämpes Husvagnsservice de har massor på lager
 

Björn o Mia

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
Helsingborg
Hej,
kan du förklara “tog 220 Kontakten som kommer från kylskåpet”.
Vad/Hur gjorde du?
Tack!
Hallå, på vår husbil så där brännaren sitter, sitter även ett uttag där kabeln från kylskåpet sitter i . Drog ut kontakten en 10-15 sekunder och sen provade jag starta på gas och då gick det och har funkat sen dess! .vet inte om detta gjorde dig klokare?
 

kvennan

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Ale
HBK-Nr
36030
Medlemskap
2025
Hej
Tror felet är i omkopplare el-gas.Vrid fram ock tillbaka.
Alt har du plåtlåda borra håll högra hörn.
Är den i plast är det ett lock att lyft spruta in oxidsprej.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.448
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Karl Göran, Du kan kolla om husbilen inte är snett parkerat. Jag läste någonstans att Dometic kylskåp är extra känsliga när det gäller lutning tolerans.
 

Sten Sture dä

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Hörby
HBK-Nr
30684
Medlemskap
2025
Samma sak hände när vi kom hem häromdagen. Displayen på kylskåpet började blinka och visade felkod j3 och j11, dvs ingen gas. Provade att starta om, men det tände inte. Kom då på att kört över ett stort potthål strax innan vi kom hem. Gick ut och tryckte in knappen på kraschsensorn, sen startade kylskåpet igen. Så kraschsensorn löser tydligen ut även vid kraftiga omskakningar pga skador och annat på våra vägar.
 
Toppen