• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Dieselmotorrengöring bränsletillsats

Kanada

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
29116
Medlemskap
2024
Har varit frågvis här på HBK sista tiden men det är ju här kunskapen finns, här kommer en fråga till. Den gäller de bränsletillsatser att slå i vid tankning och som påstås rengöra spridare och annat i systemet.

Fungerar det eller är det som med så mycket annat? Min motor går bra, märker inga problem men har inget att jämföra med. Ger de här tillsaserna någon effekt?

Vad är era erfarenheter?
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.712
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
I samband med oljebyten så hällde verkstaden även i en flaska dieseltillsats i tanken. Eftersom jag aldrig hade problem med motorn kunde jag inte konstatera om det berodde på tillsatsen, men den gjorde i vart fall ingen skada.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.590
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Bättre än erfarenhet, här kommer lite vetenskap.

När det gäller bränsletillsatser, kolla från 9,44 in i filmen.

Ger de här tillsaserna någon effekt?
Ja om dom innehåller polyeteramin. (enligt filmen ovan)

Jag tror inte man skall vänta sig något märkbart om motorn redan går bra.


I mitt fall gjorde jag detta på grund av motorns ålder och låga körsträcka, 13 500 mil.

Jag pytsade i två flaskor STP injector cleaner till 200 liter diesel före semestern.
Om det gjorde nytta vet jag ej, men jag tycket motorn gick jämnare i slutet på den tanken.
(jag har bra motoröra :) )
 

Kanada

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
29116
Medlemskap
2024
Tack för alla svar med både fakta och erfarenheter. Tydligen fungerar de tillsatserna, framför allt vid märkbara problem. Då fungerar de rimligtvis också för kontinuerlig användning, enligt anvisningar för att underhålla systemet.

Att jag ställde frågan beror på allt skräp och verkningslösa preparat som kommit genom åren, och som visat sig mer eller mindre verkningslösa. Med reklam kan man sälja det mesta och erfarenheter är aldrig fel.

Ska prova vid nästa tankning, finns en hel del fabrikat att välja men ska prova de som nämts i tråden. Oavsett märkbar skillnad eller inte så fungerar det som underhåll.
 

Uffe A-son

HBK Medlem
Inlägg
90
Kommun
Orsa
HBK-Nr
228
Medlemskap
2024
Jag har en gammal sugdiesel som inte startade efter ett stopp vid Valbo köpc.!!Böt bränslefilter,blev ingen skillnad!Fick igång den efter en stund,men det gick inte att få upp den på något högre varv för då lade den av.Som tur var hade jag en skvätt Stp spridarrengöring i bilen,efter att den kom i tanken gick den bättre o bättre när vi kom till Uppsala gick den som vanligt igen!!Vilka medel som finns i tillsaten bryr jag mig inte i för det funkade ju!!!!
 

Kanada

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
29116
Medlemskap
2024
Michael S har varit aktiv i tråden sedan start och kommit med intressant inlägg. När det gäller ryktena om fotogen och lacknafta har jag inte hört något om att det bevisligen fungerar.

Spånar nu: Kan det så att verksamma additiver använder någon typ av lacknafta/fotogen som bärare, för att kunna spädas till lämplig proportion.

Har kanske skapat debatt i ämnet och en flaska bränsletillsat är inte hela världen. Men intressant ändå, med tanke på vad man betalar för. Med det menar jag bättre eller sämre fabrikat.
 

Kanada

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
29116
Medlemskap
2024
Jo, har sett det som kallas högraffinerad minralolja i databladen, när jag sökt på olika fabrikat på nätet. Då är vi inne på fotogen/lacknafta som jag tolkar det. Intressant om dessa har någon effekt eller används de som spädning av den verksamma produkten.

Om det sedan orsakar att innehållet i flaskan luktar fotogen/lacknafta skapar kanske uppfattningen att innehållet är lacknafta.

Tål väl att titta vidare på, när det gäller verksamma ämnen. Om man nu ändå slår det i tanken vill man ju ha en effektiv produkt som fungerar.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.416
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Spånar nu: Kan det så att verksamma additiver använder någon typ av lacknafta/fotogen som bärare, för att kunna spädas till lämplig proportion.
Så är min tanke också.
Som en jämförelse, vattenbaserad färg, där får du inget resultat med bara vattnet, du måste ha övriga ingredienser också för att uppnå resultat.

Krister.

 
Toppen