• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dieselpriser i Europa

Hymer

HBK Medlem
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2025
Hej!

Just hemkommen från en månadslång tur i Europa tänkte jag att en och annan av er kanske är intresserad av vad vi betalat (ett snittpris) för dieseln i några populära husbilsländer. Vid samtliga tillfällen har vi tankat på platser som inte legat i anslutning till en motorväg (bortsett från Bordershopen).

Tyskland: 1, 35€. Billigaste platsen vi fann var 1, 32€, vid Bordershop i Rostock. Det dyraste vi såg var utmed autobahn, där den ibland kostade 1, 56€.
Tjeckien: 1, 27€.
Österrike: 1, 33€
Kroatien: 1, 29€

Staffan

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Sv: Dieselpriser i Europa

För vår del verkar det vara dyrare i Italien än i Tyskland.
Ligger på ca 1.60€ här i Italien
"råkade" tanka fel på väg genom Österrike för 1.69€ på en större mack..
Förra åter i Frankrike var det billigare ca 1.20€ och i Luxemburg kostade dieseln 1.00€....

bomaud

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13273
Medlemskap
2025

Hej
Tankade i förra veckan i Lusemburg för 1,20 samt i Frankrike mellan 1,39 och 1,52. Dyrare efter motorvägar samt på "turistorterna" i söder. :spinny:

Maija & Veikko

HBK Medlem
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
14639
Medlemskap
2025

Nyss hemkommen från Italien och 560-milafärd.'
Dieseln i Tyskland: 1,32€. Österrike 1,30€. Frankrike 1,16€ och Italien dyrast med 1,45€.

Stigsuper

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
14368
Medlemskap
2024

1 januar 2015, da skal hele den europeiske skipsflåten over på gasoil (diesel), nye EU krav til NoX utslipp og svovel utslipp( sulphur). Er spent på hva dieselprisen vil bli da .:wideeyed: Vi ombord hos oss kjører nå på heavy fuel, (RMG380)som varmes opp til 140°c før bruk, vi har et forbruk på ca 18 - 20 tonn/24 timer
Vi har allerede prøvekjørt med 100 tonn gasoil for å se hva som må bygges om i maskinrommet og på hovedmotoren. Spent på hva dieselprisen blir i 2015.Kansje man må over på elektrisk bobil:wideeyed:

Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Det lär nog dröja med el-"bobilar" med Efoy liknande elverk eller utbyggda el-stationer, ännu ett tag. Vi själva tror på Euro VI, än så länge, i alla fall dom närmaste 3-5 åren, sen kan det hända vad som helst.
Så länge det finns diesel så är det alltid någon som vill sälja den. Problemet för oss HB-åkare är miljöpolitiken som hittat ett "kryphål" att beskatta oss utan att kunna "rena luften" för pengarna då tekniken fortfarande saknas. Modellen bygger precis på samma sätt som med rökare, beskatta där det finns pengar att hämta så att politikerna kan finansiera sina vallöften. Nu låter jag som Jappe trots viss åldersskillnad...

BMåbrink

FD HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
14003
Medlemskap
2023

Är ute just nu ute i Europa och i skrivandet stund i Santander. Tankat diesel i Tyskland: 1,31 ( ej autoban) Frankrike; 1,32, Spanien 1,27

Dj Freddy

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2025

Updatering...

Tyskland 1.11€
Frankrike 1.08€
Luxemburg 1.002€

Dessa är lägsta priser som jag fan utanför de stora vägarna.

/Freddy

Toppen