• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Dieselmotorrengöring bränsletillsats

Kanada

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
29116
Medlemskap
2024
Har varit frågvis här på HBK sista tiden men det är ju här kunskapen finns, här kommer en fråga till. Den gäller de bränsletillsatser att slå i vid tankning och som påstås rengöra spridare och annat i systemet.

Fungerar det eller är det som med så mycket annat? Min motor går bra, märker inga problem men har inget att jämföra med. Ger de här tillsaserna någon effekt?

Vad är era erfarenheter?
 

Holen

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Leksand
HBK-Nr
38456
Medlemskap
2024
Nej,men om läser innehållsförteckning på sådana tillsatser då kan du se att de flesta innehåller inget annat än fotogen
För ett antal år sedan när jag hade ett företag som jobbade med tyngre fordon och hydraulik och pneumatik. Då var intresset stort bland våra kunder om det dåliga bränslet när man skulle skapa miljövänliga alternativ. Vi skaffade mätutrustning för att kunna mäta då flera kunder fick bakslag vid besiktning. Några grävmaskins kunder hade problem med att volvo motorers avgaser var så skarpa att dom som arbetade bredvid maskinen klagade på lukten (sur Volvo sas det) . Lastbilar som kom in med 2or på avgasprover, körde vid rensning typ HHO Carbon Cleaner 6.0 .
vilket gjorde att bilarna blev godkända på en gång utan vidare åtgärd samtidigt som förarna hävdade att det blev en klar effekthöjning.
hur länge resultatet höll i sig kan jag inte svara på. I samma veva så gjorde vi tester med Tri-Pak både diesel och deras bensin booster vilket visade bra resultat vid utsläppltesterna vi gjorde då . Även grävmaskins kunderna hävdade bra resultat angående vass lukt från avgaser.
Om Tri-Pak ger höjd effekt vet jag inte men jag använder den personligen efter 20 år och känner mej trygg med att använda tillsatsmedel då jag är medveten om det dåliga bränslet vi har idag.
C-G
 

Kanada

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
29116
Medlemskap
2024
Anledningen till att jag startade tråden var en diskussion kring de här tillsatserna. Var inte själv direkt aktiv i diskussionen, brukar vara tyst tills jag vet vad jag pratar om. Den diskussionen innehöll mest egen erfarenhet och produktreklam, men ingen direkt fakta.
Det är väl så det är när vi köper en produkt.

Jag blev nyfiken på det här och har läst vad jag kommit över men har inte blivit mycket klokare på vad som är de effektiva ämnena. Jag är för gammal för att tro på blint på reklam och smilande försäljare, tyckte jag skulle ta upp frågan om erfarenheter här på forumet.

Vi hittar produkter från en halvliter för drygt 200-: och uppåt. Får man vad man vad man betalar för? Ska man hitta den optimala rengöringen krävs nog kunskaper i kemi, förbränningsteknik m.m. Tycker ändå att jag har fått svar på min fråga som givetvis inte var enkel att svara på.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.590
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
För ett antal år sedan när jag hade ett företag som jobbade med tyngre fordon och hydraulik och pneumatik. Då var intresset stort bland våra kunder om det dåliga bränslet när man skulle skapa miljövänliga alternativ. Vi skaffade mätutrustning för att kunna mäta då flera kunder fick bakslag vid besiktning. Några grävmaskins kunder hade problem med att volvo motorers avgaser var så skarpa att dom som arbetade bredvid maskinen klagade på lukten (sur Volvo sas det) . Lastbilar som kom in med 2or på avgasprover, körde vid rensning typ HHO Carbon Cleaner 6.0 .
vilket gjorde att bilarna blev godkända på en gång utan vidare åtgärd samtidigt som förarna hävdade att det blev en klar effekthöjning.
hur länge resultatet höll i sig kan jag inte svara på. I samma veva så gjorde vi tester med Tri-Pak både diesel och deras bensin booster vilket visade bra resultat vid utsläppltesterna vi gjorde då . Även grävmaskins kunderna hävdade bra resultat angående vass lukt från avgaser.
Om Tri-Pak ger höjd effekt vet jag inte men jag använder den personligen efter 20 år och känner mej trygg med att använda tillsatsmedel då jag är medveten om det dåliga bränslet vi har idag.
C-G
Intressant, säger FD motorutbildare på Volvo CE.
 

thou

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
36591
Medlemskap
2024
Ursäkta trådkapningen. Ingår de här tillsatserna även i de dyrare versionerna av diesel vid pump? De brukar heta Premium-diesel eller liknande. De är givetvis klassade som B7-bränsle precis som ”vanlig” diesel men nåt extra hoppas jag de innehåller eftersom de kostar upp till nån krona extra per liter. Provade att tanka sådan diesel några gånger på utlandsresan i somras och tyckte motor, rent subjektivt så klart, gick lite lite bättre
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
550
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Ok dessa tillsatser nu innehåller en del Fotogen, kan det då vara ide att använda just bara fotogen?
Hur stor skvätt?
På senare dieselbilar med katalysator sade någon att den tål inte fotogen.
Finns det några av dessa medel som inte får användas på katalysator dieselbilar?

Roysan
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.130
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
För ett antal år sedan när jag hade ett företag som jobbade med tyngre fordon och hydraulik och pneumatik. Då var intresset stort bland våra kunder om det dåliga bränslet när man skulle skapa miljövänliga alternativ. Vi skaffade mätutrustning för att kunna mäta då flera kunder fick bakslag vid besiktning. Några grävmaskins kunder hade problem med att volvo motorers avgaser var så skarpa att dom som arbetade bredvid maskinen klagade på lukten (sur Volvo sas det) . Lastbilar som kom in med 2or på avgasprover, körde vid rensning typ HHO Carbon Cleaner 6.0 .
vilket gjorde att bilarna blev godkända på en gång utan vidare åtgärd samtidigt som förarna hävdade att det blev en klar effekthöjning.
hur länge resultatet höll i sig kan jag inte svara på. I samma veva så gjorde vi tester med Tri-Pak både diesel och deras bensin booster vilket visade bra resultat vid utsläppltesterna vi gjorde då . Även grävmaskins kunderna hävdade bra resultat angående vass lukt från avgaser.
Om Tri-Pak ger höjd effekt vet jag inte men jag använder den personligen efter 20 år och känner mej trygg med att använda tillsatsmedel då jag är medveten om det dåliga bränslet vi har idag.
C-G
När var detta du skriver om som hände för "ett antal år sedan"?
 

Holen

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Leksand
HBK-Nr
38456
Medlemskap
2024
När var detta du skriver om som hände för "ett antal år sedan"?
Eftersom jag använt tillsats medlet i 20 år så är det lika länge sen. Jag hävdar inte att tillsatsmedel det är något mirakel men jag tror att det kan hjälpa till att hålla spridare tex i bra skick. Men andra som testat tillsatser hävdar också att man uppmätt bättre avgavsvärden. Så något finns nog där. Vilket fabrikat som kan ge bäst resultat lämnar jag åt andra att bedöma. Jag har min tro utifrån mina prover.
 
Senast ändrad:
Toppen