• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

DOLDA VÅGAR?

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025
Hej!
Jag har uppgifter om att det finns vågar som är dolda i vägbanan. De Holländska är dokumenterade och dessutom bekräftade av flera av varandra oberoende källor. Däremot finns det numera bara ryktesvis en i Österrike mellan Kufstein och Innsbruck (tidigare skyltat), samt i Schweiz och Tyskland. Är det någon som känner till något om dessa?
//Conny

F

F.d. 25200

Guest
Sv: DOLDA VÅGAR?

Dolda vågar finns på några platser i Sverige, dessa ger dock bara en indikering om vikten, inte underlag för att bötfälla någon. Avsikten är ju att hjälpa polisen att välja ut bilar för kontroll. Systemet har funnits i Norge under många år.

MVH

Stig

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2025

När vi passerade en bro, med vägarbete och begränsad vikt, över Rehn strax utanför Köln förra hösten, hade polisen stoppat ett antal husbilar strax efter bron. Tyska grannar på ställplatsen i Ahrdalen berättade då att man hade en våg inbyggd i vägen som vägde alla fordon. Tydligen var också böterna höga. Man kan ju undra varför man inte stoppade bilarna före bron om den hade begränsad bärighet?

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Dolda vågar finns på några platser i Sverige, dessa ger dock bara en indikering om vikten, inte underlag för att bötfälla någon. Avsikten är ju att hjälpa polisen att välja ut bilar för kontroll. Systemet har funnits i Norge under många år.

MVH

Stig

Finns det någonstans en lista över dessa vågar?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det finnes flere teknikker som kan brukes for veiovervåking, den mest presise bruker veieceller under plater i veien. Men det finnes helt usynlige løsninger selv om de er mindre presise så er de nesten uten vedlikehold. Det norske veivesen startet testinger med flere forskjellige løsnĩnger allerede på 80 tallet.

Ut fra den info jeg har så brukes ikke de presise løsningene i Norge, hovedsaklig brukes målepunktene som et verktøy for trafikkstatistikk.

JonasS

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025
F

F.d. 29910

Guest

Mig veterligen måste även fordonets hastighet vara känd för att kunna beräkna den korrekta vikten! och då ej under acceleration eller inbromsning.:yes:

Men det kanske finns supersnabba vågar,vad vet jag?:wideeyed:

/Malbeck

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025

Mig veterligen måste även fordonets hastighet vara känd för att kunna beräkna den korrekta vikten! och då ej under acceleration eller inbromsning.:yes:Men det kanske finns supersnabba vågar,vad vet jag?:wideeyed:
/Malbeck
Hej!
Det låter rimligt, men vågarna lär främst vara för att indikera övervikt vilket inte kräver så stor noggranhet.
//Conny

Toppen