• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Differentiallåsning bak - vad betyder de?

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.297
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Har en knapp på instrumentpanelen som enligt instruktionsboken betyder:
- Differentiallåsning bak.
Ser skissartat ut ungefär som - framaxel med snedställda hjul en kardan till bakaxeln med hjul.
Hur /när används denna knapp å hur fungerar det??
Säkerhet?

Har också luftfjädring bak men det används väl bara när man står still - eller hur.

Åker till Ammarnäs i Påsk å då kan det vara mycket svårt att ta sig uppför leriga å branta grusvägar med tjälskott å blöta mm.

Tyvärr ingen bild.
 
F

F.d. 55456

Guest
Sv: Differentiallåsning bak - vad betyder de?

Troligen en manuell "diffspärr" att tillgripa när det ena hjulet har tappat greppet. Vad jag kan förstå så är bilen bakhjulsdriven och då är det en extra hjälp att ta till när det är slirigt. Men använd den endast tills du har tagit dig loss. Ha en skön tur.
Instämmer med ESSOJ Använd den endast för att ta dig "loss" .
 
Senast redigerad av en moderator:

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025
Sv: Differentiallåsning bak - vad betyder de?

Då har du bra nytta av differentiallåsningen. Du kan koppla in den när det ena hjulet släpper drivningen så att kraften överförst till båda hjulen. Om det är en verklig differentillåsning så är det nog inte så lämpligt att köra längre sträckor med den inkopplad. Skulle det istället vara en differentilabroms så går det bra att köra med den inkopplad. Då gör den så att om det ena drivhjulet tappar greppet så bromsas det och kraften förs över till det andra hjulet och bilen drivs framåt.EssoJ
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.174
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: Differentiallåsning bak - vad betyder de?

Förmodligen så släpper även diffspärren automatiskt när du kommer upp i en viss hastighet , du skall även undvika att svänga då diffspärren är inkopplad eftersom inner/ytter hjulen roterar med olika hastighet då .
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.538
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025
Sv: Differentiallåsning bak - vad betyder de?

Förmodligen så släpper även diffspärren automatiskt när du kommer upp i en viss hastighet , du skall även undvika att svänga då diffspärren är inkopplad eftersom inner/ytter hjulen roterar med olika hastighet då .
Hej!
De roterar väl men samma hastighet så då diffspärren är inkopplad ??
Jag hade automatisk diffspärr (under 40 km/timme) på en Volvo 940 och när jag svänge på halt underlag så flyttade sig bakändan på bilen i sidled vilket var mycket obehaglig.
Med traktor undviker jag att svänga med diffspärren ikopplad.
//Conny
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Differentiallåsning bak - vad betyder de?

Patric skrev.
Har också luftfjädring bak men det används väl bara när man står still - eller hur

Tyvärr ingen bild.[/QUOTE]

Jag hade också luftfjädring på en av våra förra bilar, använde dem hela tiden det blev stabilare o mjukare gång.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.695
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025
Sv: Differentiallåsning bak - vad betyder de?

Differintialväxel har man på ett fordon för att ytterhjulet ska kunna rotera fortrare än innerhjulet i en kurva. Diff:en har tyvärr den nackdelen att om drivhjulen har olika bra fäste kan det ena hjulet snurra för fullt medan det andra står stilla. En diffspärr läser hjulen till varandra så att det alltid har samma hastighet, bilen blir svår att svänga med eftersom ena hjulet då måste slira mot underlaget. Sen finns det en variant som kallas diffbroms där det inne i växelhuset sitter friktionsskivar som kopplas in mellan utgående axlar om hastigheten mellan dom avviker för mycket, på så vis kommer drivkraft till båda hjulen.
Jag minns f.ö. två rallyförare, i Umeå föresten, som talade om AGA-spärren. Med det menade de att man svetsar ihop vissa kugghjul i slutväxeln så diff-funktionen försvinner, en otillåten åtgärd.
// Göte J
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Differentiallåsning bak - vad betyder de?

Hej.

Läs noga i instruktionsboken om handahavande. Är det en mekanisk diffspärr "typ" lastbilar och bussar så måste hjulen snurra med samma hastighet eller vara still när du kopplar in spärren.

Annars kan du bokstavligen göra rent (diff) hus med kostsamt haveri som följd.

Peter.
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.297
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Differentiallåsning bak - vad betyder de?

Tack för alla svar. :)
Hittade till slut en mycket kortfattad beskrivning i instruktionsboken.
Utdrag ur instruktion:
- inkoppling endast när bilen står still eller mycket låg hastighet
- endast användas på lerigt och halt underlag
- varningslampa blinkar när farten blivit för hög
- bilen har begränsad manöverförmåga med diff.spärren inkopplad.
-------------------------------------------------------------------------------

Så nu återstår bara att lära mer om luftfjädringen.
Går den att använda under körning eller bara vid stillastående - ja det är frågan.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.538
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025
Sv: Differentiallåsning bak - vad betyder de?

Så nu återstår bara att lära mer om luftfjädringen.
Går den att använda under körning eller bara vid stillastående - ja det är frågan.[/quote]
Hej!
Innan jag går in på luftfjädringer så vill jag komplettera mitt förra inlägg med att Volvon sladdade utåt med bakänden när jag svängde på halt underlag och att det som Fuzzy 3,0 skriver kan bli dyrt att svänga med diffspärren i; speciellt om hjulen har bra fäste.

Efter att jag och en annan medlem monterat luftjädringar för några år sedan, så är vår gemensamma uppfattning att det stabiliserar bilen när vi kör, men till priset av ständigt klater.
Jag fyller mina manueller och den andre har en monterad kompressor. Eftersom trycket i vårt fjädringar inte får understiga 0,5 kilo för att inte ta skada, så gäller det hålla koll. I mitt fall räcker det med att jag ansluter manometern lite vårdslös för att trycket skall skjunka så att jag inte vet vad trycket var eftersom bälgen har så liten volym. På den ena sidan ändras trycket inte märkbart, men på den andra sidan faller det 2 kilo/månad och jag har ännu inte hittat orsaken.
Har man en monterad kompressor med manometrar så är det lätt att hålla trycket under uppsikt och dutta i lite vid behov, men samtidigte finns det fler ställen som kan läcka. Notera att trycket varierar med bilens lutning.
Sist men inte minst varnas för att köra med för högt tryck så fjädringen blir så stum att ramen kan ta skada.
//Conny
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Differentiallåsning bak - vad betyder de?

Conny har tatt med 2 av måtene luftfjæringen kan monteres som tillegg til stålfjærer. I Tillegg kan det monteres automatisk høyde/trykk justering både som tillegg og i stedet for stålfjærene. Ekstremløsningen er 4 kanals full luft, ett nivå for kjøring og uavhengig justering av høyden ved parkering.
Høyden under kjøring skal da være optimal.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.174
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: Differentiallåsning bak - vad betyder de?

Hej!
De roterar väl men samma hastighet så då diffspärren är inkopplad ??
Jag hade automatisk diffspärr (under 40 km/timme) på en Volvo 940 och när jag svänge på halt underlag så flyttade sig bakändan på bilen i sidled vilket var mycket obehaglig.
Med traktor undviker jag att svänga med diffspärren ikopplad.
//Conny


Vad jag menade var att när man svänger så roterar innehjulen saktare än ytterhjulen men är diffspärren i så är ju axllarna låsta och tvingar hjulen rotera med samma hastighet och det kommer bli brytningar i axlarna och det kommer kännas att bilen ändå vill frammåt .

Jag har manuell diffspärr på bakhjulen på min Audi 200 quattro och den släpper vid automatiskt låsningen vid 25km/h , på min Audi A4 quattro så är det EDS ( elektronisk diffspärr ) och på den så måste hjulen spinna för att den skall låsa sig och med en 4-hjulsdriven bil så blir det lätt "breställ" då när det är halt och går även på torrt ... ;) vilket inte är så obehagligt ;) .
 
Toppen