• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dieselproblem

portugalien

HBK Medlem
Inlägg
83
Kommun
Tanum
HBK-Nr
12765
Medlemskap
2024
Hej! Jag tankade upp bilen i Tyskland på väg hem, körde en del här hemma utan problem,när det var ungefär kvarts tank var blev det kallt, ner mot -10grader.
Bilen stod stilla några dagar, sen ville den inte gå igen ,startade men fick inte diesel nog för att hålla igång motorn. Jag har provat att värma på filtret, men idag konstaterade jag att matarpumpen inte gav något. Jag vet inte om det är en el-pump eller mekanisk.
Enligt instruktionsboken skall det finnas en 10amp säkring i motorrummet om det är en el-pump,kan inte hitta den.
Motorn är en fiat 2,5 TDI från -98. Bilen En Pilote Pacific-68. Är det någon som vet någonting om detta?
Motorn har gått som en klocka,Spanien tur och retur, men -10 och Tysk sommardiesel blev för mycket.
Ställt av bilen i väntan på vårvärme,det skall väl en hel del värme till för att smälta parrafinet som förmodligen är boven i dramat.
 
J

Jarn

Guest
Jag hade liknande funderingar när jag tog ut min husbil då den ofrivilligt varit stående sen förra sommaren, då fylld med tysk och dansk diesel.
Hittade då denna information om vilka temperaturer som gäller för tysk och dansk diesel och under vilka perioder den säljs.
D.jpg

Dansk:
DK.jpg
 

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
446
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
fuel system fiat ducato 98
Googla på det verkar vara elpump.Har inte du säkringar i handsfacket ? Kolla dom.

Kom att tänka på bakom batteriet så har du En krocksensor som man kan återställa har för mig den stänger av bränslepumpen.Ej 100 % på detta.
 
Senast ändrad:

portugalien

HBK Medlem
Inlägg
83
Kommun
Tanum
HBK-Nr
12765
Medlemskap
2024
Tack för den tabellen. Det är ju tydligt att jag tankat diesel som fäller ut paraffin vid -10grader. Det gick ju bra ända tills kvicksilvret kröp ner till -10grader. Man lär sig hela tiden!
 

portugalien

HBK Medlem
Inlägg
83
Kommun
Tanum
HBK-Nr
12765
Medlemskap
2024
Hej! Det är ingen av säkringarna i handskfacket. Instruktionsboken säger att om det är el-pump skall säkringen sitta på vänster sida i motorrummet, kan inte hitta någon.
Jag skall se om jag kan hitta återställningen av krocksensorn. Tack för hjälpen
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Du får väl ta till samma knep som jag såg att Posten i Lycksele gjorde med sina bussar när det var 30-talet minusgrader. 1978 tror jag det var. De tog ett lågkantat fat (som en långpanna) och fyllde på bränsle och tände på. Därefter sköt in fatet under oljetråget och värmde upp motorn. Men jäklar vad det rök när motorerna hostade igång!
Nja, jag menar inte på allvar att du ska testa metoden! Det måste finnas mildare metoder att värma bilen och/eller bränslesystemet på.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Hela bilen måste stå i uppvärmt utrymme eftersom alla bränsleledningar från tank till filter får paraffinutfällningar. Förr motverkade man detta genom att hälla på en liter fotogen eller dl bensin i tanken. Numera har all svensk diesel en tillsats för att eliminera nämnda problem.
 

portugalien

HBK Medlem
Inlägg
83
Kommun
Tanum
HBK-Nr
12765
Medlemskap
2024
Problemet är ju att bilen står ute och inte går att köra någonstans och det är ju minusgrader varenda natt.
Jag skall prova att sätta lite värme under motorn i morgon.
 

portugalien

HBK Medlem
Inlägg
83
Kommun
Tanum
HBK-Nr
12765
Medlemskap
2024
Kollat via reg numret på reservdelar, det är tydligen en mekanisk pump,( relativt billig 540:)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
2,5 motoren med mekanisk feeder pump og mekanisk innsprøytning. Skru løs røret inn på innsprøytnings pumpen og kjør litt på starteren, kommer det frem diesel er feeder pumpen ok. Kommer det ikke frem diesel så ligger feilen i feeder eller suget fra tanken. Har vært utsatt for en vridd slange mellom tank og feeder, den bilen slukknet ved gasspådrag. Men for ditt problem kan jeg se en innsnevring som lett blir klogget av parafin. Uansett ville jeg byttet denne sugeslangen - en liten lekasje og det kommer luft inn til innsprøytningspumpen og start blir vanskelig eller umulig.
 

portugalien

HBK Medlem
Inlägg
83
Kommun
Tanum
HBK-Nr
12765
Medlemskap
2024
Äntligen har paraffinproppen lossnat , jag fick fylla ledningarna till och från filtret med tändvätska i brist på fotogen, efter en halv timme kom det soppa igen. Det var ingen el-pump på min motor, kom visst först 2001.
Först går det inte att starta, nu går det inte att stoppa motorn med nyckeln, alltid är det något!
Skall felsöka i morgon, bilen skall tydligen rulla hela tiden för att allt skall fungera. Körde ju Spanien tur och retur utan minsta problem.
 
Toppen