jeanette-hb
HBK Intresserad
- Inlägg
- 6
- Kommun
- Göteborg
Hej! Vi är nyblivna ägare till en husbil och vi har en liten fråga till andra som möjligen kan ha varit i samma situation som vi.
Vi bor i Göteborg och köpte en husbil i höstas som vi tyckte hade allt som vi önskade oss av vår första husbil. Säljaren var en stor husbilsfirma men i en helt annan del av landet. Vi valde därför betala en handpenning och sedan komma och kika på bilen.
Allt såg fint ut och vi kände oss trygga, företaget lovade att dom gjorde grundliga kontroller av allt innan bilen skulle levereras. Deras reviews var genomgående positiva så vi kände ingen anledning till oro.
Nu är det ju en begagnad bil vi köpt, så vi har inga förväntningar att allt skall vara i perfekt skick. Däremot så fanns det ett par saker som inte fungerade alls, trots att det fanns med på utrustningslistan. Det elektriska värmegolvet exempelvis fungerar inte alls, cykelstället är söndervittrat och går inte att använda.
Det vi undrar är om det här är "spelets regler" när man köper begagnad husbil? Elvärmegolvet exempelvis är ju inbyggt från början som en del av ett "vinterpaket", så det kan ju inte betraktas som eftermonterat.
Eftersom man lovar att alla bilar som säljs får en grundlig genomgång och att allt testas, så förlitade vi oss på detta. Det är ju verkligen svårt att gå genom precis allt på en husbil vid leveransen och vi kände även att genomgången vid leveransen var ganska summarisk från deras sida.
Nåja, på det stora hela är bilen fin men vad säger ni? Är det bara att gilla läget gällande saker som visar sig inte fungera som leverantören uppenbarligen inte ens har testat? Det är säkerligen så att det ytterst är vårt eget ansvar att hitta dessa felen redan vid leveransen, men som förstagångsköpare så måste man ju kunna förlita sig på experterna.
mvh Jeanette
Vi bor i Göteborg och köpte en husbil i höstas som vi tyckte hade allt som vi önskade oss av vår första husbil. Säljaren var en stor husbilsfirma men i en helt annan del av landet. Vi valde därför betala en handpenning och sedan komma och kika på bilen.
Allt såg fint ut och vi kände oss trygga, företaget lovade att dom gjorde grundliga kontroller av allt innan bilen skulle levereras. Deras reviews var genomgående positiva så vi kände ingen anledning till oro.
Nu är det ju en begagnad bil vi köpt, så vi har inga förväntningar att allt skall vara i perfekt skick. Däremot så fanns det ett par saker som inte fungerade alls, trots att det fanns med på utrustningslistan. Det elektriska värmegolvet exempelvis fungerar inte alls, cykelstället är söndervittrat och går inte att använda.
Det vi undrar är om det här är "spelets regler" när man köper begagnad husbil? Elvärmegolvet exempelvis är ju inbyggt från början som en del av ett "vinterpaket", så det kan ju inte betraktas som eftermonterat.
Eftersom man lovar att alla bilar som säljs får en grundlig genomgång och att allt testas, så förlitade vi oss på detta. Det är ju verkligen svårt att gå genom precis allt på en husbil vid leveransen och vi kände även att genomgången vid leveransen var ganska summarisk från deras sida.
Nåja, på det stora hela är bilen fin men vad säger ni? Är det bara att gilla läget gällande saker som visar sig inte fungera som leverantören uppenbarligen inte ens har testat? Det är säkerligen så att det ytterst är vårt eget ansvar att hitta dessa felen redan vid leveransen, men som förstagångsköpare så måste man ju kunna förlita sig på experterna.
mvh Jeanette