• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dieselpumpkrångel?

habro

FD HBK Medlem
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
7533
Medlemskap
2022
Jag har en Fiat Hymer 465-91. Motorn(lilla dieseln) går ojämt vid belastning. Detta kommer från och till. Pumpen har fått en "gammal huskur", dvs fylld med hydraulolja och sedan stått ett dygn. Dock utan resultat.Finns det någon som känner igen det här? Tips mottages tacksamt.Hasse

F

F.d. 25230

Guest
Sv: Dieselpumpkrångel?

Hej har du kollat så du inte har tryck i expansionkärlet, hadde ett liknande fel på min 2,5a och de va blockpackningen,,,,,,,,,,,,,

batju

HBK Medlem
Kommun
Svedala
HBK-Nr
3611
Medlemskap
2025

Hej, har du kollat bränslefiltren? Kondens i tanken som kan ha gett vatten i filtren?
Har haft liknande problem.

habro

FD HBK Medlem
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
7533
Medlemskap
2022

Det konstiga är ju att den kan gå bra i många mil innan det återkommer. Hmm,,

habro

FD HBK Medlem
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
7533
Medlemskap
2022

Bränsle/luftfilter är bytt. Inget vatten syntes vid filterbyte. Kanske är det bara att renovera pumpen?

sacce

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2025

Jag hade liknande på våran gamla husbil (J5) men då kunde även motorn pendla på tumgången också..felet var på handpumpen som du luftar systemet.
Plumpen som du pumppar med åkte ut och in takt med motorns pendlande gång..satt fast "plumpen" med stripe.

F

F.d. 25020

Guest

Hej råkade ut för samma sak förra sommaren du har kanske fått alger i bränslet finns ett medel som tar död på algerna. Mvh 220 Sture i Pajala

F

F.d. 29911

Guest

Testa med att slå i en flaska STP för disel i tanken och kör motorn ,detta rensar spridare
som kan vara en orsak till ojamn gång.
Hälsningar från en som lyckades
HBK 5081

habro

FD HBK Medlem
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
7533
Medlemskap
2022

Jag provade det förra sommaren men,,, suck, ingen skillnad/Hasse

habro

FD HBK Medlem
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
7533
Medlemskap
2022

Ska kolla algteorin. Å tack för ett trevligt telsamtal Hälsar Hasse!

habro

FD HBK Medlem
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
7533
Medlemskap
2022

Tack för tipset. Ska kolla men jag tror dieselpumpen har inbyggd matarpump. Hälsningar Hasse!

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Hadde tlsvarende på en Peugeot Diesel tidlig på 90 tallet, feilet den gangen var et litt flattrykket rør mellom tanken og pumpen. Symptomet stemmer med redusert tilgang på diesel, spesiellt under belastning.

habro

FD HBK Medlem
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
7533
Medlemskap
2022

Det hände första sommaren men jag fixade det och sen rullade den bra. Men,, det kom en ny sommar och då kom felet tillbaka utan undertryck i tanken. Men tack för tipset hälsar Hasse.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

På pumpens returledning sitter en överströmningsventil som skall hålla ett visst bränsletryck på lågtryckssidan. Om denna inte håller trycket utan läcker bränsle till retuledningen till tanken så får högtryckspumpen inte tillräckligt med bränsle vid hög motorbelastning.
//W

Toppen