• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dometic kyldörr - spärr svåröppnad

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Kyldörrens spärr som är en plastdetalj som skjuts åt sidan för att låsa/öppna fungerar inte längre.
Den fastnar i spärrat läge.
Som tur är kan jag öppna frysdörren ovanför och med en liten skruvmejsel som sticks ner och förs från vänster till höger - ja då får jag spärren att släppa och kyldörren kan öppnas.
Går det att själv laga??
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    749,6 KB · Visningar: 14

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Dometic kyldörr - spärr svåröppnad

På godt norsk tja.

Når døren er åpen fungerer låsen eller er den brutt i stykker?

Det er relativt vanlig at en må ta tak i selve platen og ikke i tappen for å forskyve låseplaten. Er en litt sterk er det lett å bryte i filler plastplaten som føre "håndtaket". Går det men tungt når døren er åpen så bruk litt silikonolje/spray i låsen. Justering av dør og lås er en omstendelig job, jeg pillet først av dørene på mitt skåp for å finne ut hvordan det hele hang sammen. De 2 tynne nøkklene er det eneste som passer på stillskryen i underkant på døren, det er litt justeringsmulighet også på låsen selv om det er viktigst å få dørene til å treffe rett - normalt er de noen mm for lavt begge to.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.537
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Dometic kyldörr - spärr svåröppnad

Hej

Om du snäpper loss den rörliga platsdetaljen så kommer du med all säkerhet att upptäcka att en liten del av plasten lossnat.
Bara att byta plastdetaljen.
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Dometic kyldörr - spärr svåröppnad

Tack!
Ska se hur mycket jag vågar ta i - å bryta/snäppa loss plastdetaljen.
Får väl annars åka till nån firma i stan.
 

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
453
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Sv: Dometic kyldörr - spärr svåröppnad

Det har hänt mig flera ggr pga slåt igen dörren låst.
Vad jag kommer ihåg öppnar dörren så tar du en skruvmejsel och bänder neråt från insidan av dörren så den lossnar som du låser dörren med.(plasten biten som drar för låsa dörren med)
Sen tror jag det var två stjärnskruvar som du lossnar sen lägger du låskroken i rätt läge igen.Jag har klarat mig från att plasten gått sönder.
Lycka till
:)
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Dometic kyldörr - spärr svåröppnad

Detta händer mig rätt ofta. Plastdetaljen som du ombeds att snäppa bort sitter med en synlig skruv på vår kyl/frys.
För min del har felet varje gång varit att metallklon har glidit över en styrpinne och hamnat på fel sida. Så genom att ta bort plastdetaljen, positionera metallklon och sedan återmontera plasten så har det fungerat igen.

Tror problemet uppstår då man försöker stänga dörren med metallklon i låst läga.
 

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
453
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Sv: Dometic kyldörr - spärr svåröppnad

Det har hänt mig flera ggr pga slåt igen dörren låst.
Vad jag kommer ihåg öppnar dörren så tar du en skruvmejsel och bänder neråt från insidan av dörren så den lossnar som du låser dörren med.(plasten biten som drar för låsa dörren med)
Sen tror jag det var två stjärnskruvar som du lossnar sen lägger du låskroken i rätt läge igen.Jag har klarat mig från att plasten gått sönder.
Lycka till
:)

Det bli ju uppåt givetvis du bänder nu tänkt ja på frys dörren.
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Dometic kyldörr - spärr svåröppnad

Lyckades fippla loss skjutreglaget.
Bara att byta - ena flärpen trasig.
Ska vara mer flitig med silikon eller liknande.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    971,3 KB · Visningar: 11

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Sv: Dometic kyldörr - spärr svåröppnad

Efter att ha råkat ut för detta problem lite då och då - och fixat temporärt med silikon och superlim - har jag numera alltid en ny uppsättning låsdetaljer med i bilen. En i mitt tycke mycket vettig investering. Inte minst för bevarande av ett normalt blodtryck!
Staffan
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Dometic kyldörr - spärr svåröppnad

Fick ett nytt av Dometic men den plastflerp som nämns är väldigt klen så jag tröttnade och gjorde en i metall som gjordes i en numerisk fräs, så nu är det skapligt trots att fastskuvningen är mot plast i överdelen av dörren.
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Dometic kyldörr - spärr svåröppnad

Beställde 2 på Elektrolux Service.
Vanligt fel sa de.
Fanns ingen i sverige så det dröjer några dagar.
Det gick att hantera med en lite skruvmejsel - bara att öppna frysdörren å sen pilla från vänster till höger för att öppna å tvärtom för att låsa.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Dometic kyldörr - spärr svåröppnad

Har samme kyl/frys og etter en stor justeringjobb i 2008 så har vi aldri hatt problemer, og selvfølgelig er det de samme plastdetaljer som kom med bilen.

Justering av dørene er en tålmodighetsjobb, men reduserer problemene med låsene. En kan og hjelpe låsen en god del ved å sette en finger inn på bakkanten av plastplaten når en skyver den.
 

Åke EP

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Örebro
HBK-Nr
7245
Medlemskap
2024
Sv: Dometic kyldörr - spärr svåröppnad

Dra bort rattarna, bakom dom finns skruvar. Lossa dom och ta bort instrumentdelen. Skruva sedan bort frysdörren och rätta till plastdelen som kuggat över. Skruva sedan tillbaka allt och tänk på att inte försöka stänga frysdörren i frysläge.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.793
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Sv: Dometic kyldörr - spärr svåröppnad

Metalpalen sidder fast fordi den længste tap har lavet et hul i plasten inde under dækslet.

Skuv af plastdel nr. 1
Skuv af plastdel nr. 2

Lim et stykke plast eller metal på siden under 3, så vil det virke.

Skruv på plastdel nr. 2
Skruv på plastdel nr. 1. Vær forsgtig med samlingen så palerne kommer ret ind i sporen. Der er 3 paler og 3 spor, der skal sidde rigtigt.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    101,7 KB · Visningar: 252

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.503
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Dometic kyldörr - spärr svåröppnad

Jag gjorde så att i stället för att byta låset så borrade jag ett 3 mm hål där lilla plastbiten satt/hade suttit och skruvade dit uppifrån en plåtskruv som kom ut lika djupt som plastbiten..
 
Toppen