• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Distansköp av husbil

jeanette-hb

HBK Intresserad
Kommun
Göteborg
Hej! Vi är nyblivna ägare till en husbil och vi har en liten fråga till andra som möjligen kan ha varit i samma situation som vi.

Vi bor i Göteborg och köpte en husbil i höstas som vi tyckte hade allt som vi önskade oss av vår första husbil. Säljaren var en stor husbilsfirma men i en helt annan del av landet. Vi valde därför betala en handpenning och sedan komma och kika på bilen.

Allt såg fint ut och vi kände oss trygga, företaget lovade att dom gjorde grundliga kontroller av allt innan bilen skulle levereras. Deras reviews var genomgående positiva så vi kände ingen anledning till oro.

Nu är det ju en begagnad bil vi köpt, så vi har inga förväntningar att allt skall vara i perfekt skick. Däremot så fanns det ett par saker som inte fungerade alls, trots att det fanns med på utrustningslistan. Det elektriska värmegolvet exempelvis fungerar inte alls, cykelstället är söndervittrat och går inte att använda.

Det vi undrar är om det här är "spelets regler" när man köper begagnad husbil? Elvärmegolvet exempelvis är ju inbyggt från början som en del av ett "vinterpaket", så det kan ju inte betraktas som eftermonterat.

Eftersom man lovar att alla bilar som säljs får en grundlig genomgång och att allt testas, så förlitade vi oss på detta. Det är ju verkligen svårt att gå genom precis allt på en husbil vid leveransen och vi kände även att genomgången vid leveransen var ganska summarisk från deras sida.

Nåja, på det stora hela är bilen fin men vad säger ni? Är det bara att gilla läget gällande saker som visar sig inte fungera som leverantören uppenbarligen inte ens har testat? Det är säkerligen så att det ytterst är vårt eget ansvar att hitta dessa felen redan vid leveransen, men som förstagångsköpare så måste man ju kunna förlita sig på experterna.

mvh Jeanette

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Nej det skall ni inte acceptera,prisavdrag så ni kan köpa ett nytt cykelställ, golvvärmen bör felsökas det kan vara ett enkelt fel,tveka inte att vara besvärlig utan kräv att dom löser det.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej! Vi är nyblivna ägare till en husbil och vi har en liten fråga till andra som möjligen kan ha varit i samma situation som vi.

Vi bor i Göteborg och köpte en husbil i höstas som vi tyckte hade allt som vi önskade oss av vår första husbil. Säljaren var en stor husbilsfirma men i en helt annan del av landet. Vi valde därför betala en handpenning och sedan komma och kika på bilen.

Allt såg fint ut och vi kände oss trygga, företaget lovade att dom gjorde grundliga kontroller av allt innan bilen skulle levereras. Deras reviews var genomgående positiva så vi kände ingen anledning till oro.

Nu är det ju en begagnad bil vi köpt, så vi har inga förväntningar att allt skall vara i perfekt skick. Däremot så fanns det ett par saker som inte fungerade alls, trots att det fanns med på utrustningslistan. Det elektriska värmegolvet exempelvis fungerar inte alls, cykelstället är söndervittrat och går inte att använda.

Det vi undrar är om det här är "spelets regler" när man köper begagnad husbil? Elvärmegolvet exempelvis är ju inbyggt från början som en del av ett "vinterpaket", så det kan ju inte betraktas som eftermonterat.

Eftersom man lovar att alla bilar som säljs får en grundlig genomgång och att allt testas, så förlitade vi oss på detta. Det är ju verkligen svårt att gå genom precis allt på en husbil vid leveransen och vi kände även att genomgången vid leveransen var ganska summarisk från deras sida.

Nåja, på det stora hela är bilen din men vad säger ni? Är det bara att gilla läget gällande saker som visar sig inte fungera som leverantören uppenbarligen inte ens har testat? Det är säkerligen så att det ytterst är vårt eget ansvar att hitta dessa felen redan vid leveransen, men som förstagångsköpare så måste man ju kunna förlita sig på experterna.

mvh Jeanette
Antar att ni är medvetna om att elektrisk golvvärme bara fungerar med landström 230V?

Senast ändrad:

jeanette-hb

HBK Intresserad
Kommun
Göteborg
Antar att ni är medvetna om att elektrisk golvvärme bara fungerar med landström 230V?
Jodå, självklart. Vi mätte till och med strömförbrukningen före och efter att vi satte på strömmen till golvvärmen. Förbrukningen ökade nästan inte alls, så det lär inte bli mycket värme av det (ca 20W ökade förbrukningen)

jeanette-hb

HBK Intresserad
Kommun
Göteborg
Nej det skall ni inte acceptera,prisavdrag så ni kan köpa ett nytt cykelställ, golvvärmen bör felsökas det kan vara ett enkelt fel,tveka inte att vara besvärlig utan kräv att dom löser det.
Vi hoppas att det är något enkelt. När vi kopplar på golvvärmen så ökar förbrukningen med ca 20W, det lär ju inte bli mycket värme av det som jag har förstått det :)

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jodå, självklart. Vi mätte till och med strömförbrukningen före och efter att vi satte på strömmen till golvvärmen. Förbrukningen ökade nästan inte alls, så det lär inte bli mycket värme av det (ca 20W ökade förbrukningen)
20w. Låter som att det bara är trafon som går. Men kanske lika bra. Finns trådar då den nästan har brunnit i golv pga. Golvvärme.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Nåja, på det stora hela är bilen din men vad säger ni? Är det bara att gilla läget gällande saker som visar sig inte fungera som leverantören uppenbarligen inte ens har testat? Det är säkerligen så att det ytterst är vårt eget ansvar att hitta dessa felen redan vid leveransen, men som förstagångsköpare så måste man ju kunna förlita sig på experterna.

mvh Jeanette
Du har inte en bild på det "söndervittrade" cykelstället? Har aldrig hört om det tidigare?

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Söndervittrat var kanske att ta i, men plastdetaljer som spruckit. Jag tyckte att det såg ut som att dom torkat och spruckit. Inte metallen i sig själv självklart
Tyvärr så är ju plasdetaljerna känsliga för solljus. Jag tycker ändå att Ni ska kräva att säljaren rättar till problemet, jag hade gjort det iaf om de inte gav en bra kompensation.

RV-campare

HBK Medlem
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
38352
Medlemskap
2025
Om du t.ex har ett protokoll som säger att allt är ok i husbilen, så ska du definitivt påpeka att så inte var fallet när du väl fick den. Och om golvvärmen dessutom är original ska du definitivt kunna förvänta dig att den fungerar om inte annat står skrivet/sagts.

Söndervittrade delar kanske kan diskuteras, men om det gör att cykelstället inte går att använda så tycker jag samma sak gäller här.

Vi hade flera liknande saker som vi fick åtgärdade till slut. Läckaget i golvvärmen fick vi till och med ta via ARN innan de lagade.

jeanette-hb

HBK Intresserad
Kommun
Göteborg
Om du t.ex har ett protokoll som säger att allt är ok i husbilen, så ska du definitivt påpeka att så inte var fallet när du väl fick den. Och om golvvärmen dessutom är original ska du definitivt kunna förvänta dig att den fungerar om inte annat står skrivet/sagts.

Söndervittrade delar kanske kan diskuteras, men om det gör att cykelstället inte går att använda så tycker jag samma sak gäller här.

Vi hade flera liknande saker som vi fick åtgärdade till slut. Läckaget i golvvärmen fick vi till och med ta via ARN innan de lagade.

Jo det är tråkigt, vi har inte tagit upp detta med firman i fråga ännu men jag är inställd på att man inte kommer att jubla direkt. Golvvärmen är monterad som en del av ett paket när den levererades. När bilen såldes så stod det dessutom specificerat "Elektrisk golvvärme". Vi tänker ju då självklart att den skall vara testad och fungerande.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Tänk på att distansköp berättigar till 2 veckors ångerköp. Vi gjorde samma sak fast med en PB1 där allt fungerade som det skall, fick t.o.m gratis transport från Sthlm till Gbg.

jeanette-hb

HBK Intresserad
Kommun
Göteborg
helt klart,
därför förstår jag inte riktigt att man köper nåt man inte har sett o kollad
Vi har sett och kollat, men vi upptäckte ju inte det här med värmegolvet direkt. Vi förlitade oss på att alla system hade testats som framgick av protokollet. Det är inte Svea husbilar vi köpt bilen av, men en annan stor aktör på marknaden.

RV-campare

HBK Medlem
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
38352
Medlemskap
2025
Jo det är tråkigt, vi har inte tagit upp detta med firman i fråga ännu men jag är inställd på att man inte kommer att jubla direkt. Golvvärmen är monterad som en del av ett paket när den levererades. När bilen såldes så stod det dessutom specificerat "Elektrisk golvvärme". Vi tänker ju då självklart att den skall vara testad och fungerande.
Nej, jublar gör de knappast. Men å andra sidan är de väl medvetna om att sånt här kan hända och de har säkert räknat med sånt här när de sätter sina priser. De kommer knappast gå i konkurs om de behöver åtgärda felet, men det kan bli dyrt för er (åtgärda eller lägra andrahandsvärde). Kanhända har de redan tagit höjd för det i sitt inköps/inbytespris, men hoppas att ni inte ska säga nåt eller kompromissa?

Nåja, ni får fundera på hur viktig golvvärmen är. Men jag har några råd att ge:
- Spara alla papper, mail, annonser, etc som gäller ert köp
- Skriv en enkel "dagbok" om vad som händer kring felet
- Meddela säljaren så snart som möjligt, man är ju skyldig att göra det inom rimlig tid efter upptäckt
- Var saklig och trevlig, men bestämd, vid samtalen med försäljaren (tror jag redan du/ni är inställda på)

(Vår trasiga golvvärmeslang i badrummet skulle ha kostat oss c:a 50 000 kr om inte ARN givit oss rätt. Och att få det åtgärdat gick både smidigt och hövligt till.)

toker

HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
42457
Medlemskap
2025
jag har ett tips som har fungerat för mej flera gångar.
skriv på trustpilot hur ni känner er lurade av företaget i fråga o berätta hur dom har bemött er
skriv detaljerat
företag gillar inte negativa omdöme o som sagt det har fungerat för mej flera gångar
plötsligt hör företaget av sej o vil lösa problemen emot att ni tar bort ert omdöme.
säg då vi tar bort det när allt är fixat.
då har jag inte tagit bort det men lagt till att man nu har kommit överens o problem är lösta
det har inte handlat om husbil för min del men andra grejor typ ett växthus som blåste itu o dom inte ville ersätta

Toppen