• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

dieselslut......

F

F.d. 58542

Guest
Chassiefabrikat: Ospecificerat
Årsmodell Chassie: Ospecificerad
Husbilsfabrikat: Ospecificerat
Årsmodell Husbil: Ospecificerad
Ämnesområde: Ospecificerat
kan man nöta med startmotorn eller bogsera en gammal diesel utan att pumpen tar skada?

jag hade faktiskt soppatorsk härom dan, och eftersom min handpump inte fungerar fick vi dra igång den, den startade efter ett tag.

den gick bra hela dagen men morgonen därpå fick jag ringa bärgare som fick dra igen.

då den gick igång sa han att han tyckte den drog tvyv-luft nånstans.

F

F.d. 4879

Guest
Pumpen går inte sönder av att du bogserar igång motorn eller nöter med startmotorn. Tar den in tjyvluft när den står still och avskalgen så kolla returledningarna som oftast är av gummi och vittrar sönder. Hur det är på din bil vet jag inte men på MB är det ett vanligt fel.

F

F.d. 58542

Guest
han tyckte det var nåt som lät efter att den gått igång, vad vet jag inte..

kan det höras om det är otätt i nån anslutning?

när jag försökte lufta hade jag loss returen, en spridaranslutning och fram-
ledningen till pumpen.

kan man använda startgas på en diesel? det har funkat innan, men den knackade ordentligt i början då..

F

F.d. 4879

Guest
Du ska börja att lufta vid pumpens trycksida och bränslefiltret, behövs det sedan så får man lätta på rören vid spridarna. Att starta en diesel med start gas går, många gör det också utan att något går sönder. Men det kan lika gärna skjuta hål i en kolv då dieselmotorn har ett så högt kompressionsförhållande jämfört med en vanlig bensin Otto motor.

F

F.d. 58542

Guest
kan det finnas nån form av backventil i pumpen? returledningen är av plast och ser hel ut.

jag ska försöka att dra igång den igen och se om jag kan lokalisera nåt ljud, samt kolla om det finns några synliga läckor.

F

F.d. 58542

Guest
idag drog jag igång den, den startar på 20m... och går sen hur fint som helst.
jag varken ser eller hör nåt mysko.

även efter ca 30min startar den som vanligt bara genom "att titta på nycklen"

håller tummarna till imorgon då den kallnat....

F

F.d. 4879

Guest
Är det en vaccumläcka, dvs att luften läcker in och inte bränslet ut så brukar det ta en natt innan det krånglar. Det är ett vanligt fel på GM V8 dieslarna, O-ringarna runt spjällaxeln i pumpen torkar med åren och håller inte tätt.

F

F.d. 52911

Guest
Leif.
I matarpumpen finns det ventiler som kan släppa och dieselen rinner
tillbaka till tanken ,tillräckligt för att det blir tryckfall i insprutningspupens
behållare.
Ta sönder pumpen ,bytt väntilerna och den svarta returväntilen som håller uppe trycket i behållaren, den ställer ochså till det i bland ,bytt den.
mvh
Paulkaj

F

F.d. 52971

Guest
jag skulle kolla alla ledningar först, jar har haft liknade problem då var det korrision på bränsleröret så motorn fick tjuvluft dieslarna är känsliga för sånt lycka till

Toppen