• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Direktimport & garanti

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Direktimport & garanti

Är inte helt säker men jag har för mig att du köper av handlaren. Det är han som köper in bilen från tillverkaren och står för kapitalet som finns i hallen.
Det är anledningen till att inte hela modellprogram finns att titta på av förklarliga skäl.
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Direktimport & garanti

Om handlarna köper in sina bilar de har för visning och på lager, beror nog lite på hur kapitalstarka handlarna är.

Många mindre handlare tar nog hem några bilar för visning, men de ägs av importören eller fabriken tills de är sålda.

//Tommy
 
F

F.d. 8332

Guest
Sv: Direktimport & garanti

Jag har nu fått svar från Mats Svensson, Hobby Fritid. Han meddelar ännu en gång att de endast tar ansvar för de bilar de förmedlat. Om Elnagh Italien säger att vi konsumenter kan vända oss till vilken Elnagh åf. som helst får väl Elnagh försöka hitta någon som vill utföra jobbet. Enligt Mats är ersättningen från fabriken lägre än den verkliga kostnaden i Sverige. Därför ställer ingen upp.

Enligt mitt sätt att se skall tillverkaren ställa upp med delar och utrustning som går sönder under garantitiden. Förhoppningsvis förkommer det inte så många gånger under garantitiden som vi kunder utnyttjar svenska åf. för garantijobb på importbilar. Mellanskillnad erhållen ersättning - verklig kostnad kan inte röra sig om astonomiska belopp under en två års period. Många gånger kan det vara bättre att ta en viss kostnad och kanske få ännu en kund i framtiden. Både vad det gäller service och försäljning
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Direktimport & garanti

Mitt inlägg här gäller inte Elnagh, men Hobby i Tenhult är också aukt. Fiatverkstad, och även för Midland.

När jag kollade runt lite inför vårservicen av min husbil, och även för att åtgärda de kampanjer som Fiat Sverige skickar ut, var de först ca 800 kr dyrare på servicen, men det allvarligaste var att de inte var villiga att bry sig om att åtgärda kampanjerna, utan tyckte att jag skulle kontakta firman där jag köpt min husbil, så att de skulle ta dessa kostnader.

Konstig inställning tycker Fiat Sverige när jag kontaktade dom, det skulle ta upp detta med Hobby i Tenhult, det gillades inte av Fiats servicechef.

Nu vände jag mig till Ekhagens Bilservice i Jönköping som är aukt. för Fiat och Midland också, och då var det inga problem alls, dessutom var servicen ca 800 kr billigare.

//Tommy
 
F

F.d. 12300

Guest
Sv: Direktimport & garanti

Hacan: när du köper bil, köper du den av fabrik eller handlare? Jag kan gå in på vilken audi verkstad jag vill och få hjälp med mina problem..
Lagen säger att den du köpt bilen av är ansvarig sen kan det vara så att Audiverkstaden tycker att ersätningen är bra eller för att behålla sin auktorisation åtg fel som är garanti vilket dom flesta bilverkstäder gör
 
F

F.d. 8332

Guest
Sv: Direktimport & garanti

Jag har till Elnagh vidarebefordrat Mats Svenssons mail där han svarar, att de endast tar egna bilar på garanti. Hobby Fritid har idag även svarat att på svensksålda bilar gäller garantin i Europa. Beträffande direktimporterade bilar för man idag en dialog med italienska och tyska leverantörer om ersättningens storlek för garantiarbeten.
Senare under dagen har Elnagh fabriken mailat och fråga efter chassinummer.
Följetongen kanske fortsätter.
 

Stellplatz

HBK Medlem
Inlägg
175
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
6758
Medlemskap
2024
Sv: Direktimport & garanti

Jag har till Elnagh vidarebefordrat Mats Svenssons mail där han svarar, att de endast tar egna bilar på garanti. Hobby Fritid har idag även svarat att på svensksålda bilar gäller garantin i Europa. Beträffande direktimporterade bilar för man idag en dialog med italienska och tyska leverantörer om ersättningens storlek för garantiarbeten.
Senare under dagen har Elnagh fabriken mailat och fråga efter chassinummer.
Följetongen kanske fortsätter.


Hej

BRA jobbat Stigga, det börjar röra på sig, har själv en import SEA-koncernbil.

Hoppas följtongen fortsätter till din fördel ( också för andra som importerat )

Stellplatz:)
 
Toppen