• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

DNS- Servern svarar inte

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
1680068839173.png
Kom precis på att ovanstående gällde en dator med W10 (och dess diagnostik), men att jag även blev nekad att komma ut på Internet från en dator med W7 där jag inte fick någon förklaring då jag inte gick vidare. Det är väl märkligt då DNS tillhör W i just den datorn:
 
Senast ändrad:

Sloth

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
2018
Medlemskap
2024
Hej Conny!
Brukar vanligtvis bero på två saker.
Antingen har du kontaktproblem in/ut ur fastigheten eller så har din internetleverantör problem med DNS-servrarna.
Man kan testa t.e.x genom att skriva i en kommandotolk:
nslookup www.ikea.se
Får man svar är allt ok, men om man inte får svar kan man se vad datorn anser sig ha för DNS-addresser
med kommandot:
ipconfig
Då kan man testa hur långt trafiken når med kommandot:
tracert och den ipaddress som din dator har till DNS-servern.
Når trafiken längre än din egen routers address ligger problemet hos leverantören, annars hos dig.
/Åke
 

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Visa bilaga 227462
Kom precis på att ovanstående gällde en dator med W10 (och dess diagnostik), men att jag även blev nekad att komma ut på Internet från en dator med W7 där jag inte fick någon förklaring då jag inte gick vidare. Det är väl märkligt då DNS tillhör W i just den datorn:
Kolla med din internetleverantör vilka DNS-servrar de rekommenderar.
Jämför sedan dessa med det som står i fältet DNS Servers då du skriver ipconfig / all i en kommandotolk.

Hälsar
Bettan o Einar
 

Lars Gradén

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
37230
Medlemskap
2024
Prova med 8.8.8.8 eller 4.4.4.4 som är Googles DNS:er dom brukar alltid fungera. Skit i Telia och dom andra svenska "skitbolagen".
Lycka till!
 

landetRunt

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
32411
Medlemskap
2024
Det kan vara tecken på att er anslutning till Internet har en felaktig konfiguration, om du vill kolla så säkerställ att den är uppsatt för DHCP för både IP och DNS, det brukar inte strula men visst kan det behöva ändras ibland. Liten korrigering av @Lars Gradéns inlägg ovan, Google har 8.8.8.8 och 8.8.4.4 - i övrigt bra tips
 

Lars Gradén

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
37230
Medlemskap
2024
Det kan vara tecken på att er anslutning till Internet har en felaktig konfiguration, om du vill kolla så säkerställ att den är uppsatt för DHCP för både IP och DNS, det brukar inte strula men visst kan det behöva ändras ibland. Liten korrigering av @Lars Gradéns inlägg ovan, Google har 8.8.8.8 och 8.8.4.4 - i övrigt bra tips
Good! Prova dessa! DHCP brukar fungera lika bra som leverantören i övrigt!
 
Toppen