• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dieselpriser Finland

F

F.d. 7642

Guest
Hejsan
Är på väg att köra genom Finland-Estland-Lettland-litauen, någon som vet något om dieselpriser och olika kvalitet , i finland finns flera sorter?
Tacksam för tips!

Rolf :)

paffw

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2028
Sv: Dieselpriser Finland

Hej
Literpriset är ca 1,55€
Jag har aldrig sett att det skulle finnas olika kvalitet på disel i Finland
Ha de Paffw

sacce

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2025

Kanske inte olika kvalitet men det har funnits mackar som är nära landsbygden som säljer diesel som har mindre skatte påslag och där med mycket billigare... får endast användas till arbets och jordbruksmaskiner..vet inte riktid hur det är idag men har för mig att det fanns föra sommaren.

anytec

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2025

Menar du den röda dieseln men det kan bli dyrt om man blir kollad
Har hört böter upp till 900€ vet inte om det stämmer :confused:

sacce

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2025

Menar du den röda dieseln men det kan bli dyrt om man blir kollad
Har hört böter upp till 900€ vet inte om det stämmer :confused:

Det var nog röd färgat..polisen jagar mest lastbilar att om dom har tankat skattefritt.. det sägs också att har du tankat röd diesel så måste du tvätta tanken annars färgas den rätta dieseln också
Undrar om inte den billiga dieseln som såldes till norra Sverige med påföljden böter var samma röda..

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Det säljs fortfarande röd diesel i norrbotten.
Eldar under vintern med denna olja i huset fetare diesel med mera energi lika med mindre oljeåtgång och det hämtar jag själv helt lagligt. Enda man kan åka dit för är överlast och att man har oljan i riktiga fat och inte i plastembalage.

F

F.d. 1649

Guest

Hej
Den billigare dieseln,för arbetsmaskiner,är precis samma som vanliga dieseln i dag,den är bara färgad.Men jag undrar om tullen i Finland får granska vad utländska bilar har i tanken?(det är tullen som kollar.inte polisen)
Mvh Jan-E.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det er samme sak i Norge og det brukes samme spormedel, den røde fargen er endast en av sporene - et kjemisk emne er den vikrige delen. Denne kan spores etter flere tanker. Forøvrig brukes samme kjemiske spormedel i den blåa fotogenen som er til oppvarming, grunnet muligheten for å kjøre dieselbilar på dette stoffet og.

I Norge er det gitt bøter opp mot 100 000 kr for bruk av farget diesel/fotogen i lastebil/buss. Vet ikke om husbilar og personbilar som er tatt, men lovhjemmel for prøvetaking finnes både i Norge og Finland. Det påstås at det er noen tyske husbiler som er blitt tatt i Norge, men hva de måtte betale har jeg ikke. Har lest en advarsel om både den finske og norske fargede diesel i Promobil for noen år siden - påstanden der var beslag i bilen til boten var betalt.

F

F.d. 7642

Guest

ja den röda e förbjuden i sverige, men i finland?

F

F.d. 7642

Guest

Hejsan Bror
Ja den var röd,,,,men inte att den kan färga annan diesel, kanske om man tankar och
har kvar att den kan spåras.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 9344

Guest

Hej
Den billigare dieseln,för arbetsmaskiner,är precis samma som vanliga dieseln i dag,den är bara färgad.Men jag undrar om tullen i Finland får granska vad utländska bilar har i tanken?(det är tullen som kollar.inte polisen)
Mvh Jan-E.

Förr fanns det något som hette Politiöl (troligen felstavat) i Finland, den var avsedd för uppvärmning men fanns på mackar. Vet inte om den var färgad på den tiden i mitten på 1980 talet.

Jag tankade en gång detta i trakten av Rovaniemi till den kvinnliga biträdet på macken förtvivlan, 400 l hur skulle hon förklara detta sa hon.

Jodå kör du i Finland så saknar det betydelse i vilket land din bil är regad. Kör du på röd kör på olovligt bränsle punkt slut och du är du nog torsk.

I Norge är det också Tollvesendet som gör dessa kontroller.

Blev stoppad en gång lång uppe i Hallingdal (Gol) på väg hem med lastbilen från Bergen. Hej sa jag är det Biltillsynet som är ute?
Dröm om min förvåning när de sa att de var från Tollen! Va sa jag är ni ute så här långt från gränsen.

Ja vi gör dieseltest, och så tog de ett prov ur tanken som naturligtvis hade rätt färg.

Sedan frågade de vad för färg vi hade på skattefri diesel i Sverige, samma som den skattade svarade jag:)

Efter det var både jag och dessa Tollare kaffesugna så det blev att vi fikade tillsammans på Fina-macken i Gol vi hade en trevlig pratstund om dittan och datten.

Senast redigerad av en moderator:

paffw

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2028

Förr fanns det något som hette Politiöl (troligen felstavat) i Finland, den var avsedd för uppvärmning men fanns på mackar. Vet inte om den var färgad på den tiden i mitten på 1980 talet.

Hej vist finns det polttoöljö ännu, på svenska är det brännolja, i dag är den menad för uppvärmning av hus. För några år sen kom en bättre (renare) brännolja för nya moderna diselmotorer den heter motorbrännolja (moottoripolttoöljy)båda dessa är färgade röd och får endast användas av arbetsmaskiner. På bensinstationer är dessa pumpar oftast lite på sidan eller bakom stationen
Ha de paffw

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Ja den är röd och luktar riktig diesel
Färgämnet i bränslet gör att man får tanka många tankar med vanligt bränsle innan allt färgämne är borta.
Tullen blir inte så lycklig om man hittar spår av oskattad diesel så tanka INTE röd diesel i era fordon
// Bror

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Ursäkta Trådskaparen!!!
"Men" är där någon som kontaktat SVENSKA ambasaden i Finland respektive Norge om vad som gäller angående diesel & "färg" för oss SVENSKAR med husbil!?
Dom borde ju veta?????? eller hur!?????????????????
Mvh.

Mona & Kjell

HBK Medlem
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2025

Så här svarar Tullverket:
I Finland kan man köpa så kallad röd diesel som är billigare än den vanliga dieseln. Får jag tanka den i mitt fordon och köra på den i Sverige?
Sen den 1 januari 2008 är det inte tillåtet att tanka och köra på märkt olja (röd diesel) i ett motorfordon i Sverige. Om du blir stoppad av tull- eller polispersonal kan du få betala en särskild avgift som debiteras av Skatteverket. Avgiften är 10 000 SEK för personbil, lätt lastbil och lätt buss. Tyngre fordon får en högre avgift beroende på motorfordonets skattevikt.

I Finland får denna olja inte användas i vägtrafikfordon och ej heller i fritidsbåtar. (min kommentar)
//Kjell

Toppen