• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dieselspis

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027
Vi funderar på en bil med enbart diesel som energi källa (och naturligtvis el också). Dieselvärmare har jag hittat en hel del om här på forumet, men mindre om spis.

Är det någon som har erfarenhet av en dieseldriven spis med Ceran häll på???

Tacksam för all input.

EVTOAK

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
6271
Medlemskap
2024
Sv: Dieselspis

Vi funderar på en bil med enbart diesel som energi källa (och naturligtvis el också). Dieselvärmare har jag hittat en hel del om här på forumet, men mindre om spis.

Är det någon som har erfarenhet av en dieseldriven spis med Ceran häll på???

Tacksam för all input.
GODAFFTA
Kan det vara värt att kosta på den investeringen
så mycket gasol går det väl inte åt för mat
TOMMY

Regent

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027

:) Hei.

Når jeg kjøpte vår siste bil var jeg bestemt på å ikke ha gass ombord.

På messen i Düsseldorf snakket jeg med en som solgte La Strada, og
han var betenkt. Det var noen kunder som klaget på diesellukt i bilen,
den luktet som en gammel motorbåt, så han anbefalte gass til koking.

Slik ble det, Truma 6kw diesel varmer/vannvarmer, trebluss gasskoker,
og kompressor kjøleskap.

Det funker fint, lite gassforbruk til koking, 2 år/34000km/13kg gass.

Dette hjelper vel ikke dere som ser på en bil som allerede er utstyrt med
dieselkoker, men siden har jeg lest at det er mulig å forlenge eksosrøret
fra kokeren ned under og over til andre siden av bilen??

Lykke til

Hilsen Regent

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

:) Hei.

Når jeg kjøpte vår siste bil var jeg bestemt på å ikke ha gass ombord.

På messen i Düsseldorf snakket jeg med en som solgte La Strada, og
han var betenkt. Det var noen kunder som klaget på diesellukt i bilen,
den luktet som en gammel motorbåt, så han anbefalte gass til koking.

Slik ble det, Truma 6kw diesel varmer/vannvarmer, trebluss gasskoker,
og kompressor kjøleskap.

Det funker fint, lite gassforbruk til koking, 2 år/34000km/13kg gass.

Dette hjelper vel ikke dere som ser på en bil som allerede er utstyrt med
dieselkoker, men siden har jeg lest at det er mulig å forlenge eksosrøret
fra kokeren ned under og over til andre siden av bilen??

Lykke til

Hilsen Regent

Tack för tipset om förlängning av avgasröret, kan vara nyttigt om det blir köp. Känner som du gjorde innan ditt köp att det vore lite gott att bara ha diesel att tänka på. Har också läst att det tar längre tid att koka upp på dieselspis, men då jämförde dom med gasol och en öppen låga mot en häll blir ganska konstig jämförelse, man behöver inte vara geni för att räkna ut det.

Regent

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027

:) Hei igjen.

Det vil nok ta litt lenger tid å koke kaffe, men vi er jo på tur og har god tid.

Jeg har i disse dager bestilt ny La Strada og har valgt samme løsningen som sist,
grunnet i at vi føler behov for tre kokebluss mens diesel gir kun to plater.

Vi lager nesten all mat i bilen.

Beste hilsen fra Regent.

F

F.d. 29882

Guest

Hej:)

Vad kostar en dieselspis?

MVH//Jocko:music-icon:

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Ruskigt många gaspåfyllningar för denna summa.
Några är ju rädda för gasolen, med full förståelse men man kan ju installera gasuttag utvändigt och stänga av gasen när den inte brukas. Gillar inte heller gasol men har gasolspis. Kommer att montera utvändigt uttag och fixa allt som har med gasol att göra utomhus och under markisen. När man är klar stängs gasolkranen av och det blir frid och fröjd.
Står oftast kopplad till 220 volt och använder då en induktionsplatta för matlagning och kaffekokning med perkulator och 220 volt.

F

F.d. 29882

Guest

Ruskigt många gaspåfyllningar för denna summa.
Några är ju rädda för gasolen, med full förståelse men man kan ju installera gasuttag utvändigt och stänga av gasen när den inte brukas. Gillar inte heller gasol men har gasolspis. Kommer att montera utvändigt uttag och fixa allt som har med gasol att göra utomhus och under markisen. När man är klar stängs gasolkranen av och det blir frid och fröjd.
Står oftast kopplad till 220 volt och använder då en induktionsplatta för matlagning och kaffekokning med perkulator och 220 volt.

Hej:)

Man kan få mycket roliga saker för 18000kr:music-icon:
MVH//Jocko

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Vet inte heller om jag skulle beställa, men som sagt nu är det för oss frågan om en bil där de redan är installerat från fabrik och då hamnar allt i en annan dager.

Förhoppningsvis utan att förringa tidigare svar så undrar jag om det är nån som har erfarenhet i praktiken av en dieselspis???

F

F.d. 29993

Guest

En dieselspis tar längre tid att få varm, och även längre tid att kallna efter användandet. Det betyder att den fungerar lite som värmare till hela bilen. Kan vara en bra sak om man hålls i nordligt klimat men ingen höjdare i södra Europa om det är varmt. Seglare i tropiskt klimat kan inte använda dieselspis för båten blir då olidligt varm, därifrån har jag fått min info.

Har man gasolen utanför bilen med en magnetventil, och brytare vid spisen med en stor röd lampa så man inte glömmer stänga av så är man väl garderad...
--
P-O

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Om det redan är installerat så är det ju ett jättestort plus.
Skulle vilja vara helt fri från gasol men rent praktiskt är det inte så i vårt fall.
Tror däremot inte att jag skulle betala runt 18000 kr för en efterinstallation.

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Om det redan är installerat så är det ju ett jättestort plus.
Skulle vilja vara helt fri från gasol men rent praktiskt är det inte så i vårt fall.
Tror däremot inte att jag skulle betala runt 18000 kr för en efterinstallation.

Det är tanken att slippa Gasol som är en av de sakerna som lockar mej. Läste i tidigare inlägg om eftervärmen osv, borde i alla fall vara ett mindre problem i en plåtis där du på sommaren kan öppna skjutdörren vid hällen. Lite värre om den sitter mer inne i bilen som på påbyggda eller ännu värre i ruffen på en båt...

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Förstår inte varför någon skulle viljas "slippa gasol". Att gasol har sina sidor för uppvärmning, i vilket fall så länge man inte kompletterar gasolflaskorna med ett par rejäla tankar för LPG, hållar jag med om, men fungerar ju annars utomordentligt bra för alla campingändamål.

Och för matlagning är en gasolspis väldigt mycket bättre än alternativen. Vilken kock nöjer sig med mindre än tre lågor och att inte kunna snabbt reglera värmen/lågorna?

I mina två senaste bilar har jag satsat på dieselcentralvärme och kompressorkyl, men är beredd att försvara gasspisen med näbbar och klor. Dieselvärme pga bekvämlighetsskäl (här uppe finns ingenstans att fylla LPG) och för ekonomin. Kompressorkylskåp har däremot sina sidor, fungerar bättre än ett gasolkylskåp i sommarvärme, men sämre i vinterkyla; frysfacken brukar inte bli inte ordentligt kalla, det har jag fått kompensera med en separat kompressorfrysbox.

Använder man gasol enbart för matlagning så räcker flaskorna mycket länge och man kan då även nöja sig med 2 kg campingflaskor om man vill spara utrymme.

aake

Redigerat stavfel

Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Just nu håller jag på att värma upp husbilen inför en resa upp mot Fredrika. 25 minusgrader nu på morgonen, men molnfritt och vindstilla så det blir säkert ett behagligt vårvinterväder under dagen.

I den bästa av världar är det dels inte mycket kallare än så här och där har man kanske också behållit gasolvärmare när man installerat dieselcentralvärme? Gasol fungerar pålitligt ner till -40*C, men jag känner mig inte riktigt lika trygg med diesel när det blir riktigt kallt. Åtskilliga gånger har jag genom åren haft svårt att få igång dieselvärmare av olika slag när det varit ner mot -35, men man behöver ju inte nödvändigtvis ut med husbil sådana dagar.

Jag vet inte säkert varför värmarna tenderar att krångla i sträng kyla. Att det inte beror på trögflytande diesel i ledningarna förstår jag eftersom jag vid några tillfällen fått värmarna att starta efter att ha värmt dem med gasollåga underifrån (sådant man helst slipper pyssla med i -35*C).

aake

Senast ändrad:

Björkgren

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
8661
Medlemskap
2024

Hej, angående diselspis.
Vi har en sådan i vår båt, lätt att hålla ren och man slipper gas och då tycker jag fördelarna överträffar nackdelarna i en båt med tanke på att man slpper gas ombord ,men i husbilen tycker jag personligen att gasspisen är bästa alternativet och då i första hand snabbheten och att det är full effekt på alla 'plattor'
Martin Björkgren

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Jappe

Inte får du mig att tro på att du värmer bodelen med ett spritkök. Heller har klimatet på västkusten i hast blivit subtropiskt?

Jag har en spritvärmare ("Heat-pal") som jag använder i skoterpulkan och i det lilla utrymmet fungerar den till nöds, men man får naturligtvis elda med ordentligt öppna ventilationsluckor för att slippa konkurrera på liv och död med värmaren om syret. Och massor av kondensvatten blir det på tältduken, så jag funderar på att installera en dieselvärmare med yttre förbränning även där. Se denna länk: Värme i skoterpulka - Sidan 3

aake

PS. Nu redan 8 grader varmare utomhus (=-17*C) och husbilen snart uppvärmd till behaglig inomhustemperatur.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag värmer naturligtvis inte bodelen med spritköket! Till det har jag en gasolpanna (Gastherm) men den finns inte inne i bodelen. Jag vill inte ha gas i bodelen!

Jappe

Toppen