• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dina digitala spår.

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025
I brist på annat forum vänder jag mig till Husbilsklubben där det finns samlad kunskap om allt.

Jag är mycket medveten om alla de digitala spår vi lämnar efter oss på såväl internet som på andra ställen, men denna händelse får mig verkligen att tänka till.

För ganska exakt två månader sedan tillbringade jag en vecka i Oslo. Med mig hade jag min mobiltelefon som innehåller såväl Google Maps som gps mottagare. I dagarna bytte jag telefon, och det enda som följde med till den nya var sim-kortet med samma telefonnummer. Då jag nu testar Google maps på den nya telefonen inomhus där det inte finns gps-täckning stannar kartan - med "din position" - exakt på metern där jag befann mig för två månader sedan. Sedan dess har jag använt telefonen endast sporadiskt och inte kopplat på kartprogrammet.

Jag kommer inte ihåg att jag hade kartprogrammet öppet då, men en av anledningarna till att jag bytte telefon var att den slog på sig själv av och till.

Med den kunskap jag har om alla som snokar i våra datorer/mobiltelefoner vägrar jag att tro att detta är en tillfällighet. Av alla ställen på jorden är ju inte chansen speciellt stor att kartan skulle stanna just på denna plats.

Mycket talat för att det är Google som samlar på sig information om allt och alla. Visste ni t.ex. att när man var ute och fotograferad vägarna för Street View passade man på att snoka upp alla trådlösa nät (även låsta) med IP-nummer och MAC nummer och tillhörande adresser. Man ladddade också ner såväl email som lösenord när man körde förbi. Allt enligt nu öppna källor efter info från s.k. whistleblowers. Är man paranoid om man försöker gissa vad man skall ha detta till?

Ett par företag till sysslar med samma sak.

Finns det något där ute som kan/vill kommentera detta.

Håkan

F

F.d. 25109

Guest
Sv: Dina digitala spår.

Vad är problemet. Är det något du vill dölj eller?

J

Jimbo

Guest

Jag förstår dina funderingar. Man kan ju faktiskt dra lite paralleller till de gamla hemliga register som finns i vårt land där kartläggning förekom.

Den frågan man ställer sig är: Om känslig information hamnar i fel händer, vad kan komma att ske.

Står nog inte på tills någon har hackat ex googles infobank och således får ut Ip-adresser, ev. kontonummer, login, lösenord etc.

Eftersom all registerföring numer sker digitalt så är det, för den kunnige, enklare att få tag i uppgifter istället för att som förr göra inbrott i ett ex arkiv.

Vi får se vad som händer i framtiden =)

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Google maps i en Android telefon lagrer siste posisjon i simkortet når du lukker applikasjonen. Samme gjelder OVI maps på en nyere Nokia.

Om du er utendørs tar det ikke mange sekundene før posisjonen endres, men innendørs startes i begge løsningene en triangulering på signalene fra sendermastene og det tar endel tid før denne agps kommer i nærheten av hvor du er. Normalt bommer den med flere kilometer om du ikke kommer inn med maps igang.

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025

Bra Knut. En god förklaring. Den tar jag även om den gamla telefonen var cirka 3 år gammal med Windows som OS.

Håkan
som har mycket att dölja

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Var det web utgaven av Google maps du brukte på den gamle og hadde den innebygget agps? Hvis ikke så er det en annen mekanisme som jeg ikke har fått dokumentert - ennå. Det jeg beskrev er deler av logikken i agps.

Hannibal

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
308
Medlemskap
2030

I brist på annat forum vänder jag mig till Husbilsklubben där det finns samlad kunskap om allt.

Jag är mycket medveten om alla de digitala spår vi lämnar efter oss på såväl internet som på andra ställen, men denna händelse får mig verkligen att tänka till.
I dagarna bytte jag telefon, och det enda som följde med till den nya var sim-kortet med samma telefonnummer. Då jag nu testar Google maps på den nya telefonen inomhus där det inte finns gps-täckning stannar kartan - med "din position" - exakt på metern där jag befann mig för två månader sedan. Sedan dess har jag använt telefonen endast sporadiskt och inte kopplat på kartprogrammet.

För oss som vill vara säkrare, bör byta simkort och mobil samtidigt.
Sen får man det roliga kvar att mata in alla kontakter igen.

YouTube - Så funkar ett spionprogram för mobilen
Stephan

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025

Mycket talar väl för att positionerna sparas på sim-kortet. Dock måste det då finnas en bug eftersom min karta alltid startar i Oslo även om jag haft en fast fix på andra ställen. Så det är i detta fall inte sista fixen som sparas. Så för tillfället undertrycker jag min paranoia.

Dock, jag tror fortfarande det är en god idé att lyssna till Stavros Lambrinidis, leader of the Greek social democratic MEPs:

Every trace people leave on the Internet, every page they visit, is available without their knowledge or consent to those who want to keep records of them, for whatever reason — commercial, advertising, law enforcement or even criminal.

Håkan
som har mycket att dölja

F

F.d. 53078

Guest

Det är som Knut säger sista positionen ligger kvar i minnet.
Man får nog passa sig vad SMS man skickar med den fina telefonen man fick av chefen.
Men om du köper en telefon för privat bruk och inte är kriminell, vem offrar så mycket tid på att avlyssna dig.

F

F.d. 25023

Guest

"Visste ni t.ex. att när man var ute och fotograferad vägarna för Street View passade man på att snoka upp alla trådlösa nät (även låsta) med IP-nummer och MAC nummer och tillhörande adresser. Man ladddade också ner såväl email som lösenord när man körde förbi. Allt enligt nu öppna källor efter info från s.k. whistleblowers. Är man paranoid om man försöker gissa vad man skall ha detta till?"

Skrönor finns det många!

Tänk en egen tanke om varför de skulle bara vilja ha med dem som bor längs de fotograferade gatorna.... Det bor säkert fler längs de som inte blivit fotograferade, och de är fler! Även där bor folk som har både trådlösa nät och annat.

Tror inte på det:)

hälsning
jyrki

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025

Jag vet inte hur pass intresserade ni är i er integritet på nätet. Jag har rotat lite i detta under ett par år och är mycket bekymrad. Hoppa över detta om ni tycker jag är illa ute!

När det gäller den ursprungliga frågan är jag inte ensam. Positionen tycks kopplad till MAC numret, vilket då i sin tur måste vara kopplat till SIM-kortet eftersom detta är det enda som förenar mina två telefoner.

Ta en titt här: Despite fixing router location online using MAC address, WiFi devices still show up 3000 miles off on Latitude - Google Mobile Help

Google är inte ensam om att samla på WiFI-nät. Titta på Skyhook och Fraunhofer. Skyhook skriver:

To pinpoint location, the Core Engine uses a massive reference network comprised of the
known locations of over 100 million Wi-Fi access points and cellular towers. To develop this database, Skyhook has deployed drivers to survey every single street, highway, and alley in tens of thousands of cities and towns worldwide, scanning for Wi-Fi access points and cell towers plotting their precise geographic locations. Skyhook's extensive coverage area includes most major metro areas in North America, Europe, Asia, and Australia.

Vad skall man ha detta till och vem betalar?

Håkan
som har mycket att dölja

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

En samling av mac-adresser og lokasjon for WLAN (Wi-FI) access-points kan brukes til bestemmelse av posisjon tilsvarende hva en kan med en GPS.
På grunn av den sterke US militære kontroll er mange bekymret for vår avhengighet av GPS, et alternativ er bruk av bakkebasserte radiosignaler med kort rekkevidde. En fordel med dette er at det fungerer i bygg og tuneller.
Google og flere andre har sett på WLAN og 3g sendernett som alternativer.
Feilen som er begått er at de også lagret komplette pakker fra de wlan de passerte.

Desverre kreves det en meget tung systematisk jobb for å kvalitetsikre tabellene som må brukes for beregning av posisjon. Vi som kjører rundt med en WLAN router i husbilen lager rot i slike systemer, samtidig som tilfeldige bokser som noen ganger er på og andre ganger av også svekker kvaliteten.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Jag vet inte om det är så farligt med dessa digitala fotspår. Vi har ju alltid lämnat fotspår efter oss om än inte alltid digitala och i samma omfattning.

Skillnaden nu är väl att det är lättare att sammanställa alla för att få en total bild av ens liv och vanemönster.
Men vem är intresserad och vill använda den informationen till något som skadar oss ? Jag får en känsla av att man samlar mycket information på hög bara just för att det är enkelt och, tror man, den kan vara ”bra att ha” längre fram.

Hade Elvis Presley lämnat samma fotspår som vi lämnar idag kanske vi hade kunnat vara säkra på att han inte lever längre..:D men vem bryr sig om lilla oss?

Jag tror inte riktigt på den där superskurken från TV som har tillgång till allt precis samtidigt och med hjälp av sitt superprogram styr han våra liv där från sin underjordiska bas.
Jag tror dock att det är viktigt att vi har lagar som kontrollerar hanteringen av datat och att vi ser till att den verkligen efterlevs.

Toppen