Sv: Dieselpriser Finland
Hej
Den billigare dieseln,för arbetsmaskiner,är precis samma som vanliga dieseln i dag,den är bara färgad.Men jag undrar om tullen i Finland får granska vad utländska bilar har i tanken?(det är tullen som kollar.inte polisen)
Mvh Jan-E.
Förr fanns det något som hette Politiöl (troligen felstavat) i Finland, den var avsedd för uppvärmning men fanns på mackar. Vet inte om den var färgad på den tiden i mitten på 1980 talet.
Jag tankade en gång detta i trakten av Rovaniemi till den kvinnliga biträdet på macken förtvivlan, 400 l hur skulle hon förklara detta sa hon.
Jodå kör du i Finland så saknar det betydelse i vilket land din bil är regad. Kör du på röd kör på olovligt bränsle punkt slut och du är du nog torsk.
I Norge är det också Tollvesendet som gör dessa kontroller.
Blev stoppad en gång lång uppe i Hallingdal (Gol) på väg hem med lastbilen från Bergen. Hej sa jag är det Biltillsynet som är ute?
Dröm om min förvåning när de sa att de var från Tollen! Va sa jag är ni ute så här långt från gränsen.
Ja vi gör dieseltest, och så tog de ett prov ur tanken som naturligtvis hade rätt färg.
Sedan frågade de vad för färg vi hade på skattefri diesel i Sverige, samma som den skattade svarade jag
Efter det var både jag och dessa Tollare kaffesugna så det blev att vi fikade tillsammans på Fina-macken i Gol vi hade en trevlig pratstund om dittan och datten.