• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dieseln över 12 kr i Stenungsund

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Nytt rekord, 12,09 kr i Stenungsund på Jet. För inte så länge sedan kostade dieseln runt 8 kr. Tankade på OK för 10,99 kr i dag. Dom hade tydligen inte hängt på den senaste oljeprisutvecklingen (snart 100 dollar fatet).
Mkt oroande utveckling!
Statoil har för övrigt köpt Jet, så nu är väl det slut med Jets låga priser.
Jappe

Senast ändrad:
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Dieseln över 12 kr i Stenungsund

Visst är det mycket..men man vänjer sig,betalar närapå 13 spän i Tyskland för bensin men vadå..man vänjer sig..några öre hitt och ditt,men allt annat är billigt:)

FredrikL

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
361
Medlemskap
2025

hundra dollar fatet, japp, men dollarn rasar, så vad kostar oljan i svenska eller Eu pengar? Dieseln i stockholm mellan 11,04 och 11,89 idag. Rasar dollarn , soppan ner ett par öre!
Jämna plågor! Ta´t luuungt!
Fredrik

F

F.d. 14768

Guest

I veckan kostade diseln strax under 10 i Uddevalla på JET.

F

F.d. 7797

Guest

Hejsan,

idag har jag sett i Lund diesel 10,89kr och i Arlöv 12,09kr :mad:

Dessutom har jag hörd från min fru (hon bor i Norrösttyskland)
95-bensin kostar 1,489 € det är ca. 13,9kr :swoon:

någonting är fel

Olaf

F

F.d. 50016

Guest

Ett litet räknexempel.

1970 hade en knegare 30-35000 i årslön och efter 33% skatt c:a 20-23000 att leva på.

Om vi nu leker med tanken att han/hon kunde köpa drivmedel för hela summan skulle det bli omkring 18-20000L. (Har för mej att bensinen låg runt 1,10kr/L och dieselen var lite billigare).

I dagsläget har knegar'n c:a 300-350000 och efter 33% skatt runt 200-230000 att köpa
dricka för och det blir sådär 18-21000L. (Räknat på 11kr/L)

Vill inte försvara dom gällande drivmedelpriserna på något sätt, dom kan Borg o co gärna sänka rejält. Vill bara visa vad inflationen ställer till med.

Vad tror ni om detta sättet att räkna eller pratar jag i nattmössan?

Jonas796

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Vet inte hur skatten var på tidigt -70tal det var före min tid i arbete.
Men förra året så var skatten 50% från 298000kr.
Det blir 13600liter till 15900liter på 300-35000kr/år.

Jag tycker inte du pratar i nattmössan. Alltid kul med lite jämförelser.
Hoppas jag har rätt. Säkert någon som rättar isåfall.

Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

På 70-talet var nog skatten högre än 33% och momsen var lägre (vilket kanske innebär oförändrad köpkraft).

F

F.d. 13113

Guest

Ja, visst är det lite konstigt det här...

Förut hörde man så mycket om att den största delen av bensin/dieselpriset var skatt.
Till och med bensinmackarna hade klisterlappar vid pumparna som visade hur lite dom stackarna tjänade per liter...

Och för 4 - 5 år sedan så var det ju en ordentlig skillnad mellan priser i Sverige och i resten av europa. (Betydligt dyrare i Sverige alltså).

Men nu i höstas var det dyrare att tanka diesel i Polen och Tyskland än i Sverige...

Vi kunde tanka för 7 kr på Jet i Sundsvall!!
Nu har dom höjt drygt 4 kr på bara några månader.

Har alla länder kommit på att höja skatten...eller går pengarna direk till bensinbolagens fickor i andra länder...?

F

F.d. 24280

Guest

Att Tyskland har dyrare soppa nu har det väl att göra med återförening av den gammla DDR.Det kostar mycket att den delen av Tyskland kommer i samma nyvå som västsidan.
Mvh/

Jägarn

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2025

Är det sant att Statoil köpt Jet, så är väl priskonkurenssen helt satt ur spel.

Men finnarna har kommit in med en kedja St1 eller nåt liknande, hoppas på dom.

Någr ören hit eller dit spelar visst roll om man skall resa till Spanien Portugal mm.
Det blir den dyraste utgiften vid långresa. (+motorvägavgifter)

Stig

F

F.d. 24280

Guest

Att det är så dyrt i Stenungsund har kanske att göra att det är så nära till Norge,här i Motala kostar dieseln 11,24 på Tanka och 10,99 på Jet.Visst blir det lite dyrt om man åker till Spanien eller Portugal..men å andra sidan är allt annat billigare .

P

Pebben o Lena

Guest

:mad: Brukar aldrig tanka Statoil beroende på att de alltid är dyrast här i Märsta.
Visar det sig att dom köpt JET så får man väl klippa JET-kortet också!!!!
Får väl gå in för kallpressad rapsolja i framtiden.........
/ Pebben :twitcy:

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2774

Guest

På statoil i Målilla kostar oxå dieseln över 12:- nu, och bensinen mé. Det skiljer ca 50 öre mellan dom, så det är knappt någon skillnad alls.
Jag tror det var 12,24 för dieseln och 12,79 för bensinen:mad:

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50016

Guest

Svar till Håkan J ang. statlig skatt 2006.

Hej!

Har kollat det där du skriver om statlig skatt. Enligt "Privata affärer. se" så är nedre skiktgränsen 306000 och den övre 460,600, och enligt deras uträkningar med grundavdrag och annat så kunde löntagare och pensionärer tjäna 317,000kr förra året utan att betala statlig skatt, så jag tror du får lite mer dricka för slantarna än du säger.

Du får nog många sköna slantar tillbaka till midsommar att spendera på husbilen.

Hälsn. Jonas796

F

F.d. 50016

Guest

Nu har jag hittat en tabell av vägverket och den säger att 97-99 oktanig bensin kostade inklusiv skatt 92 öreL 1970. (De var tider de, suck!) Så nu förstår var och en att när det gäller drivmedel till fordon så har köpkraften blivit sämre. Glöm min uträkning i tidigare inlägg.

Jonas796

F

F.d. 24280

Guest

Lite OFF-TOPIC från min sida...om det var billigt då...92öre låtter så men om man betänker att man hade nånting på cirka 300-350:- i lön på 14 dar då var dom 92örena inte så billiga..ungefer som idag:)

F

F.d. 25057

Guest

hej du kan ta fram saxen , statoil äger jet

CarthagoAnders

HBK Medlem
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2025

hej du kan ta fram saxen , statoil äger jet

ta inte till saxen! Jet ägs inte av Statoil - än

läs mera här JET

Statoil och ägarna till Jet, ConocoPhillips, har förvisso gjort upp om en försäljning av Jets obemannade stationsnät till Statoil, men affären måste först godkännas av konkurrensmyndigheten vilket inte är gjort ännu, och därmed är inte affären mellan Statoil o ConocoPhillips genomförd även om ägarna är överens

denna affär bör också sättas in ett större sammanhang som handlar om att Norsk Hydro och Statoil ska slås ihop, ända från produktionsanläggningarna för olja o gas på Nordsjön till återförsäljarnätet och bensinstationerna, mycket stora förändringar alltså, hur Jets stationsnät passar in i detta nya stora oljebolag återstår att se, det finns ju ett stort antal obemannade NorskHydro stationer redan

Senast ändrad:
Toppen