• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dimmer

Dani

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Linköping
HBK-Nr
29459
Medlemskap
2024
Hej, Har en Weinsberg 2019 med led-lampor och led-lister till all belysning. Tyvärr har ingen av ljuskällorna dimmer. Har någon något förslag eller idé på hur man kan fixa en dimmerfunktion i befintliga installationer på ett bra sätt?
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
En enkel variant på Biltema:
1592947202840.png
Inte helt enkel att installera på ett snyggt sätt tyvärr.

/Ingvar
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Hej, Har en Weinsberg 2019 med led-lampor och led-lister till all belysning. Tyvärr har ingen av ljuskällorna dimmer. Har någon något förslag eller idé på hur man kan fixa en dimmerfunktion i befintliga installationer på ett bra sätt?
Sättet att lösa det på beror lite på hur kunnig du är på el och om du skall göra det själv eller låta någon annan göra det.

Det enklaste, men också det dyraste, är att göra det enligt Skalmans förslag. Det finns flera olika färger och fabrikat på dimmers. Ta reda på vilket fabrikat och färg du har på strömbrytarna idag.

Det lite svårare, men klart billigast, är att göra enligt Ingbes eller Peters förslag.

Sen finns det naturligtvis andra sätt att lösa det på men det överstiger min kompetensnivå.

Gjorde själv en lösning enligt Peters förslag. Då vi inte har samma bil och elkoppling kan du inte kopiera mitt upplägg men du kan ju få en uppfattning om vad man behöver göra genom att titta på tråden ”Från ett blåbär till ett annat - belysning”.
Kjell
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Fungerar en sådan när man bara kommer åt +kabeln? Våra brytare passeras bara av +
Den behöver en minuskoppling. Tror inte det finns några dimmers för LED som bara har plus. Elektroniken inuti kan inte fungera då. För glödljus kan man tänka sig ett vridbart motstånd i pluskabeln. Men det skulle i så fall bli väldigt varmt och nuförtiden använder man alltid elektronik.

Men minuskabeln kan du ju dra från vilken lämplig -12V som finns närmast. T.ex. från första LED-armaturen som skall styras från dimmern. Det krävs litet omdragning av minuskablage och en del plus-kablage också.

Här kan du hitta en monteringsanvisning: Twilight dimmer, LED - Båtsystem

MVH
Hans
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Men minuskabeln kan du ju dra från vilken lämplig -12V som finns närmast. T.ex. från första LED-armaturen som skall styras från dimmern. Det krävs litet omdragning av minuskablage och en del plus-kablage också.

MVH
Hans
Tack Hans!
Här provat med andra dimmers och "lånat -" för att driva dimmern med fladdrande ljus som resultat, det måste nog vara samma - som LED använder :( Blir troligen besvärligt då jag vill dimma de som lyser överallt som "centrallyse"
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Jag köpte den hos vår medlem Bengt-Åke Linder när han hade sitt bolag Linders Belysning aktivt. Han har, tyvärr, avslutat sitt bolag, men tag kontakt med honom så kanske du kan gå info var du kan köpa denna dimmer. Bengt-Åke har medlemsnr 1424.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, de finns på lite olika ställen och priset är från 17:- st till ca. 170:- st. beroende på var man köper från och hur länge man vill vänta.
Välj mottagare med enbart svart/röd sladd bara.

Billigt från Kina (+postens avgift och några kronor till staten). Köper man flera enheter så kan det vara bästa köpet.

Dyrare från England men snabb lev. och inga pålägg.

Och så samma från Sverige.

Här har du en lite klumpigare låda från Sverige, men en fjärrkontroll som kanske är bättre för den innehåller bara det man behöver utan utbildning :).

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
En liten varning kan dock vara på sin plats. Köpte flera dimmer från Kina, då det var billigt att handla, och installerade på flera olika belysningsgrupper. Döm om min förvåning då ljuset påverkades på alla grupper med samma ”styrenhet”. De skulle vara ”parade” så att varje kontroll bara skulle påverka en dimmer. Så var det uppenbarligen inte. Går att använda ändå men man får tänka på vilken belysning som är tänd när man använder kontrollen.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
En liten varning kan dock vara på sin plats. Köpte flera dimmer från Kina, då det var billigt att ..........

Hejsan bra att få reda på. En bekant köpte fem st. tror jag (nästan samma) för rätt länge sedan, och med kanske lite tur eller extra seriös säljare så påverkade de inte varandra.
Jag köpte en samling fjärr med mottagare som funkar bra till att byta ut för att styra tjuriga larm/fjärrkontroller till bilar, och de hade också helt separata frekvenser, för efter första montering så provade jag med lite spänning alla andra fjärrrkontroller på den mottagaren utan reaktion.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 22252

Guest
Om jag inte fattat helt fel så kan även en dimmer störa radion eftersom de brukar jobba med att slå till och från spänningen snabbt vilket genererar störningar i elsystemet. Det ska ju även vara ledlampor som passar för dimmer för även en ledlampa jobbar på samma sätt att pulsa spänningen snabbt eftersom dioderna behöver mindre spänning än 12volt sen är det ju tre lysdioder för att få vitt röd grön blå som var och en behöver olika spänning röd lägst och blå högst och sen ska det vara olika mycket ström på varje för att få vitt ljus så det är mycket saker som händer i en ledlampa och helt otroligt egentligen att de kostar så lite numera. Det är mycket på ett järnspett som vi brukar säja.
 
Toppen