• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dilemma. Vilken husbil?

F

F.d. 16642

Guest
Funderar på att köpa ny husbil. Har funderat på många alternativ men ffa två. Båda har garage, vilket jag vill ha.
Det ena är en Carado Husbil A 464,GARAGE,AC-08. med tusen finesser såsom centrallås, farthållare, TV, DVD, backkamera markis kabeltrumma, strömadapter mm för 525000. Detta från en firma som importerar från Tyskland.

Det andra är en Knaus Sport Traveller 600 MG Husbil-alkov -07 . Denna är ej importerad. Har inga finesser alls, inte ens centrallås. Nedsatt pga förra årets modell. Ungefär samma pris.

Jag tänker så här. Den första är ju lockande. Men att den är billig i förhållande till finesserna beror inte bara på att den är importerad. Det beror också på att det är en budgetmodell som Hymer tillverkar. Vad innebär budgetmodell? Självklart får man inget gratis. Jag gissar att det är sämre kvalitet, helt enkelt. Förmodligen t.ex tunnare bord och skåpluckor. Kanske sämre låsmekanismer mm.

Man kan också fundera på om man behöver finesserna. Jag ska i huvudsak bo i den och inte åka. Då spelar t.ex farthållare ingen större roll. Centrallås låter ju bra. Men behövs det verkligen på en husbil? Den låser ändå bara framdörrarna. Det är faktiskt ingen större konst att sträcka sig och låsa på passagerarsidan. Skillnad med en personbil som har fem dörrar.

Och elektronik. Det finns väl inget som går sönder så fort som just elektroniken i en bil.

Sådär snurrar tankarna. Jag lutar alltmer att köpa bilen utan finesser, även om även detta känns lite motigt.

Jag begär inte att någon ska ha något svar. Jag ger endast exempel på hur många faktorer som ska tas med i beräkningen när man köper husbil

Med vänlig hälsning

Georg

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 11203

Guest
Sv: Dilemma. Vilken husbil?

hej
Köp en Mercedes som drivlina tycker jag som hitintils efter 4 säsonger inte haft ett enda problem
mvh deicer

F

F.d. 7569

Guest

Kan det här vara nåt'

husbil.jpg

//Roger

F

F.d. 2692

Guest

Kan du provköra båda kan det ge dig en hel del.

F

F.d. 52938

Guest

Hej Deicier?
Det ser ut att vara en jävligt fin och trevlig bil! Kan du fixa lite mer info till en som inte kan allt om husbilar,
Skulle vara tacksam för lite uppgifter: pris,utr. ev återförsäljare osv.
Mvh Frank59

F

F.d. 11203

Guest

Hej Frank och alla andra såg att det fanns en på MOBILE.de Modellen heter EVM och finns i tre olika utföranden som helitergrerad
mvh Deicer

Toppen