• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dimstrålkastare 2a på besiktning

sevallbo

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2025
Besiktade husbilen på Dekra igår , fick en 2a på felinställd dimstrålkastare .
Under många år med husbilar har jag aldrig varit med att dom kollat dimstrålkastarna , är det något nytt dom börjat med ? Sevallbo

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025
Sv: Dimstrålkastare 2a på besiktning

Nu har jag inte några dimljus på husbilen, men jag var och besiktigade en personbil för en dryg månad sedan och då var de för första gången riktigt intr av att dessa ljus visade för hög ljusbild, jag frågade vaför och fick till svar att det är för många som använder dessa tillsammans med halvljus.
Mina var för högt inställda men när jag visade att bilen var lite nerlastad i baken fick jag ändå ok.

//Tommy

runger

HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
1410
Medlemskap
2025

Jag hade samma problem,men besiktningsmannen sa att jag kan ta bort säkringen för dimljusen,det gjorde jag på en gång, så jag slapp en anmärkning på det.

ThomasA

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2025

Bilprovningen har alltid kollat dimljus och huvudstrålkastare varje gång jag besiktigat min V50. Besiktigade min husbil första gången förra året, visst kollade de dimljuset även på denna. Verkar som om alla typer av strålkastare fram kollas.

K & P Express

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2025

Besiktade husbilen hos Bilprovningen idag. Frågade besiktaren angående dimljus, han sa att de har alltid kollat dimljusen. De får inte stå för högt pga. bländrisken.
Förövrigt gick bilen igenom UA. :D

Jägarn

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2025

Har Diodlampor i mina dimljus och använder dom som DLR lus, Skall kanske koppla bor dom vid besiktning.

Jägarn

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021

Hej!

Vi besiktigade husbilen i fredags och höll på att få en 2:a på DLR ljusen. De ansåg att det var för starkt ljus. Vi har satt dit ljus i de runda nedre uttagen också, och det får man inte :oops:. Man får bara ha 2 dagljus och vanliga strålkastare. Får koppla bort de nedre. Vi skall serva bilen på måndag, då fixar dom detta, därför ingen 2:a.

Hälsningar Kerstin

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Om DRL-lyktorna är felaktigt inkopplade, så att de lyser tillsammans med halvljuset, blir det inte godkännt.

Dessutom finns det tyvärr personal på besiktningsföretagen som inte kan alla regler.

Hade själv i höstas en lång diskussion med ett av de större företagen om just DRL-lyktor, vilket slutade med att chefen på den aktuella stationen dagen efter ringde upp mig om bad om ursäkt för det dåliga bemötandet. Fick dessutom besiktningskostnaden återbetald...

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025

Det är skillnad på positionsljus (ofta ej justerbara) och dimljus. Tyvärr verkar en del besiktningspersonal ha svårt att inse den skillnaden. Två år i rad har frågan kommit upp vid mina besök på på Bilprovningen. Den kunnige bilprovaren har fått rätta sin mindre kunnige kollegas misstag.

F

F.d. 50679

Guest

Hejsan. Dimstrålkastare har alltid kontrolleras på bilprovningen o det enda som kontrolleras är att det inte är bländande men det e inget krav på dimljus ...

F

F.d. 50679

Guest

Drl har ingen ljusbild alls o skall inte bedömas i överhuvudtaget,men då skall Drl ljusen vara orginal När Drl ljusen är på har man inga bakljus som lyser ,har man flera ljus som P-ljus så blir det anmärkning" Annanlykta" 2x

Senast redigerad av en moderator:

KarinoBengt

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025

Besiktade husbilen på Dekra igår , fick en 2a på felinställd dimstrålkastare .
Under många år med husbilar har jag aldrig varit med att dom kollat dimstrålkastarna , är det något nytt dom börjat med ? Sevallbo

Detta är tyvärr inget nytt. Jag har fått 2.or 3 ggr på mina HB. Carthagon var 1 år när de var tvungna att anmärka 2014! Då bad jag Mekonomen som släckte 2.an att sänka dem långt under normal nivå. Besiktigat utan anmärkning även i år och passade på att fråga om dimljuskraven: "Det finns inga krav på att de ska fungera, så man kan ta bort säkringen! Vi ser bara att om de fungerar så ska de lysa under vår gräns på testapparaten".
Välj gärna att koppla bort dem för vi använder dem ju aldrig.
Bengt

inka55

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
14422
Medlemskap
2025

Förtydligande

Kan dimljus användas i stället för halvljus måste ljusbilden vara lika som halvljus.

Dimljus (extraljus) får inte användas tillsammans med halvljus, enbart helljus.

Är dimljuset kopplat så att det enbart fungerar på helljus så finns det inget krav på att det inte skall blända.

INKA

Toppen