Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Prova att starta motorn..RMD 8505 Dometic fungerar inte på 12V. Har spänning över säkring på EBL. Vad styr härefter. Väljare på kylskåpet eller finns fler säkringar? Elpatron kollad ok.
Som muskatten skriver det är normalt kopplat så att det inte går att köra på 12V med avstängd motor,vissa husbilstillverkare kopplar dock så att skåpet går att köra på 12V hela tiden, det drar ca15Amp vilket gör att du tömmer ditt batteri ganska snabbt.RMD 8505 Dometic fungerar inte på 12V. Har spänning över säkring på EBL. Vad styr härefter. Väljare på kylskåpet eller finns fler säkringar? Elpatron kollad ok.
Skåpet är kopplat att bilen måste vara igång.Som muskatten skriver det är normalt kopplat så att det inte går att köra på 12V med avstängd motor,vissa husbilstillverkare kopplar dock så att skåpet går att köra på 12V hela tiden, det drar ca15Amp vilket gör att du tömmer ditt batteri ganska snabbt.
Har du en väldigt stor batteribank så skulle du kunna koppla om kylen för att köra 12V tex. på färjor, annars är gasol eller 230V bäst.
Då fungera det normaltSkåpet är kopplat att bilen måste vara igång.
Då kan det vara styrningen i elblocket som inte ger signal till kylen,hur mycket använder du 12V,har aldrig känt behov att köra kylen på det.Har fungerat på ”Auto” gasol, 220V och 12V hela förra säsongen ända till sista turen.
Många som ställer av sin hb under längre tid vet oftast inte vad som kan hända.... Och då framförallt med en kyl som går på både gas och el...Har fungerat på ”Auto” gasol, 220V och 12V hela förra säsongen ända till sista turen.
Många som ställer av sin hb under längre tid vet oftast inte vad som kan hända.... Och då framförallt med en kyl som går på både gas och el...
Det är inte ovanligt att rost bildas i röret som går till brännare munstycket, som då täpps ingen av rosten. Då får man rensa röret och det lilla munstycke..
Står hb där det är högre fukt där gallren är för kylen, då kan det bildas oxid på kontaktytorna mm. Då kan man ta loss alla kontakter och sprayar med typ el spray som tar bort oxiden, spreya även in där kontakten sitter..
Säkerhets ventilen kan haka upp sig.... Då brukar det räcka med att man knackar på den med ett metallföremål samtidigt som man hör det tickande ljudet från gnistan...
Hör du ingen gnista kan det vara flatstiften på brännaren som har oxiderat... Då rensar man där från oxid...
Hjälper inte detta släng ut skiten och köp en 12v kompressor kyl/frys..... Lycka till![]()
Antagligen har jag fått ett måndagsexemplar, och hade jag inte åkt iväg söderut i slutet av sommaren så hade jag fått en ny kyl/frys under tiden jag var i Sverige.Håller med om allt utom det sista, en väldigt dyr lösning på något som förmodligen är ett väldigt enkelt problem.
Och förresten, hur pålitligt är ditt kompressorskåp...![]()
Kör alltid på auto. Fått för mig att det är billigare än gasol. Är det i så fall kretskortet eller finns det någon säkring mellan EBL och kylen?Då kan det vara styrningen i elblocket som inte ger signal till kylen,hur mycket använder du 12V,har aldrig känt behov att köra kylen på det.
Exakt. Som tidigare nämnts har jag 12V över säkringen på EBL men saknar spänning på kopplingsplinten bak på kylskåpet och naturligtvis är bilen igång. Det jag undrar är om det finns mer än kretskortet och strömställaren på kylskåpet emellan. Finns det fler säkringar?Jag blir inte riktigt klok på ditt problem. Men du menar troligen att kylen inte funkar på 12 volt när motorn är igång. Dvs 12 volt fungerar aldrig.
Har du kollat om det är plus eller minus eller båda som saknas på kopplingsplinten vid kylskåpet.Exakt. Som tidigare nämnts har jag 12V över säkringen på EBL men saknar spänning på kopplingsplinten bak på kylskåpet och naturligtvis är bilen igång. Det jag undrar är om det finns mer än kretskortet och strömställaren på kylskåpet emellan. Finns det fler säkringar?