• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dometic kylskåp behåller inte gasollågan

eskfra

FD HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Växjö
HBK-Nr
4596
Medlemskap
2021
Efter vintern funkar inte kylskåoet på gasol. Det ger gnista och lågan tänder med klarblå färg men så snart "knäppet" slutar slocknar lågan. Jag har blåst rent och det verkar inte finnas sot i brännaren. Misstänker elfel - dålig jordning någonstans- men i så fall var??Tacksam för tips s vad felet kan vara och hur jag går vidare.om
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Utan att veta vilken typ av tändning och flamövervakning kylskpet har, är det omöjligt att ge någon vettig ledtråd.

Om du anger modellbeteckningen på kylskåpet är det lättare att komma med relevanta tips.

Pålle
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Det verkar som tändsäkringen inte fungerar. Det är ett termoelement som känner av när lågan brinner och stänger av gasen om den slocknar.
Det är en liten "pinne" som sitter nära lågan och som genererar en ström vid hög temperatur och detta håller manetventilen för gasen öppen. Kolla att inget stör att den känner av lågan och att det inte finns oxid på kabelanslutningarna..
Den genererar bara några på mA och volt och är väldigt känsligt för spänningsfall
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
I denna kylskåpsmodell sköts flamövervakningen på elektronisk väg.

Om lågan skulle slockna (t.ex. blåsas eller sugas ut) ändras joniseringen och en magnetventil stänger.

Kan vara dålig kontakt (glapp, oxid), men tyvärr är det troligtvis ett kretskortsfel.

Pålle
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag hade i går också problem med kylen och tändningen... .. Både flamvakten och tändningen sköts av den svarta boxen som sitter bakpå kylen.... jag tog bort den vita långa kontakten och sprutade el spray både på stiften och på kontakten... satte den tillbaka.... och startade kylen.... än fungerar den....

Bilden hittade jag på google bilder...
Dometic kyl baksida.jpg
 

eskfra

FD HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Växjö
HBK-Nr
4596
Medlemskap
2021
Har du lyckats att fixa problemet?
Nej. Jag har sökt nytt kretskort över hela Europa utan att lyckas. Nu har jag sedan mer än en månad kortet hos en firma i Gävle men har inte fått svar om de kan fixa det. Annars återstår nytt kylskåp för grymt mycket pengar. Skandalöst att Dometic inte håller reservdelar mer än tio år tycker jag. Ett skåp som bortsett från kretskortet är fullt OK måste skrotas. Bedrövligt!!
 
F

F.d. 57855

Guest
Nej. Jag har sökt nytt kretskort över hela Europa utan att lyckas. Nu har jag sedan mer än en månad kortet hos en firma i Gävle men har inte fått svar om de kan fixa det. Annars återstår nytt kylskåp för grymt mycket pengar. Skandalöst att Dometic inte håller reservdelar mer än tio år tycker jag. Ett skåp som bortsett från kretskortet är fullt OK måste skrotas. Bedrövligt!!
Absolut, jag har detsamma problem just nu men jag tror jag har lyckats att hitta kretskort. Du kan kontakta mig på wvansl at gmail . com om du vill ha mer info
 

Anders W

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
25924
Medlemskap
2024
Jag hade 12v & gasen i kylen som inte fungerade men fungerade på 230v. Men så läste jag ett svar från Muskatten där han nollställde allt,
Så av med gas och ström sedan fick den stå ett par timmar.
Därefter öppnade jag gaskranen på flaskan samt den under spisen, satte på ström i panelen och direkt fungerade det även med 12v efter en stund.

Tack allihopa som delar med sig av fel & lösningar
 

Mats & Ulla

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Örebro
HBK-Nr
2138
Medlemskap
2024
Ville bara informera om ett möjligt fel till, som vi haft i vår bil. Vi har en Adria från 2011 med Secumotion regulator som nu visat sig vara ur funktion efter vintern (även om det nu är ett tag sedan det var vinter...- men vi har inte använt bilen så mycket i år). Nåväl, vårt kylskåp tände också men slocknade efter ett tag, När vi sedan provade spisen funkade den minsta lågan men så fort man tände en låga till så dämpades all gastillförsel och slog av helt sedan. Enligt vår verkstad så berodde det på att Secumotion regulatorn var igensatt på grund av olja från gasol av sämre kvalitet. Vi bytte regulator till en ny Truma CS och nu verkar alla gasapparater fungera igen.
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Hur kom du fram till det?
Vad i gasventilen var det som inte ville fungera?
Hymercenter i Ängelholm höll på i 1,5 år och leta utan att kylskåpet fungerade...och billigt var det inte... men så i Kalmar på Dometic service hittade dem felet, gasventilen som styrs via 12 V var defekt. Men ut från Hymercenter åkte vi.......vi blev ju aldrig nöjda...
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Ville bara informera om ett möjligt fel till, som vi haft i vår bil. Vi har en Adria från 2011 med Secumotion regulator som nu visat sig vara ur funktion efter vintern (även om det nu är ett tag sedan det var vinter...- men vi har inte använt bilen så mycket i år). Nåväl, vårt kylskåp tände också men slocknade efter ett tag, När vi sedan provade spisen funkade den minsta lågan men så fort man tände en låga till så dämpades all gastillförsel och slog av helt sedan. Enligt vår verkstad så berodde det på att Secumotion regulatorn var igensatt på grund av olja från gasol av sämre kvalitet. Vi bytte regulator till en ny Truma CS och nu verkar alla gasapparater fungera igen.

Hoppas du lät montera ett oljeavskiljande filter samtidigt.

Pålle
 
Toppen