• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Diskhon har rostat???

C

CLarsson

Guest
Underligt men diskhon har rostat och det har blivit ett hål. Har det hänt någon av er??
Jag har en Carthago Chic C-Line Plus 5,2 2012.:confused:
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.600
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Diskhon har rostat???

Den måste gå att få utbytt på garantin, verkar vara järn som förorenat det rostfria stålet i diskhon.
 

Diesel Doris

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2024
Sv: Diskhon har rostat???

Har vart med om en liknade historia på segelbåten, då gaveln på ljuddämparen fick ett litet hål rakt igenom en rostfri för övrigt blank del. 2012 a är det väl garanti på, känns som ett material fel. // Peter
 

Lasse Musik

FD HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Ringarum
HBK-Nr
6740
Medlemskap
2021
Sv: Diskhon har rostat???

Med erfarenhet från båtlivet så vet jag att det hänt att rostfria beslag rostat (frätt) sönder pga krypströmmar. Någon elkoppling som ligger nära och fukten leder över en liten ström som på sikt fräter upp materialet.
 
F

F.d. 9418

Guest
Sv: Diskhon har rostat???

Lasse kan ha rätt här men det är inte så vanligt på land men i båt.Vanlig diskbänksplåt är inte speciellt rostfri.Rostfritt syrafast är mer hållbart men mycket dyrare.Men som sagt är den så ny är det något annat som troligtvis spökar
 

Diesel Doris

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2024
Sv: Diskhon har rostat???

Med erfarenhet från båtlivet så vet jag att det hänt att rostfria beslag rostat (frätt) sönder pga krypströmmar. Någon elkoppling som ligger nära och fukten leder över en liten ström som på sikt fräter upp materialet.

Nja, denna gavel var isolerad från maskinen med gummislang och ljuddämparen var ett gummirör med dessa "rostfria gavlar". Läckaget uppstod på lägsta punkten och inget under som skulle kunna utgöra en dragningskraft för en krypström, men det är klart att säker kan man väl aldrig vara. Nu är det väl lite mer gojs i avgaser än vad en diskbänk kan råka ut för. // Peter
 

Lasse Musik

FD HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Ringarum
HBK-Nr
6740
Medlemskap
2021
Sv: Diskhon har rostat???

Vattenkranarna i husbilar har ju ofta en elkontakt som ska dra igång vattenpumpen när man öppnar kranen. Det är nog den närmaste elkällan jag kan tänka mig.
 

Diesel Doris

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2024
Sv: Diskhon har rostat???

Att göra rostfri plåt är en lång resa. Smälta skrot i ljusbågsugn, tillsätta alloyser (som i sin tur har en tillverkningsprocess i något smältverk), stränggjutning, slipning, valsning, betning osv. Har jobbat med lyft kranar på järnbruken under mitt yrkesliv och när man ser processerna så är det inte omöjligt att något främmade materiel kan smyga sig in i någon mm. av plåten. Har vi ingen metallurg på forumet ? // Peter
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Diskhon har rostat???

Lite svårt att ge en vettig förklaring utan att kunna se skadan.
Men om intresse finns går det utmärkt att gå in på Damstahl - Rostfritt stål - Startsida där kan man gå på "nedladdningar" "publikationer" för att få en uppfattning om vanliga korrosionsfenomen på rostfria stål bl.a.
 
F

F.d. 55616

Guest
Sv: Diskhon har rostat???

Rostfritt är mer eller mindre rostfritt, det är legeringen som sätter gränserna och beställs och legeras efter vad kunden begär. 18-8 är ett vedertaget mått på diskbänks plåt eller bestick. Om man kräver lägre pris blir legeringen billigare och sämre. Det som generellt är ett problem är vanligt bordsalt om man lämnar kvar odiskat under längre tid. Det som står för rostfritt är enbart ytoxiden men som bryts upp av saltet och man ser tydligt brunrost.
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Diskhon har rostat???

Hej!
För att rostfritt ska vara rostfritt, fordras en blank yta, där en hinna över stålet kan bildas. Om det blir liggandes något skräp eller liknande en längre tid, som förstör för denna hinna ska bildas. Då är den rostfria plåten inte bättre än vilken svartplåt som helst.
Jag har svetsat mycket i rostfritt och ser när hinnan försvinner vid svetsning. Den återbildas vid betning eller polering, men görs inte detta får man garanterat ett hål.
Ha en bra dag
Uno
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Diskhon har rostat???

Lägg ett gem eller lite stålull på diskbänken så rostar det.
Kan var en nål eller något litet järnföremål som nu legat i flera månader och rostat upp. Kvar är det rost t.o.m. hål i bänken. Kvalitén är nog inte den bästa i våra bilar (trots priset)
 
Toppen