• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dikten överträffar verkligheten

F

F.d. 5322

Guest
Jag har aldrig varit någon kock och lär heller aldrig bli det!
När frugan inte är hemma och lagar sin, med mina smaklökar mått mätt, gourmetmat, så händer det några gånger om året att jag dristar mig till att köpa en färdigrätt.
Lax i Hollandaise? Låter inte så dumt va?

Förväntningen.JPG

Vi kör på en sån till att börja med!
Trots att jag varit bakom flötet sedan jag var tre, och sedan ett antal år tillbaka, även kunnat tituleras Flugornas Herre, så har jag aldrig varit särskilt förtjust i dessa fjälliga varelser.
Tills frugan letade upp mig under min lilla sten, som egentligen var allt annat än liten, men det är en annan historia!
Hon lyckades omvända mina smaklökar till något som helt plötsligt älskade de här fantastiska simmarna, till nackdel för arterna som finns i min närhet.

Som sagt kock är jag ingen men jag är däremot läskunnig.
"Tillagning: Ugnen på 175 grader i 40-45 min eller tills fisken är klar. Kontrollera med en gaffel."
Lätt! Fixar jag utan problem!
Om ni undrar så är vi faktiskt ägare av microugn men personligen använder jag den nästan enbart till att värma upp kaffet med. Som den smålänning man är, så händer denna i mångas ögon, hemska företeelser. I alla andra fall anser jag att micron är en högst onödig tingest, som i de flesta fall gör maten antingen seg eller dåligt genomvarm och jag gillar ingendera av dessa tillstånd.

Öppnar med en viss förväntan kartongen. Smyger ut tallriken av papp.
Då kommer frågan: Var är fisken??
Jo, om man letar väldigt noga, så kan man skymta några mycket små bitar - fyra till antalet, av något som tydligen ska vara Salmo Salar. Lax alltså.

Verkligheten.JPG

Nu dyker det plötsligt upp en del problem i min allt annat än kock-hjärna:

1: Måste de här små bitarna tillagas i tre kvart?? Det verkar som att det skulle räcka med att värma upp dem med lågan från ett stearinljus!

2: Om man nu ska känna efter med en gaffel. Var hittar jag en gaffel med bara ett "ben" eller vad de kallas? Mycket mer än så får ju inte plats på den s.k. fiskens yta!

Trots allt så har det sina fördelar: Den finns överhuvudtaget inte någon risk att det skulle finnas ben i fisken. De får inte plats!

Kollar innehållsförteckningen. Kan jag ha missat nåt?
390 g, varav grönsaker 60 g. Mängden fisk ska tydligen vara 13%.
Varför man inte anger det också i vikt kan bero på att de genast skulle varit genomskådade av vakna kunder. 13% av den här rätten blir ca 50 g om inte mina matematiska kunskaper lurar mig. Alltså tio gram mindre än grönsaker.
Vore det då inte mer rätt att kalla rätten för "Grönsaker i Hollandaise"?

Varmt blev det i alla fall. Om jag ska kalla det mat är tveksamt.
Undrar hur provsmakarens smaklökar är utvecklade? De måste vara fruktansvärt känsliga! Mina kan inte med den bästa vilja i världen känna några kryddor! De finns där kanske men i så fall har de i bästa fall sprungit förbi maten med kryddburken. Med påsatt lock!

Man brukar ibland säga att: Verkligheten överträffar dikten.
Vad det gäller min erfarenhet av dessa färdigrätter, oavsett fabrikat, så är det bilden som överträffar innehållet. Och det gör det i megaformat!

F

F.d. 50036

Guest
Sv: Dikten överträffar verkligheten

Hej Lg

Du säger att du ingen kock är men det är fel! Att laga riktig mat är enklare än att värma färdigmat. Kolla på Morberg i "Den stora matresan" på TV! Det handlar om riktiga råvaror och enkel tillagning. Bra och färsk råvara(kött eller fisk), salt o peppar, riktiga potatis(inga tvättade plastförpackade knölar) och bra grönsaker som gäller för årstiden. Sås kan man alltid fixa med lite grädde och det som är kvar i stekpannan.

OK inte smalaste alternativet men garanterat gott! Nästa gång du är själv Lg prova, jag lovar att du blir förvånad över hur lätt det är och hur gott det blev!

Lycka till hälsningar Torbjörn :):):)

Anne & Klas

HBK Medlem
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2025

Ska vara en smålänning till att värma kaffe i micron. Kaffe ska vara nybyggt. Häll ut och brygg nytt.
Jag är Smålänning(eller var, nä det går inte bort för att man flyttat) men jag värmer inte kaffet i micron. Helst "avnjuter" jag det från kaffemaskinen.Nymalet,nybryggt och härligt cremigt.

B

Boxer

Guest

Skojade bara, min pappa var smålänning. Inget ont om dom men kaffe ska vara nybryggt.:spinny:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

1: Måste de här små bitarna tillagas i tre kvart?? Det verkar som att det skulle räcka med att värma upp dem med lågan från ett stearinljus!

Står det inte 9 minuter på kartongen?

För du är väl inte så miljöomedveten att du använder vanlig ugn i stället för micron?

F

F.d. 5322

Guest

Jo du Anders. Så hemsk är jag, att jag kör vanlig ugn eftersom, som jag sa ovan, tycker maten blir godare. :oops:
Nu ska jag ta mig en kopp kaffe. Nybryggt. Det fanns inget att värma ;)

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Dom där rätterna blir mycket bättre i micron, så kör med den i fortsättningen! :)

Toppen