• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dieselpriser

Göran Hellman

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Kan någon förklara varför dieselpriset ökat så kraftigt gentemot bensinpriset. Förr var dieseln alltid billigare. Vad jag hört så får man ut mer diesel ur råoljan än bensin och även till en lägre kostnad. Nu är ju dieseln t.o.m. dyrare ibland. Hälsningar Göran Hellman

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Dieselpriser

Kan någon förklara varför dieselpriset ökat så kraftigt gentemot bensinpriset. Förr var dieseln alltid billigare. Vad jag hört så får man ut mer diesel ur råoljan än bensin och även till en lägre kostnad. Nu är ju dieseln t.o.m. dyrare ibland. Hälsningar Göran Hellman

Tillgång och efterfrågan kanske?

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Kan det bero på att regimen med flera upptäckt att det säljs och körs flera dieselbilar? Minskar bensinförsäljning lika med minskad skatteintäkt så sitter det ju fint med att öka på dieseln. Gungor och karusellen vet ja.
Regimen och oljebolagen ser om sitt hus utan att vi kan göra ett smack åt det.

Göran Hellman

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025

Är skatterna på dieseln så mycket högre?? Vad kostar bensinen kontra dieseln per liter innan alla skattepålagor? Hälsningar Göran Hellman

55kjelle

FD HBK Medlem
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11711
Medlemskap
2022

Sedan vi fick andra miljökrav på vår Disel i Sverige som tydligen bara tillverkas på 2 ställen så är det brist på denna, den har också sämre energivärde.
Europa Diseln som vi inte kan köpa här ännu men det förs diskutioner om detta.
Har själv märkt stor skillnad på förbrukning med lastbil när vi kört på Europa Diseln, på en av bilarna skilde det 0,5 liter milen.
55 Kjelle

F

Flow

Guest

Konstruktiv förslag: posta tips om var att tanka billig diesel.

Jag skulle gärna börja men dessvärre har jag inte sett något pris under 14kr/l den senaste veckan - och det är ju inte mycket att tipsa om...

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag bor några kilometer ifrån var den tillverkas (Preemraff) och har fått förklarat tvärt emot vad jag trodde att bensin är en restprodukt vid tillverkning av diesel. Eftersom det förbrukas alltmer diesel blir det alltså ett överskott på bensin som emellanåt får priset att hålla sig på en lägre nivå än diesel trots högre skatt.

Göran Hellman

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025

Tack för denna förklaring, men all tallbarsolja som blandas i Preems diesel borde ju hålla ner priset. Det är ju definitivt en restprodukt som späder ut produkten. Hälsningar Göran Hellman

Stig

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025

55-57 procent om man googlar på ekonomifakta och bränsleskatter

Hej

När dieselpriset var 12,91 angavs att skattens del var 57,61%.

Myndigheterna älskar att visa fram detta sätt att visa skatten. När dieselpriset var 12,91 så var dieselpriset 5.47 + skatt på 7,44.

Egentligen bör man räkna så här 5.47 * 136% skatt =12.91.

Efter detta så har dieselskatten höjts minst två gånger.

Dessutom är dieseln här utspädd och har minst 10% lägre energivärde än övriga Europa.

J

Jarn

Guest

På vintern förklarar man högt pris med att det går åt mer diesel för uppvärmning i USA och Europa.
På sommaren är det för att folk kör mer bil.......

Betalade 11.79 SEK i går i Lübeck för dieseln, förstår inte riktigt varför det är så mycket dyrare här.
Iofs så kostade bensinen mer där än här hemma.

S

Sören-6830

Guest

Lägsta priset vi såg i Tyskland senaste tre veckorna var 11,40, i Luxemburg 10,60. Lite dyrt att åka dit och tanka bara......

marunga

FD HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022

det har införts högre miljökrav för skepp som innebär att där går åt mer diesel av någon anledning. Detta lär ha skett för nåt år sedan och då förutspåddes att diesel för bilar skulle bli dyrare.

marunga

Nisse och Nana

HBK Medlem
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
9809
Medlemskap
2024

Den internationella sjöfartsorganisationen IMO beslutade 2008 att gränsvärdena för svavel i marint bränsle ska skärpas från och med 2015. Då kommer fartygsbränsle bara att få innehålla 0,1 procent svavel mot dagens 1 procent. De nya reglerna gäller dock bara Östersjön, Nordsjön och Engelska kanalen, som utsetts till svavelkontrollområden eller Sulphur Emission Control Areas (SECA).

Enda marina bränslet som duger från 2015 är diesel och då kommer priserna att fara iväg. Redarna satsar på LNG fartyg för framtiden och vi får hoppas det lyckas annars får vi också se oss om efter ett annat drivmedel :swoon:

/Nisse

görank

FD HBK Medlem
Kommun
Klippan
HBK-Nr
5340
Medlemskap
2023

Många har kort minne. Vid senaste valet varnade moderaterna att sossarna skulle höja bränsleskatten. KD lovade att sänka skatten. 2 veckor efter valet höjdes bränsleskatten på diesel med 1 krona. Idag har vi det högsta dieselpriset i EU. Var god skölj.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Tack för denna förklaring, men all tallbarsolja som blandas i Preems diesel borde ju hålla ner priset. Det är ju definitivt en restprodukt som späder ut produkten. Hälsningar Göran Hellman

Du menar tallolja som är en biprodukt från sulfatmassatillverkningen.
Preemraff levererar bensin och diesel till alla svenska bolag och blandar inte i tallolja men antagligen RME.

Råtalldieseln levereras från Piteå till bioraffinaderiet på Hisingen i Göteborg som levererar den till vissa stationer. Den används sommartid och sänker koldioxidutsläppen med drygt 30%.

F

F.d. 2621

Guest

Produktionskostnaderna har inte mycket med försäljningspriserna till konsument att göra!

Oljebolagens försäljningsstrateger gör som de vill och klarar galant av att göra gemensam sak för att snurra upp konsumenterna, som inte har en chans att värja sig.

Vi lär ha en statlig institution som ska förhindra prissamverken och kartellbildningar och värna den fria konkurrensen, men oljebolagen verkar kunna skriva sina egna lagar och gör ändå som de vill. Hur kan man annars förklara att de olika bolagen på öret när tar identiska priser i stort sett landet runt och år efter år efter år efter . . . . .

De enda undantagen från den enhetliga prissättningen i tätorterna är de obemannade stationerna, vilka tillåts ta ut 15 öre mindre än de bemannade samt de stora bensinstationerna utmed de större trafikstråken, som alltid tar ut de högsta priserna och på det viset utnyttjar sina lägen.

F

F.d. 55680

Guest

jag var på väg hem den 22 okt i går , körde av E4;an inom Skillingaryd där hittade jag en Qstar mack som priset på Diesel var 13,93

Toppen